Gå til innhold
Arkivverket

[#33838] Hans Olsen og Anne Hansdatter fra Hyllestad til Bergen. Hvem var deres foreldre?


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Ungkar Hans Olsen Sørefjord og pige Anne Hansdtr Vaage gifter seg i Hyllestad 8 juni 1793. Trolovet 20 april samme år Jens og Ole Møklebust er cautionister. ( Ole Pedersen og Jens Monsson)( se arkivforum nr 33197)Datteren Orlog døpes 6 juli 1793. Ved barnedåpen i 1793 bodde ekteparet på Møklebust og hentet som faddere Jens og Borni Møklebust,( en av forloverne og kona til den andre) Gunner Lien, Anders og Agathe Systad.( Sannsynligvis Agate Pedersdtr fra Hovland i Lifjorden gift med Ole Sørensen på Systad)Ved dåpen av sønnen Hans 10 des 1795 var de på Berge og hadde som faddere Halvor Systad ( sannsynligvis Halvor Gunnarson fra Indre Dale i Kyrkjebø), Ellev Sørefjord, Anders Tonning, Borni Berge( sannsynligvis Borni Hansdtr)og Anne Berge. ( se arkivforum tema 33684) Fadderne har jeg funnet i bygdeboka for Hyllestad.I 1801 er familien i Bergen rode 16 gård 1 med barna Hans 5 år, Orlog 8 år og Margretha 3 år. Jeg finner ikke Margretha døpt i Bergen og heller ikke på FS i Hyllestad.De får 5 okt 1801 sønnen Carl Andreas som døpes i Bergen ( DK) 11 oktober. Han er min tipp tippoldefar.Det er muligens de samme som får barna Oline 15 mars 1805 og Sirenne 25 juni 1808 i Bergen Jeg finner ingen av familien på folketellingen for Bergen for 1815. Er den ufullstendig?Carl Andreas gifter seg i Bergen 17.01.1830 så da er han ihvertfall der.En avdød slektning har knyttet Hans Olsen til Akse og Systad i Hyllestad. Jeg har lest på alle de aktuelle gårdene i Hyllestad bygdebok, men kan ikke finne Hans eller Anne som barn noen av disse stedene. Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det trodde jeg også, men hvis du ser på arkivforum 33634 ( ser jeg hadde et siffer feil i første innlegg) skriver Yngve Nedrebø at det står noe annet i kirkeboken for Gulen, slik at opplysningene på FS ikke stemmer. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.