Gå til innhold
Arkivverket

[#33841] Hans Jørgensen Gimmestad,Gloppen f.ca.1692


Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Har noen navnet på kona til Hans Jørgensen Gimmestad ? Hadde han flere barn enn Fasting Hansen (Lindvik) som ble gift med Sigri Olsdatter Heggen i Hornindal ?mvhArne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Soga om Gloppen og Breim', bind III (1988) regner opp barna til Hans Jørgensen Gimmestad (ca. 1692-1769): Jørgen, 1719, Ola, 1723, Henning, 1726, Tomas, 1728, Marte, 1732, Anne, 1737 og Fasting, født ca. 1736-38, men har ikke opplysninger om ektefellen.Vielsen har vel funnet sted ca. 1718, og neppe i Gloppen. Navnet på moren er ikke gitt ved barnedåpene, og jeg finner heller ikke noe skifte som peker seg ut. Da sønnen Jørgen fikk skjøte i 1756 var det fra jordeieren, og uten at det står noe om kår til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Er du viss på at han var gift med Sigrid Olsd. Heggen og ikkje Sigrid Olsd. Lindvik, datter av Ole Hallsteinson Lindvik på bruk nr. 2 i Lindvika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Etter manntalet i 1701 er det berre ein høveleg farskandidat til Ildri her i fylket, og her er skiftet etter hanLenke- kanskje Nedrebø kan gjere eit oppslag? Ho er då i så fall berre nokre år gammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Min tippoldefar har navnet Iver Henning Rasmussen Lindvik fra Hornindal. Har lett lenge etter koblingen til Henning navnet,men her har jeg antagelig svaret på dette gjennom Henning Nilsen Vie fra Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Finner en Ildri Henningsen født på Røros i 1697. Kan dette være den samme Ildri som nevnes som mor til Henning Hansen Gimmestad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Knut Bryn og eventuelle andre Røros-spesialistar; finn de spor etter Hans Jørgensen Gimmestad på Røros? Eldste sonen Jørgen (ca 1720) er ikkje funnen fødd i Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Knut Bryn

Først nå ser jeg at Aase etterlyser en kommentar fra meg. Bedre seint enn aldri, får man si, for jeg har gode nyheter:I et skifte fra Røros datert 9.9.1724 etter Henning Fastesen får vi vite at datteren Ildrid var g.m. Hans Jørgensen. Jeg har ikke skiftet for hånden, så jeg vet ikke om det kan gi noen flere opplysninger om Hans og Ildrid, men det kan neppe være tvil om at dette er riktig par.Henning Fastesen var sønn av buntmaker Faste Pedersen Schanche og Ildrid Pedersdatter Bock. Kona hans het Marit Halvorsdatter. Det er mulig å finne flere detaljer om denne familien i forskjellige Røros-kilder. Boka til Robert de Robelin om Skanke-ätten kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.