Gå til innhold
Arkivverket

[#34669] Florentine


Gjest Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis Rokstad

Hei. Jeg prøver igjen.Kanskje noen vet noe mer. Jeg leter etter familien til Florentine Jensdtr Grøn. det jeg vet/har fått opplyst er følgende: Hun er født 1825 Sund .Gift med Peder Pedersen(Handeland),antageligvis var de reisende. Barna er født på mange forskjellige steder. Hun døde i Ålesund 1886. Peder samme året. Flere av barna er titulert med Handeland som etternavn. Peder Pedersen var født i Davik. Foreldrene til Florentine Het Jens Jensen Grøn(Klingenberg og Marte Marie Jakobsdtr, alle deres barn var født i Sund. Jeg søker opplysninger om Florentines mann og foreldrene hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har det vel muligens allerede, men en Erik Mikkelborg Grøn ble konf. 1834 i Sund i HO. Foreldrene Jens og Marte Grøn bodde på Salthellen. Kanskje finnes det bygdebøker fra Sund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Det sies at de tilhørte de reisende eller omstreifere. Peder var hesteskjærer og smed. Opplysningene on alle søskene til Florentine har jeg. I bygde boken står der ingen opplysninger utover navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Lindis. Florentine har vært omtalt her tidligere. Se nr. 12334. Det er best om en kan holde seg til samme temanr. for en og samme person. Har i allefall opplysning om når Florentine og Peder Pedersen giftet seg, 12.dec 1884 Heroy M. & R. Kilden for det er fra LDS IGI. Denne kan nok sjekkes i den samme kirkebok som opplysningher er tatt ut ifra. Tolkingen på LDS kan jo være feil noen ganger. Så se i Kb. for Herøy. Den er ikke digitalisert ennå. Mini 1878-1900 er boken hvor vielser er anført. Mangler du fødsel/dåpsdata på søknene hennes ? De er av reisende slekt. Har antagelig bodd fast på Sund siden så mange av barna er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei. Jeg tror nok årstallet for giftermålet er feil. Siden det første barnet deres er født ca 1846. må de ha giftet seg rundt den tiden. kanskje 1848 eller noe. Dette er en nøtt,men den skal løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Nå har jeg sjekket kirkebøker for Herøy ,og ingen giftermål mellom Peder og Florentine er oppført. Da sjekket jeg fra 1882 og fra 1844-1848, men ingenting. Så dette er en gåte. Kan det være feil et sted .At det skal være Herøy/ Herø et annet sted? Dødsfallet for Florentine 1886 i Ålesund er heller ikke registrert, så hun døde iallefall ikke i selve Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne-lise mikalsen

Peder og Florentine var ikke gift da de fikk sitt 1.barn,Albrigt var 'uekte'.Men barn nr.3,Petra,var ektefødt,døpt på Tysnes i 1854Så de må ha giftet seg ett eller annet sted mellom 1846 og 1854.Barn nr 2,Kristiane Marie,skal være født/døpt på Agerø,Midsund pr.gj.? Mulige foreldre til Peder Pedersen kan være Peder Nilssen Ravnefjeld og Synneve Abelsdtr.Ravnefjeld,Houg(Haus) i Davanger.De hadde ett barn til dåpen 18.april 1824,født 16.april 1824.Dette kan vel bare bekreftes hvis vi finner ev.vielse. Erik Mikkelborg Grøn skal være født på gården Mørk i Skjold Pr.gj. ca.1819.(Rogaland?)Mvh.Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Han som jeg er 99% sikker på er dere sønn heter Peder Andreas og var født på Vestnes 1847-48. Altså min Tippoldefar. I kirkebøker fra Ålesund under dåpen til barn av Peder Andreas og Jens Edvard blir begge omtalt under navnet Handeland ved et av sine barns dåp. Min tippoldefar har det under tellingen 1875. Min tippoldefar er altså barn nr 2. Kan det være skrivefeil når Davig er nevnt som fødested for Peder Pedersen? Jeg sitter og studerer avskrift, men det er vanskelig å tyde skriften, men i min tippoldefars dåp Står der:Peder Pedersen Totlandsvigen og barnet er ektefødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Det ser nok i mange tilfeller ut til av man skiftet 'etternavn' når man flyttet til nye plasser,så Peder og Flo.har nok bodd i Totlandsvigen da Peder Andreas ble født.Handeland finnes flere steder,bl.a.i Kvinnherad.Jeg tror mange reisende hadde 'vinterkvarter' på visse plasser,de leide seg kanskje inn hos de fastboende.Nå kan vi nesten være sikre på at Peder og Flo.har giftet seg 1846-48.Hvor ligger Vestnes?Mvh.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Vestnes er mellom Ålesund og Molde. Jeg tror nok at de kanskje hadde bodd i Hordaland en plass som het Totlandsviken, for det er ingen plass her i møre som heter det. Min tippoldefar er oppført som Rekdal som etternavn i et tilfelle og Handeland i 2-3 tilfeller. Rekdal het plassen i Vestnes han var født. Det kan nok være det at de har hatt litt forskjellige etternavn, eller kanskje brukt stedsnavnene som etternavn?. Under tellingen bor familien på Grindvik i Skodje. På nabogården som også het Grindvik var min tippoldefar tjenestegutt. I de to Grindvik gårdene var det to brødre som eide og bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Tilbake til Florentine. Når jeg ser på navnene til Florentines barn så kan det se ut til at der er noe Svensk. For ene sønnen heter Jonas olaus Norin, og Norin er et Svensk navn. Ene sønnen heter Carl Ludvig Ferdinand, og Ferdinand er vel heller ikke et vanlig Norsk navn. Og Florentine selv hadde et navn som var lite brukt og som kommer fra Sverige blant annet. Kan det være Svenske aner i bildet? Her var vel en del Svenske omstreifere i Norge på slutten av 1700 tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnvid Lillehammer

