Gå til innhold
Arkivverket

[#34396] Ole Johan Høyer født i Bergen stift ca 1783


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Har gjennom lengre tid lett etter opprinnelsen til min tippoldefar Ole Johan Høyer. Denne dukker opp i Kvæfjord i Troms som handelsbetjent. Det man inntil nylig har visst, er at han er byborger og født ca 1783.Gjennom et familiemedlem får jeg idag tilgang til innholdet i noe som kan sammenliknes med et pass. Der står det slik i en litt moderniser språkdrakt: 'Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender.Min tjenstlige begjæring er derfor til alle og enhver, som bemeldte Ole J. Høyer måtte forekomme, at de ham på denne reise ubehindret vil la passere.'Det er datert 29. juni 1816Tidligere har jeg eliminert to kandidater i Bergensområdet - nemlig: 'Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo 24.12.1821, 21 aar 9 mnd. 20 dager. Foreldre:Susanna C. f. Back og Ole Høyer.'Og en annen som lever lengre: 'Status i 184832248 12 2301 1848 Ole Johan Høyer Almisselem 53 Aar'Disse kan det ikke være, men der er jo rikelige muligheter til at det kan være slektninger av disse. Videre er jeg jo åpen for at mannen kan ha et -sen-navn i tellinger. Eller han kan være til sjøs i 1801 tellingen.Er det noen som har en ide om hvordan man kan komme videre?Takker på forhånd. Mail meg gjerne direkte.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Ja, det er helt klart 'min mann'. Det er blant annet disse områdene jeg bygger hans alder på. Den som her blir født er min oldefar, Christian. Burde kanskje ha nevnt dette. Så er da spørsmålet om vi klarer å linke denne til en familie i BergenTakk skal du ha!Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når Friele skriv fødd i Bergens Stift, så er det heile det gamle Bjørgvin bispedøme, frå og med Sunnmøre til og med Hordaland - ikkje berre Bergen by. Men han var altså borgar av byen då han søkte om pass. Då bør han vera innførd i borgerboka, kan hende du òg finn han i ft1815 for Bergen, jamvel òg i undersøkelseskommisjonen 1803-05 kor fødestad vil stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk. Dette virket klargjørende. Er det noen som har tilgang på eller mulighet til å kikke i noen av de nevnte kilder; ville jeg være meget takknemlig.På forhånd takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Er det noen som har opplysninger om eketparet som blir nevnt i første innlegget, Susanna C. F. Back og Ole Høyer? Hadde de flere barn enn nevnte Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo? Og hvor bodde ekteparet?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Her er det jeg har på denne familien:Han var kjøpmann i Bergen, og drev en krambod. Han hadde 12 barn, derav 8 jenter. Først arbeidet han som Høkker. Hans kone var en tid også registrert som ung høkkerpige ( da de giftet seg). Han levde i 1815. Etter dagens adresse skulle de ha bodd i dagens Kjeldersmuget 21. Utskrift fra 1801 tellingen på 10 rode / gård 146. Ole Høyer Huusfader 37 Begge i 1. ægteskab Kramboed handel Susana Catrina Barck Hans kone 26 Begge i 1. ægteskab Anna Christianne Høyer Fælleds datter 9 Diederich Pettersen_høyer Fælleds søn 4 Ole Johan Høyer Fælleds søn 1 En registrert fostersønn. Arend Gullager_toldrup Foste søn 13 Han levde under 1815 tellingen for Bergen, og var da huseier.Familien hadde nettopp flyttet fra Askøy til Bergen og fikk flere barn her. Susanne Chatarina Høyer, død 29.4.1848, 73 aar, 56 aar gift, 12 barn hvorav 5 døde, 25 barnebarn.Etternavnet ble også skrevet Barck i 1801Interessant hadde det vært å vite om Ole kunne hatt en unge med noen andre før han gifter seg.Og: er det noen som har mulighet til å kikke i borgerboka for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Glemte å nevne at Ole Høyer er født xa 1764 i Bergen og at vigsel er 28. mai 1792.Vet ikke hvem foreldrene hans er. Kan noen hjelpe med aner og søsken av Ole Høyer (gift med Susanna Bach)?På forhånd takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne ørvig

