Gå til innhold
Arkivverket

[#34416] Omregning speciedaler til kroneverdi i dag


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo fyrst gange det med 4 for å finne kroneverdi den gongen (var det i 1875) krona vart innført (1 spd = 4 kroner). Deretter finn du kan hende på Statistisk sentralbyrå si heimeside ein tabell på utviklinga fram til i dag. Men det der er ikkje heilt lett. Like fullt var 31.000 spd svært mykje pengar. Minnest eg rett, vart gardsbruket til tippoldemora mi i Fana seld for 600 spd. i 1871 - så har du noko å samanlikne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1 speciedaler ble vekslet med 4 kroner da kroner og øre ble innført i 1875. Så må du ta høyde for prisstigningen.Men likevel blir ikke nødvendigvis resultatet riktig, for forskjellige varer kan ha hatt forskjellig prisutvikling. Realprisen på datamaskiner går f.eks. stadig ned. Det kan derfor være nyttig å sammenlikne med andre varer i 1860.Likevel: 31830 speciedaler var en stor sum. Jeg ser av ei bygdebok for Sandeherred (nå Sandefjord) som jeg har for hånden, at en bruker kjøpte gården sin (1 1/2 pund smør) for 1200 speciedaler i 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kalkulatoren til SSB gjev 7,38 millionar kroner som svar frå 1865 til okt. 2005. Men som Kristian nemner; det kjem an på kva du skulle bruke pengane på. I 1860 ville du truleg fått 25-50 gardsbruk for den summen; det får du ikkje for 7,3 millionar i dag. Her på sørlandet får du knapt eit husmannsbruk med strandline og eit lite, gamalt hus. Difor er dette så vanskjeleg å samanlikne. Døme: Fyrste datamaskina vi hadde her på bruket frå 1979 kosta 50.000 kronar (80 k boblehukommelse). Hin dagen kjøpte eg ein bærbar for 7-8.000 med x antall Gb og alle nymotens fasilitetar!Men 32.000 spd var mykje pengar, svært mykje pengar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nei, SSB har laget sin indeks tilbake til 1865 etter en nøye vurdering av usikkerhetsfaktorer. Selv for denne indeksen blir vridninger i folks forbruks- og dermed også etterspørselsmønster så store at verdien av omregningen minsker. Å gjøre det samme for en riksdaler på 1700-tallet vil måtte bli så usikkert at det i realiteten er tilnærmet meningsløst å gjøre det. Du kan f.eks. bruke riksdaleren din som mål på en kuverdi og så sammenligne med hva ei ku koster i dag. En ting er at kua i dag ser helt anderledes ut og gir helt andre ytelser. Men du kan samtidig ta riksdaleren din og måle i forhold til lønna til drengen på gården for så å se daleren i forhold til gjennomsnitts industriarbeiderlønn i dag. Jeg tror ikke du får særlige mye meningsfullt ut av noen av sammenligningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Men hvis du bare vil ha noe høyest omtrentlig, noe som gir en slags følelse av hva en 1700-talls riksdaler var verdt, kan jeg nevne at de fleste omregninger vil gi at en riksdaler på 1700-tallet tilsvarer et eller annet mellom 500 og 3000 kroner i dag, avhengig av hvilke varer og tjenester du anvender i omregningen (men du vil finne varer og tjenster som gir verdier utenfor dette spennet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.