Her er noko meir om Florentines mann, Peder Handelands opphav: Han vart døypt i Davik i 1828 som son til Peder Pedersen og Kristiane Gundersdatter. Faren er nemnt ein seg der med pass opphaldande smed. Kristiane er nok den dottera Gunder Olsen (Lind) og kona Marie Ingebrigtsdatter (ho ikkje nemnt med namn ved dåpen)let døypa i Borgund/Vatne på Sunnmøre i 1809, Gunder då kalla gjennomreisande mann. (Gunder og Marie hadde fleire døtrer). Kristiane heldt seg ikkje lenge med Peder, eller Peder kan vera tidleg avliden, for det er grunn til å tru at ho er den same Kristiane Gundersdatter som seinast i 1833 reise med hesteskjerar Johan Albrigt Jonasen som ho fekk fleire born med. (Merk at Florentine tydelegvis døypte eldste son sin opp etter stefaren). Når det gjeld Florentine, må det fulle namnet hennar etter passa som eg kjenner for henne og Peder Pedersen Handeland, vera Florentine Marie. Marie må ha vore eit kjært namn i familien Grøn/Mørk, for ho hadde minst to systre som også bar det namnet, Margrete Marie Jensdatter døypt i Askvoll i 1814 og Sofie Marie Jensdatter døypt i Kinn i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnvid Lillehammer

Her er det eg i farten har funne fram i tølene mine om Florentie (Marie)s opphav på farsida: Far hennar, Jens Jensen, som skreiv seg både Mørk og Grøn, hadde namnet Mørk etter far sin og namnet Grøn etter mor si. Han vart truleg født ikring 1792 (uvisst kor) utanfor ekteskap. Mora kalla seg Gurine Sofie Grøn og hadde på eitt eller anna tidspunkt truleg vore innom i Etne i Sunnhordland ei tid. Far til Jens kalla ho Jens Mørk, ein ostindiafarar. Sjølv sa ho at ho då var gift med 'en ømløbende smed fra Østlandet'. Om dette var den mannen ho seinare fekk eit barn med, er uvisst, men i 1798 fekk ho i alle fall sonen Erik (døypt i Davik) med ein mann som heitte Botolv Eriksen. Dei er då kalla 'et par omflakkende betlerfolk kopulerede i Stavanger 16. mars 1797'. Dette er truleg den Botolv Eriksen Draxvold som 29. august 1796 fekk løyve til å reisa eit år i Stavanger amt som hesteskjerar og som var innom i Trondheim i 1802 og tok pass til Bergen. Seinare (frå seinast i 1812) reiste Botolv Eriksen Draxvold med ei kvinne som heitte Anna Elisabet Karlsdatter. Difor kalla Gurine Sofie Grøn seg enke då ho i Bergen tok pass til Molde hausten 1814 same dagen som sonen Erik Botolvsen. Erik Botolvsen kalla seg altså Grøn etter mora, ikkje Draxvold etter faren. Jens Jensen Mørk og kona tok pass frå Bergen til Nordfjord 14. august 1815, same dagen som Erik Botolvsen Grøn gjorde det same. Det var ikkje så underleg sidan dei tydelegvis var halvbrør.Etter kvart kalla Jens Jensen seg også Grøn etter den felles mor deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Takk for hjelpen. Dette er bare helt topp. det er så vanskelig når enn har med reisende å gjøre, det er rene nåla i høystakken. Jeg tar gjerne imot mere info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnvid Lillehammer