Bergens borgerbok 1752-1865: Kanskje noen av disse kan hjelpe deg videre (men som du ser ingen av disse nevnes som Ole Johan Høyer):- 20. februar 1787: Johan Høyer, Bergen, Kramboed-Handler. Acc. Og anviiste Enroullerings Cheffens Beviis af 28 Novbr. 1786, som viiser at han i følge Det Høy Kongl. Admiralitets og Commissariats Resolution af 10 hujus er udslættet af Rullerne, for at vinde Borgerskap.- 17. april 1792: Ole Olsen Høyer, Nordfiord, Høkker. Acc. Og anviiste Major Biørns Attest 10. M., at han af den militaire Tieneste er forløvet.- 15. august 1815: Ole Høyer, Nordfiord, Kiøbmand og Krambodhandler.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Tusen takk for innspill.Tror at den som nevnes i 1792 og i 1815 er samme mann. Er du (eller andre som følger med i tråden) enig(e)? Det er vel Nordfjords Høyer - og om jeg har rett er faren til den siste Ole Høyer en eller annen Ole Høyer fra Nordfjordtraktene. Kan Johan være en bror av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Høyer

Er det noen som har oversikt over de som bruker navnet Høyer i Nordfjord? Er det innflyttere eller er det folk som i utgangspunkt har et -søn/-sen-navn?Mail meg gjerneKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Jeg har ikke sjekket de militære rullene i Kvæfjord. Men en bekjent av meg som er en meget dyktig slektsforsker, har handtert Ole Johan Høyer saken i det området uten å finne noe om hans fødested. Jeg ville se det som usannsynlig at han ikke har vært innom disse rullene.Skulle det være noen som har tilgang til slike militære ruller - det være seg andre steder også for den saks skyld - ville det selvfølgelig være betryggende å få sjekket om han fins der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjell Høyer

Kom til å tenke på en ting i forhold til innholdet i passet: 'Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender.'Er det vanlig i et pass å skrive 'TALER NORSK'? Eller kan dette være en indikasjon på at f.eks. faren kommer fra et annet land (f.eks. Holstein eller Danmark)? Kjenner ingen andre slike pass - så har intet å sammenlikne med.Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Litt vanskelig å vite hvilken tråd man skal fortsette i, men velger denne.* Hvor ble Johan Irgens, f 1819, konfirmert? Hvem var hans mor Kirsten Eriksdatter?** Hvor ble Christian Johan, f 1827, konfirmert? Hans mor og stefar melder flytting fra Kvæfjord til Lødingen 1833. Hvor er Christian Johan i FT 1865? Er han død? Hvor er hans vielse?*** Uekte barn hadde ikke arverett etter fedrene på 1850-tallet, likevel synes det å stå søn et eller annet i skifte etter Ole Johan Høyer. I så tilfelle skal det vel være et testamente...**** Lærdalsøren er nevnt mht Ole Johan Høyers søskens barn. I 1801 har Lars Hilde, opprinnelig fra Innvik, og hans kone Jesine Byberg på Lærdalsøren en liten datter døpt Lene Høyer. Kan det være et spor? Byberg er i Håland prg, Stavanger amt. I Håland prg er det i 1801 en ugift eldre kvinne ved navn Karen Høyer, f ca 1730. Hun bor på Tjore sammen med sin søster som er enke etter en Lindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Hyggelig at min tråd fra 2005 opplives. Og det er jo egentlig her en del av dette stoffet hører hjemme.Takk, Arnfrid, for stadig oppfølging. Skal forsøke å svare på dine spm så godt jeg kan: Kirsten Eriksdatter Fochsen 1794 på Stangnes. Hun er datter av Erik Fochsen f 1759 Stagnes. Han dør 1835 Stagnes. Mora er Anna Mortensdtr født 1764 i Bolla,Astafjord. (Limer inn deres foreldre igjen fra slektsprogram; 4. Fog Eriksen was born in 1732 in Stangnes. He died in 1777 in Stangnes. He married Berte Madsdtr on 12 Nov 1758. 5. Berte Madsdtr was born in 1732 in Kila. She died in 1822 in Stangnes. 