Gå til innhold
Arkivverket

[#33840] Dahl-slekt i Kristiansand på 1700-tallet


Gjest Odd Tjade
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Tjade

I folketelling 1801 for Kristiansand finner jeg Christen Hansen Dahl, koffardistyrmann, 38 år gammel og gift med Ingebor Jonsdatter Spetteland, 39 år. Spetteland er hentet fra kirkeboka ved dåp av ett av barna deres. Foreldrene til Christen tror jeg er Hans Stiansen Dahl og Anne Marie Sørensdatter gift 11. februar 1745 i Kristiansand. Foreldrene til Ingebor tror jeg er Jon Gundersen Spetteland i Holum, f. 1726 og Åse Eriksdatter Haddeland. Spettelandslekta ser jeg er nevnt i tema 17256 og 29429. Er det noen som vet mer om anene til Christen og Ingebor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for innspillene! Harald, dåp 1794 fant jeg ikke. Hva ble faren da kalt og hva het barnet; Osille? Er det noen som har lest artikkelen 'De eldste kjente ledd i den sønhordalandske Dahl-slekt' NST 12 (1950): 397-402, og kan fortelle meg om artikkelen omtaler noen grener som går til Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Legger inn 2 barn av Christen og Ingeborg som jeg har funnet på FS VRI. Grunnen til det er at du ikke har med gutten, og navnet til faren da Karen ble døpt.: Johannes (Christensen Dahl) f.17/6 dpt.24/6 1792 Kristiansand. ---Karen Thomine (Christensdt. Bufus) f.30/7 dpt. 10/8 1800 Kristiansand, Christen Bufus og Ingeborg Johnsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bladet litt i Holumboka og mine egne notater ang. anene til Jin Gundersen f. 1726. Hans foreldre er Gunder Gutormsen f. 1672 og Ragnhild Davidsdtr. f. 1683 - dsk.1745 fra Øvre Møll i Holum Foreldrene til Gunder f.1672 er Guttorm Øykjelsen dsk.1713 og Åse Bjørnsdtr. dsk.1681, fra Sodeland i Holum. Guttorm var gift 3 ganger, Åse var den andre kona. Guttorm var fra Skjøllingstad i Sør Audnedal, han kom til Spetteland i forbindelse med sitt første ekteskap. Far til Guttorm dsk. 1713 var trolig Økild Aanundsen som var 60 år i 1665 og bosatt på Gnr.29 Bnr.6 på Skjøllingstad. Navnet på kona er ikke nevnt. Foreldrene til Ragnhild Davidsdtr. f.1683 var David Villumsen II f.ca.1654 - d.ca.1719 og Randi Jonsdtr. fra Nodeland dsk.1699. David var bosatt på Gnr.130, løpenr.417 på Øvre Møll i Holum. Foreldrene til David II f.ca.1654 var Villum Davidsen og Bergitte Bentsdtr. Hun var datter til Bent Gulovsen som var ektemann nr. 2 til mor til Villum Davidsen, slik at Villum og Bergitte vokste opp som søsken, men hadde forskjellige biologiske foreldre. Bent Gulovsen hadde datteren Bergitte med Torborg Jonsdtr. Gjusnes, de var bosatt på Ellesi i Oddernes i 1635 da denne gården ble ekspropiert til lensherre-residens. De flyttet da til Hogganvik. Det var skifte etter Bent i 1649. Bent var sønn av Gulov Olsen på Hamre i Tveit. Foreldrene til Villum Davidsen var David Villumsen I d.rundt 1640 og Ragnhild Eivindsdtr. Etter hun ble enke giftet hun seg rundt 1642 med enkemann Bent Gulovsen (tidligere forklart) og satt når Bent døde rundt 1649 med hele Gjusnes i Oddernes. Far til Ragnhild Eivindsdtr. var Eivind Andersen, konas navn er ikke nevnt. Eivind er siste gang nevnt i skattelisten på Øvre Møll i 1620. Foreldrene til Eivind Andersen var Anders (Eivindsen?) og Anna Torgrimsdtr. Det var Anna som betalte skatten i 1610, hun var da enke. Far til Anna Trogrimsdtr. var lensmann