Gå til innhold
Arkivverket

[#33831] Hvor finner jeg 'korrektur'?


Gjest Gjertrud Berg Asbøll
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg Asbøll

Jeg ser i tema nr 33688 at skrivefeiler skal sender til 'korrektur'. Har selv oppdaget en skrivefeil i FT 1865 som jeg ville si fra om, men klarer ikke å finne dette 'korrektur'. Kan noen fortelle meg hvor dette er?Hilsen litt forvirret Gjertrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Min feil. Eg oppfattar ikkjemenyen opp som knappar. Lenger nede, på linja der du t.d. finn Neste, der finn du Korrektur heilt til høgre. Eg føreset at du er inne på den sida du har funne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg Asbøll

Åja, nå forstår jeg bedre, jeg ser på siden til Arkivforumet!! Tenkte ikke så langt at det var på selve folketellingssiden jeg skulle finne dette! Da lærte jeg noe nytt idag også! Takk skal du ha!Hilsen Gjertud (ikke lengre forvirret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg kjenner meg dessverre noko tilbakeståande i høve til denne korrekturfunksjonen. Når eg prøver å rette ein ikkje-eksisterande gard Bjørloft i Tinn (Folketeljinga 1801) til den (framleis) eksisterande Bjørtuft får eg det ikkje til. Eg får berre stadig nye skjema opp der eg blir beden om å halde fram med det eg alt har skrive inn. Kva gjer eg feil?(Soknet Moe det blir referert til på atskillige gardar finst heller ikkje i Tinn. Derimot finst soknet Mæl. Eg vil gjette på at Moe er ei feiltranskribering for Mæl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Men det er fordi Digitalarkivet (heldigvis) ikke følger 'wiki'-prinsippet og ikke lar hvem som helst endre i dataene sine. Slik jeg har forstått det, samles korrekturanmerkningene med den hensikt å en eller annen gang å kontrollere disse opp mot originalene, og deretter rette opp databaser hvor brukernes korrekturanmerkninger viser seg å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Aha ... dette høyrtest logisk ut. Men hadde det ikkje vore på sin plass med ei slags tilbakemelding/stadfesting av at korrekturen var motteken og moglegvis ville bli sjekka ein gong i framtida? Eg skulle lika å ha visst kor mange gonger korreksjonen min er registrert, ettersom eg prøva igjen og igjen, tilsynelatande utan å lykkast.Ei anna sak er vel at slike korreksjonar bør bli synlege for brukarane av databasen, sjølv om det ikkje er lagt opp til noko 'wiki'- prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er heilt samd med Anfinn. Problemeet mitt er at korrekturen ligg i ein annan databse enn dataene. Og så er eg redd alt som forsenkar vising av dataene. Grunnen til dette er at me til tider har så stor trafikk at systemet lett kjører seg fast. Når me har kring 10 søk i sekundet skal det ikkje så mykje ekstra til for at det går galt. Men eg skal tenkja på om eg finn ein lur måte å gjera dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.