6. Morten Sørensen was born in 1721 in Bolla,Astafjord. He died in 1787 in Bolla,Astafjord. He married Synnøve Andersdtr in 1747. 7. Synnøve Andersdtr was born in 1723 in Gamvik,Astafjord. She died in 1812 in Bolla,Astafjord. )Kirsten Fochsen gifter seg med Peder Nilssen født ca 1813 Ingstad,Stjørdal. De gifter seg 25 Feb 1834 i Trondenes. Jeg har ikke funnet konfirmasjonen til Johan Irgens noe sted.Når Fochsen kommer inn i Hemmestad sammenhengen, er det fordi mor til Mette Maria Gregusdatter, Inger Maria Larsdatter blir enke - idet handelsmann /lensmann i Kvæfjord, Gregus Jacobsen dør ca 1800. Hun gifter seg da igjen med Jens Fochsen født 1769 på Stangnes. Jens Fochsen er bror til Erik Fochsen ... og følgelig Kirstens onkel.Christian Johan Høyer lever i beste velgående fram til 11. juli 1919. Han dør i Hårvik i Tjelsund - der alle barna blir født etter ekteskapsinngåelse 4 aug 1861. Kjenner ikke hans konfirmasjonDu finner familien her i 1865 LenkeHar ikke funnet testamente. Men hva står det om sønn??Har ikke klart å lenke OJH til noen av de Høyerne jeg har klart å finne ... men siden han ikke er lenket til noen... kan jo ingen utelukkes.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker igjen for innspill, Arnfrid ;-)Hadde ikke tenkt å ta opp Ole Johan Høyer tråden i sin helhet denne gangen. Men så er der en slektsforsker som nærmest påstår at denne må være identiske med Ole Johan Gundersen, som er etterlyst på dette forum i januar 2010. Min første hensikt med å etterlyse denne var faktisk å ekskludere ham som kandidat.Men nå er man i gang med min drøm --- nemlig å finne OJH’s aner. Da skal jeg prøve å oppsummere hva familie i tiden før internett har funnet.Dette innlegget blir langt - men se nederst for mulig BROR og øvrig slekt. Videre har der vært en debatt om navnet er HØIJER eller Høyer. (Jeg har avbleket den biten ... men når jeg skal resymmere det som er gjort; hører det med)Et svar fra en lege ved Haukeland Sykehus sier bl.a.: ”I en av de foreliggende kommentarer til skrivemåten i O. J. Høyers pass, heter det at det aldeles tydelig står HØIJER, men en slik konklusjon kan ikke trekkes, forteller skrifteksperter meg, bl. a. fordi y’en ble skrevet med to tødler over. En annen ting er at skrivemåten Høyer forekommer flere ganger i Bergen og Sogn og Fjordane, mens Høijer er fullstendig ukjent.” Videre står at han ved folketellingen i 1801 ikke finnes noe sted i landet. I Bergen by er der 12 ved navn Høyer. Forklaringen kan være at han har vært utenlands, eller at han da har benyttet –sen-navn, slik at farens fornavn kunne være en helt avgjørende nøkkel, bl.a. fordi hele folketellingen er databehandlet etter fornavn. ”Et annet ’mystisk’ forhold er at den tidligere ’frikjente’ Ole Høyer (f. 1764) hadde en sønn f. 1800 som het Ole Johan Høyer, d. 1821 utenlands. En forsker v/hist. inst. understreker at i betraktning av hvor sterkt familiebundet navnevalgene var, lyder det ’helt usannsynlig at det skulle kunne dreie seg om enda en annen Ole J. Høyer her i området.’ Ennvidere var fødselsårs-angivelsene ofte usikre. Så nevnes OH fra Nordfjord som får borgerbrev i Bergen 1815.En svigersønn av Christian Høyer finner følgende: Omtaler passet, forteller at han skrev sitt navn O. Joh. Høyer og at han døde der i 1853. Videre: ”Det er opplyst at han skulle være født på Lerdalsøren. Da vi ikke har rede på hans slekt eller avstamming og da undersøkelse i statsarkivet i Bergen har vært negativ, tillater jeg meg osv.” Svar: ”Tilbakesendes med bilag. Man har gjennomsett folketellingen 1801 for Lærdal (ca. 70 sider) uten å finne noen Høyer.”Tilbakesendes så til riksarkivet, da han ikke kan se om Nordfjord er undersøkt. Svar: ”Å gjennomgå manntallene 1801 for hele Nordfjord blir en meget vidløftig undersøkelse, som riksarkivet ikke kan påta seg. For å få vite hvor vedk. er født, må man skaffe fram dødsattesten. Her vil fødestedet være anført.”Brev fra statsarkivet i