Eit lite tillegg: Eg sjekka i ei kyrkjebokavskrift frå Stavanger, og det stemmer at ungkar Botolv Eriksen Droxvold og enke Gurine Sofie Johannesdatter (der kom farsnamnet hennar) Grøn vart gifte i Stavanger i 1797, men datoen er der (eg har ikkje fått sjekka originalen) 16. mars (16.3.). Om ho hadde namnet Grøn etter første mannen eller etter far sin, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Hei,her har du litt om Petra Jensine:Født på Tysnes 1.04.1854,gift 22.08.1875 i Strusshamn kirke på Askøy med Iver Martin Nielssen Florvåg.Barn:1.Kristiane Marie f.1876,2.Peder Sakarias f.1877,3.Nils Andreas f.1879,4.Ragnhild Florentine f.1880,5.Inga Josefine f.1883,6.Olaf Martin f.1885,7.Petra Karine,f.1887,8.Marie f.1890,9.Sigvald Martin f.1891,10 marie f.1894,11.Lovise Magdalene f.1896,12.Hanna Marie f 1899.En hel gjeng altså ,og en stor slekt her på Askøy.Du og mannen min er vel tremenninger, tenker jeg.Hans bestemor er Kristiane Marie ,gift med Mikael Østensen Haugland.Mvh.Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei. Joda vi er nok tremenninger. Det er litt frustrerende å ikke finne ut så mye om forfedrene i denne linjen,men sånn er det vel med reisende. Jeg har gjort meg noen tanker om hvorfor familien mener å ikke vite noe. Min oldemor Alfa ( datter av Peder Andreas)barnebarn av Florentine og Peder, burde ha visst noe og fortalt noe, noen skriv må ha funnest, men kanskje det var forbundet med et tabu å nevne noe siden besteforeldrene var reisende. Min bestemor Mathilde Odith, datter av Alfa , visste iallefall ikke noe om familien på morfaren sin side. Alfa giftet seg med Ole Martinus Ringdal og han var dypt religiøs, så hvem vet.Barna til Peder Andreas og Randine het: Alfa Randine f1878 Petra Antonette f 1881, Petra Lorentine f 1883, Fridthjof Haldor f 1886 d 1886, Carl joachim f 1870 d 1870, Anna Mathilde f 1875, Alfred Gunerius f 1870, Berntine nikoline f 1886, Når man ser på navnene til barna til Peder Andres, så kan det ikke være tvil om opphavet. Peder Andreas, i tellingen 1900 er han kalt bare Andreas, men i kirkebøkene under dåpen til barna het han Peder Andreas,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Jeg prøver igjen. Gir meg ikke. Jeg har studert de reisende slektene som det ligger ute opplysninger om. Og når jeg ser på navnene til barna til Florentine, så synest jeg navnene har en viss likhet med Carl Rosenbergs sine etterkommere. Silk /Blinks har også vært nevnt. Min reisende slekt har for det meste hatt tilhold på sunnmøre og i Romsdal, så der må være et slektsforhold med de andre reisende her fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Kan vel nevne at jeg la inn et tema på Marie Sofie Johannesdtr Palm, hun var gift med Jens Edvard Pedersen, bror av min tippoldefar Peder Andreas Pedersen (Barn av Florentine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Hei til Anne Lise! Jeg fant tydeligvis den riktige Petra Jensine da jeg lette etter henne for noen år siden, men da kom jeg ikke videre på hennes etterkommere før nå, som Lindis tipset meg om hva dere har kommet fram til her. Kjekt at det fins flere på den siden! Jeg har et fotografi av min tippoldefar Peder Andreas Pedersen, så hvis du har et av hans søster Petra, kunne det vært kjekt å se om de likner hverandre. Hjelper jo på bevisførselen, det også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Hei Kristin,jo,det finnes nok ett bilde av Petra i familien,jeg har sett det for noen år siden,skal prøve en gang å få tatt en kopi av det.Mvh.Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.