Torgrim Anundsen Møll, nevnt som lagrettsmann i 1561 - 1582. Han var trolig igjen sønn til Anund Torgerssen som eide Tånevik og muligens gift med ei datter til Jakob Bentsen på Fuskeland i Holum. Foreldrene til Åse Bjørnsdtr. dsk.1681 var Bjørn Gundersen f.ca.1604 dsk. 1682 og Ragnhild Gundersdtr. fra Gjervoldstad i Holum. Ragnhild var datter av Gunder Torgjusen f.ca. 1585 dsk.1668 som var bosatt på Ytre Møll og Gjervoldstad, kona er ikke kjent. Gunder Torgjusen var sønn av Torgjus Olsen og Åsne som i 1636 er nevnt som 'en bedaget danne kvinde'. Torgjus var lagrettmann i 1636 og nevnt i skattelistene for Ytre Møll til midten av 1620 årene. Foreldrene til Bjørn Gundersen f.ca.1604 var Gunder Bårdsen f.ca.1560 og Åse Naisdtr. Sandnes som var hans kone nr.2. De var bosatt på løpenr. 458/459 på Sodeland i Holum. Far til Gunder f. ca.1560 var Baard Gundersen som igjen var sønn til Gunder Rolvson Sodeland f. ca.1500. Han er nevnt som oppsitter i 1536. Foreldrene til Åse Naisdtr. var Nai Olaffsen Sandnes fra Halse sogn og Gudrun Nilsdtr. Haddeland fra Holum. Far til Gudrun Nilsdtr. var Nils Gunnarson Haddeland f.ca.1500 d.e.1561. Nils er nevnt i en grenseoppgang i 1536 og som lagrettmann i 1561. Far til Nils Gunnarsen var Gunnar Gjurdson, trolig fra Haddeland i Holum. Nevnt i 1477 - 1520 da han kjøpte mange gårdspartet i distriktet. Foreldrene til Gunnar Gjurdson var Gjurd Olavson f. ca.1425 og Allaug Gunnarsdtr. fra Audnedal. Hun tilhørte den rike Raudaberg slekta. To kjøpebrev fra 1459 og 1470 forteller at Gjurd kjøpte deler av haddeland i Holum. Far til Gjurd var Olav Anundsen Foreldrene til Nai Olaffsen Sandnes var Olaff Naisen Sandnes f.ca.1510 d.ca.1579 og Anne Bentsdtr. Fuskeland f.ca.1518. Anne var trolig fra Holmegård i Holum. Anne f.ca.1518 var datter til Bent Henningsen 'Lagmann' f. ca.1470 på Blaker i Lom, død 1532 på Høllen i Søgne. Han ble drept på tinget der av Kvindølen Stig Bagge. Moren var Aase Eivindsdtr. fra Halse ved Mandal, hun var datter til Edvind Ljotsen Halse som var fogd i Mandal. Faren til Bent Henningsen f. ca.1470 var Henning Guttormsen, nevnt i en drapssak på Blaker gård i lom i 1460 og i 1459 som kongens ombudsmann i Nordre Gudbransdalen.Håper dett kan være til hjelp. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg trur ikkje lenkene i innlegget mitt fungerte som dei skulle. Her er noe av innholdet:Johannes Birth: 17 Jun 1792 Christening: 24 Jun 1792 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Father: Christen HANSEN DAHL Mother: Ingeborg JONSDR SPETELANDAasille Birth: 14 Nov 1794 Christening: 23 Nov 1794 Place: Kristiansand, Vest-Agder Father: Johannes HANSEN DAHL Mother: Ingeborg JOHNSDRSå kan ein lure på om vekslinga mellom Christen og Johannes er ein feil gjort av Familysearch, av presten, eller at karen hadde to fornavn og skifta mellom dei.Eg har noen andre Dahl-folk i min database, og har studert litt på kor dei har tatt navnet Dahl i fra. Eg har presentert dei tidligare her i forumet: LenkeTor Andersen Dahl (1737-1808) og broren David Andersen Dahl (1741-1784) meiner eg å ha funne ut at blei født på Robstad i Hægeland av foreldre Anders Torsen Robstad (1693-1764) og Marte Paulsdatter Rollestad (ca1700-1742). Sønnene brukt etternavnet Dahl i Kristansand. Eg lurer fortsatt på kor dei henta navnet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.