Bergen: ”OJH er ikke funnet døpt i Lærdal eller noen av Nordfjords prestegjeld i tiden 1782-1786.” Så kommer en liste over Høyer’e; bl. a. Marie Dorthea som er datter av Ole H., videre en Ole Johan som døde i Port au Prince 1821 – som avsluttes med at navnet Ole Johan synes å peke i retning av en slektskapsforbindelse.Neste brev: Statsarkivet i Bergen har ettersøkt Ole Olsen Høyers dåp og hans foreldres navn i kirkebøkene for Gloppen, Selje, Innvik, Davik og Eids prestegjeld i Nordfjord i tiden 1763-65 uten å finne noen døpte av dette navn. Likeså er han forgjeves ettersøkt i de militære ruller for Bergen. I passprotokollen for Bergen er ikke anført mer vedr. Ole Johan Høyer enn hva som står i hans pass.En annen Høyer familie kommer fram til følgende: ”Der er 3 Høyerfamilier her i landet og noe annet bindeledd enn selve navnet er der ikke. I Danmark er der mange Høyer og i Sverige noen, men der skrives navnet med j eller ij. Hvis De legger merke til navnet på passet, vil De se at det både av politimesteren og av deres hustrus bestefar er skrevet med ij i stedet for y. 3 ganger er det gjort, så der er ingen misforståelse mulig. Der står tydelig Høijer, ikke Høyer. Etter dette ser det ut som om han ikke er i slekt med norske Høyerfamilier, men kanskje med svenske. Å bringe dette helt på det rene tror jeg vil være et nokså utakknemlig og vanskelig arbeid. Noe man tildels kan trekke slutninger av er arvede fornavn. Jeg har aldri i vår familie sett navnet Ole ifm Høyer, - Johan har forekommet, men såvidt jeg vet en gang, men ikke Ole Johan.”Fra utdrag av Senja skifteprotokoll der skiftet etter handelsbetjent OJH ble oppgjort. ”Under skiftebehandlingen 14/9 1853, møtte bl.a. handelsmann Svanem, som var debitor i boet. Han opplyste at man ikke hadde kjenskap til hvem avdødes arvinger var, men at han ryktevis hadde hørt at en bror av avdøde skulle oppholde seg på Lærdalsøren, en brorsønn i Bergen og en annen brorsønn i Stavanger.” Dette er skrevet til Chr's svigersønn av Joh. G. Reppen (privat forsker), den gang ved statsarkivet i Trondheim. Han skriver videre at han ikke kan finne noe om hvem arven er utbetalt til. Og videre: I en pakke for 1854 over sluttede dødsboer i Senja fins utskrift av registreringen i OJH's bo, foretatt av lensmann N. Dahl 29/6 1853. Under forretningen møtte den avdødes husbonde handelsmann Svanem, som opplyste at han av rykte hadde hørt at avdøde skulle etterlate seg søsken eller søskenbarn på Lærdalsøren. Så nevner han OH, Nordfjord og Ole Olsen Høyer, Nordfjord.PS: Vet ikke om Johan Irgens er død - Ha kan gå rundt å hete noe fra navnet til mora nye ektefelle - eller ha blitt Fochsen.PS 2: Det mest interessante cluet som ikke er fulgt opp: Etter at Christian har fått barnet OLuf Johan, kaller han neste for LUDVIG GERHARD. Nr. 3 oppkalles etter stefar Willas Bing Drejer. Ludvig Gerhard finnes ikke i fru Christian Høyers familie - som er lett å få oversikt overTakk for at dere leste alt dette ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,Leste dette med stor interesse, Kjell, - og lykke til videre. Dine HÖYER/HÖIER 'kompanjoner' ^fölger med.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Nei, Arnfrid.Ikke i den debatten. Men årsaken er at jeg mottar følgende påstand: OJ Gundersen = OJ Høyer fra en slektsgransker i nord.Jeg starter tråden OJGundersen for å finne ut om det finnes noen clue i hans bakgrunn for bruk av Høyernavnet.Min tanke har nok hele vegen gått i den retning at man på mor eller far sida finner Høyer (om ikke hos far og mor .,, så i allefall på besteforeldre nivå) og muligens til og med Irgens på tilsvarende mor/far nivå.Og rundt et av barna til Ole Høyer og Susanna Bach er Irgens inne i bildet.Beklager om jeg uttrykte meg uklart. I nevnte tråd er det jeg som kaster inn mulighet om identitet mellom Gundersen og Høyer.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.