Gå til innhold
Arkivverket

[#33826] Barnedåb 07.11.1699 i Christiania. Har du kendskab til forældrene?


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Ministerialbogens indhold er blevet tydet for mig som: Mester Wulfs og Annichen Ottersdatters barn - det nederste ord kan jeg ikke læse, der står ikke mere i opslaget.Jeg har forstået, at barnet er unævnt, og at det skulle betyde, at barnet skulle adopteres eller var adopteret. Er der nogen, der kan vejlede mig om det?Endvidere vil jeg være glad, om nogen kan knytte enkeltheder til Mester Wulf og Annichen Ottersdatter. Var han f.eks. håndværksmester?Mvh Ib Molbechbilete0413.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uten at jeg skal si noe om hva som har tilfellet med dette barnet så har jeg flere ganger sett at barns navn ikke er nevnt i så gamle kirkebøker, men det har da ikke betydd at barnet skulle adopteres bort.Nederste ordet mener jeg er: fadderne, og etter det skal det stå noen navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skulle tro at du rundt 1699 finner mange manglende opplysninger. Det står riktig 'Fadderer' her, men (som ofte) mangler altså barnets navn. Jeg lurer på om ikke dette er en kortere periode som tydeligvis er ført inn i ministerialboken i etterhånd, se på barndåpene like før og etter.Faddere er ellers noe som du nok ikke finner innført i ministerialboken før rundt 1690 i Christiania om hukommelsen min ikke svikter helt. Paret er nok identifisert, men tror ikke jeg kan hjelpe deg herfra. (Jeg har en liten mistanke om at konens navn egentlig skal være Annichen Jacobsdatter, men nå er jeg på tynn is).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Det er fra Wisløff-familiens slægtsforskere, jeg har fået den idé, at det barn, denne dåb handler om, hed Wulf som faderen. Han skulle så være blevet adopteret af Borge Erichsen Stabel og Ida Sophie Wulfsen i Frederikstad, og da han i 1724 gifter sig ind i Wisløff-familien ved Else Thomasdatter Wisløff har han naturligvis også interesse for Wisløff slægtsforskerne.I FamilySearch hedder han Wulff Christian Stabel or Molbech. Han blev allerede rektor ved Frederikstad lærde skole i 1722, trolovet i 1723 og som skrevet gift i 1724. Han bliver benævnt rektor Molbech hver gang.Min store interesse er Molbech-familien, og jeg vil blive glad for enhver idé, der kan bringe mig videre.Var det fra sine biologiske forældre Mester Wulf og Annichen Ottersdatter at han fik sit familienavn? Jeg er slet ikke bekendt med nogen mester Wulf Molbech.Tyder Mester Wulf og Annichen Ottersdatters navne ikke på, at de kunne være indvandret fra Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var allerede Wulff-familier i Christiania på dette tidspunkt. Dessuten, jeg mener at dette paret hadde flere barn døpt i Christiania, derfor hentet jeg frem navnet Annichen Jacobsdatter fra en etterhvert noe slitt hukommelse. Og jeg anser det nesten som utelukket at den navnløse døpt i 1699 er identisk med nevnte rektor ved Fredrikstad lærde skole i 1722.Den døpte passer bedre med Frantz Christopher Wulff/Wolff (gift med Inger Friderichsdatter Brun 04.01.1729) begravet på Byens Kirkegaard 08.04.1740, 41 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.