Gå til innhold
Arkivverket

[#34858] avertering av bygdebøker


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Jeg har 2 gamle bygdebøker med bygdehistorie og gårdshistorie. Disse har jeg ikke har bruk for, men de kunne kanskje være til nytte for noen annen. Ville det være rimelig å bekjentgjøre her i debattforumet at slike bøker er til salgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bøkene er: Jacob Aaland: 'Gloppen-Breimn Kommunesoga 1838-1937' og 'Nordfjord fraa gamle dagar til no. II. Dei einskilde bygder. 2. Gloppen-Breimn med kart og mange bilete' av samme forfatter. (Sistnevnte utkommet 1935). (Min e-adresse kommende uke: aljodal(alfategn)telia.com ). Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette burde kanskje presiseres i ordensreglene for bruk av debabattforum. Jeg kan i hvert ikke finne at forbud mot dette er nevnt noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Lenke'Eit brukarforum for spørsmål der du vender deg til andre brukarar av Digitalarkivet. Det kan vera spørsmål om andre kjelder enn dei me har, etterlysing av personar, eller kva det måtte vere. Her har ikkje Digitalarkivet ansvar for å svara. Om det er etterlysninga av personar bør namn og prestegjeld/kommune eller anna geografisk avgrensing gå fram av tittelen, om mogeleg. Hugs også på å plassera innlegget under riktig fylke. Lar det seg ikkje plassera, vel gruppa 'Generelt'.'For min del virker det som 'kva det måtte vere' kan være hva som helst som har med slektforsking å gjöre. Det burde kanskje presiseres mer -:)mvh Kjellaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, nettopp! Svært mange er opptatt av å følge regler slik de blir gitt, men det bør stå der eksplisitt. Jeg vet det er forbudt å annonsere salg her, da andre har prøvd å selge noe for lenge siden, og har blitt stoppet. Men: det bør sies et sted slik at det blir klart for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bøker og annet stoff som slektsinteresserte og -forskere kan ha bruk for, men som en selv ikke har interesse av, burde man vel kunne tillate offentliggjort i et forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er mi private meining.Ola sitt synspunkt kan eg i prinsippet vera samd i. Men det er vanskeleg administrerbart. Tillet me først at brukte bøker kan averterast, er det såre enkelt å leggja inn nye også. Ein treng berre ikkje si at det er ei nyutgjeven bok. Korleis skal då vår vaktar vita at den eine er ny, den andre gamal. Tenk deg følgjande melding:Eg har bygdebok for Oppbygda til sals. Er du interessert kan du skriva til nils.nilsen@internett.no.Er denne lovleg eller ikkje lovleg? Nils Nilsen kan ha gamle, velbrukte bøker til sals, men han kan like gjerne vera seljar i ein bokhandel. Så einaste praktiske ordninga er ingen kjøp og sal. Det finst så mange andre kanalar for slikt noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ville det ikke være praktisk at muligheten var der, da? - alt på ett sted, liksom! Det måtte jo opplyses om bøkers (eller andre dokumenters-) alder, slik at ikke nye bøker skulle slippe til. Og om en eller annen antikvitetsbokhandler slengte innom, behøvde vel ikke det være så ille, så lenge vedkommende hadde NYTTIGE saker å tilby. Jeg tror ikke det ville bli noe 'run' av profesjonelle bokselgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

'Alt på et sted, liksom' ser du av linken i innlegg 14 allerede finnes. Det er bare noen tastetrykk unna. Bare ett hvis du legger inn sida som favoritt. Enklere kan det ikke bli :-)Det vil uansett ikke være noen god løsning å legge ut bøkene her, fordi temaet etter hvert vil forsvinne ned på sida ettersom det blir eldre, og det er ikke umiddelbart enkelt å søke salget opp.Men en eksplisitt opplysning om dette på informasjonssidene på Digitalarkivet hadde vel vært på sin plass, men feks en link eller opplysning om andre steder brukte bøker kan averteres og kjøpes. Feks sidene hos DIS er tross alt ikke-profitterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.