Gå til innhold
Arkivverket

[#34512] De eldste generasjoner Kinck


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Følgende innlegg er skrevet under en annen tittel:Jan Petter Hoddevik, Stadlandet, 28.11.2005 18:56 (6) Hallo Eivind Ser du har god greie på slekta Kinck. I Selje kommune, SogFj budde der i 1690 åra ein klokkar ved navn Thomas Thomasson Kinck. Han var son til Thomas Pederson Kinck frå Kirckwad i Skottland. Han hadde vist ein bror som reiste aust om fjellet og som Hans E.Kinck stammar ifrå. Dei har og hatt ein bror son heitte Hans Thomasson Kinck som var gift med ei Anna Gabrielsd. Lind. Eg er intresert i meir info om slekta i Skottland, og event. når dei kom til Norge, og tida etter det. Har du info om dette?? Veit du kvar i Skottland slekta kom frå ?? Eg har meir stoff om familia i Selje om du er intresert, eg stammar sjølv frå denne Thomas Thomasson Kinck --------------------------------------------------------------------------------Eivind Kinck, Oslo, 28.11.2005 21:13 (7) Hei Jan Petter. Dette var nye og interessante opplysninger for meg, men jeg svarer på spørsmålet om Skottland først. Slektens stamfar het Peder Kinck, etter sigende født i Skottland omkring år 1590, bodde ca. år 1600 i Kirkwall på Orkenøyene og kom til Norge ca. 1610. Han slo seg ned på Bragernes hvor han døde 3.1.1639. Det har vært gjort flere forsøk på å spore ham i Skottland og Orkenøyene, men så langt uten hell. Hvis du er interessert kan jeg sende deg separat på mail det som har vært gjort av undersøkelser.Peder hadde 4 sønner hvorav Thomas (ca. 1600-før 1665) var eldst. Han tok borgerskap i Bergen i 1639 (skrevet Thommes Kinch i Borgerskap for Bergen 1600-1751), p og iflg. samme kilde født i Kirckwad i Skotland, men det er altså Kirkwall på Orkenøyene. Han var gift med Maren Pedersdatter (1606-1676), og etter det jeg har av opplysninger hadde de bare et barn som het Peder Madssøn Kinck (1628 - 1659). Peder ble gift med Anna Mortensdatter (1635-1684), og de fikk datteren Abigael Pedersdatter Kinck (1658-1728) som eneste barn. Hun giftet seg med sognepresten i Fet, Mogens Johanssøn Theiste, og en av hennes sønner tok etternavnet Kinck hvilket 'berget' Kinck-navnet for ettertiden, herunder etternavnet til forfatteren Hans E. Kinck.Thomas Thomasson Kinck og Hans Thomasson Kinck er altså ukjente for meg, og jeg vil veldig gjerne ha det du har av opplysninger om dem og deres slekt. --------------------------------------------------------------------------------Eivind Kinck, Oslo, 28.11.2005 21:15 (8) Beklager feilskrift. Peder Kinck ble ikke far 10 år gammel - han skal ha blitt født ca. 1570 - ikke 1590. Jeg glemte i farten at jeg har kommet over navnet Marie Thomasdatter Kinck som iflg Vigde i Bergen 1663-1816 ble gift med Hans Davidsøn Haltmand i 1672. Hun er høyst sannsynlig datter av Thomas Kinck. Det er også nevnt en Marj Kinch i Koppskatt 1683 for Bergen som kan være samme person. I Døde i Bergen 1668-1815 er det nevnt en Maren Kincken, encke, død 1714, som muligen også kan være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Du skriver: Peder hadde 4 sønner hvorav Thomas (ca. 1600-før 1665) var eldst. Han tok borgerskap i Bergen i 1639 (skrevet Thommes Kinch i Borgerskap for Bergen 1600-1751), p og iflg. samme kilde født i Kirckwad i Skotland, men det er altså Kirkwall på Orkenøyene. Han var gift med Maren Pedersdatter (1606-1676), og etter det jeg har av opplysninger hadde de bare et barn som het Peder Madssøn Kinck (1628 - 1659).Hvorfor har Thommes Kinchs sønn Peder fått navnet Madssøn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Aha. Videre skriver du: de fikk datteren Abigael Pedersdatter Kinck (1658-1728) som eneste barn. Hun giftet seg med sognepresten i Fet, Mogens Johanssøn Theiste, og en av hennes sønner tok etternavnet Kinck hvilket 'berget' Kinck-navnet for ettertiden, herunder etternavnet til forfatteren Hans E. Kinck.Du kjenner vel da etterkommerne etter dette ekteparet Theiste/Kinck. Kinck-navnet finnes også på våre kanter idag.Kan du legge etterkommerne ut her eller gjerne på epost:kfasting@start.no; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Las innlegget ditt, ja eg kan sende deg meir info om denne slekta her oppe på Vestlandet. Det hade vert intresant å vist kva undersøkelsar dere har gjort oppimot Kinck s opphav. Min mail er nordic@ervikhavfiske.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.