Gå til innhold
Arkivverket

[#34859] Foreldrene til Ellen Hansdatter, antakelig fra Ullern i Odalen


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Leter etter foreldrene til Ellen Hansdatter,f 1793 og d 1855.Ellen giftet seg med Carl Fredrik Haagensen, Sör-Odal. Har en mistanke om at foreldrene kom fra Ullern og at moren muligens het Mette,f 1752 Er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Hun er nevnt på Steinerud i S-Odal Bygdebok VII s. 246 sammen med sin mann Carl Fredrik Haagensen Oustad (ca 1784-1863. De flyttet fra Vesle-Sundby i 1827. Kanskje Ellen kom fra Vesle Sundby?Foreldrene til Carl Fredrik var skolelærer Haagen Olsen Oustad (ca 1767-1827) og Guri Christensdatter Bergvatne i Hurdal (ca 1761 - 1821)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Det er egentlig ikke mer enn et notat jeg har mottatt fra en innen familien som også pusler litt med slektens røtter.Notatet gjelder egentlig betraktninger ang. Haagen Oustad og hans opphav. Dette har vært (og er!) et problem. Her er nevnt Haagens sønn Carl Fredrik og hans kone Ellen Hansdatter. Det er ikke notert annet enn at hun muligens er datter av de jeg tidligere nevnte. Jeg skal forsøke å finne ut hva som evt. ligger bak teorien. Selv har jeg enda ikke befattet meg så mye med denne grenen av familien, bortsett da fra nevnte Haagen Oustad.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

HeiDette var spennende! Jeg har også slitt endel med Haagen. Går ut fra at du/dere kjenner etterslekten, muligens også slekten til kona Guri.Jeg vet at han var lärer og gårdbruker i Hurdal. I tillegg var han fullmektig ved Solserud sag.Såvidt jeg husker, finnes det Oustad-navn i Ullensaker.Haagen er min tipp-tipp oldefar på farmorsiden. Ta kontakt om du/dere vet mer.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Jeg har faktisk en god del ubesvarte spørsmål rundt både Carl Fredrik og Haagen Oustad. Jeg har ikke klart å finne hvor Carl Fredrik kom til verden. Han er ikke registrert under døpte i Hurdal og jeg finner heller ikke hvor Haagen og Guri giftet seg.Etter at Haagen solgte Bergsvatne i Hurdal ( i 1813) vet jeg egentlig ikke hvor de tok veien. Dvs. jeg vet Carl Fredrik og Ellens videre skjebne, men ikke Haagen og Guri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

I FT 1801 er Haagen oppfört som på Bergvatnet og fullmektig på Solserud sag. Han fikk skjöte på gården i 1792,dette var barndomshjemmet til Guri. Gården ble solgt til Carsten Ancher i 1813.Det står litt om gården i bygdeboka for Hurdal. Haagen og Guri flyttet til Alfsplassen i Eidsvoll kommune,plassen tilhörte Bärums verk.Her bodde de til sin död,Guri döde 5/10 1826,62 år.Haagen döde 4/5 1827,63 år. Jeg kjenner til 7 barn etter Guri og Haagen. Det er vel sannsynlig at de giftet seg og fikk barn i Hurdal (har du kontrollert kirkeböker?) Mitt store problem er å finne ut hvor Haagen kom fra. Har du opplysninger om familien, er jeg svärt takknemlig for opplysninger.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hei Per.Ja dette er de samme opplysningene som jeg har (bortsett fra at de flyttet direkte fra Hurdal til Alfsplassen i Eidsvoll).Jeg har personlig ikke sett i kirkebøkene for Hurdal, men andre har sett etter. Jeg finner i øyeblikket ikke det skrivet jeg mottok, men mener å huske at de to eldste barna (samt giftemålet) ikke var registrert i kirkebøkene for Hurdal. Sikkert er det at Carl Fredrik ikke var registrert som døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hei igjen Per,Nå fant jeg notatet jeg fikk for 5 år siden ang. Haagen. Her står det at de 3 eldste barna (Carl Fredrik og tvillingene Christen og Hans) ikke stå oppført i kirkebøkene for Hurdal.Det står også nevnt at, sitat : 'Oustad er et gårdsnavn som er i 3 nabo kommuner: Toten, Ullensaker og Nannestad. Men Toten ligger nærmest til Bergsvatten som ligger helt oppe ved Totenåsen.' sitat slutt.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Ad gårdsnavn: I Hedemark, ingen direkte spennende,men etternavnet Olsen dukker opp hos husmenn. I Ullensaker, gårdens bruker het Hendrichs,men to oppsittere het Olsen og kona til den ene het Haagensdatter-noe å spinne videre på? I Nannestad er Oustad kapellansgård. På Oustad i Toten het bruker Olsen. Data ovenfor er fra FT 1801. Olsen har dukket opp som etternavn hos Haagen ved et par anledninger.Toten-sporet kan også väre noe å se närmere på. Hva med bygdeböker? Vi holder kontakt!Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Dersom vi titter på navnene til barna så er det jo ingen som heter Ole. Ville trodd at den første sønnen fikk sin farfars navn. Sønn nr. 2 heter Christen (som forventet etter Guris far), men Carl Fredrik ??mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Det har du nok rett i, men vi må vel snu alle stener? Noe som ser ut som et sikkert utgangspunkt, er Oustad-navnet. Bygdeböker og kirkeböker er vel tingen. Vi får holde kontakt.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Har värt i kontakt med Oustad på Steinerud gård på Skarnes. De hadde samme problem og hadde ikke klart å finne ut hvor Haagen kom fra. De hadde funnet ut at Haagen ikke hadde tilknytning til de tre Oustad-gårdene i Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Ja, det ser ut til at dette blir vanskelig, men desto mer oppsatt blir en på å finne ut av saken. Regner ikke med at jeg får så mye tid til mer aktiv leting før litt ut på nyåret, men kommer til å 'snoke' litt ved leilighet.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Elen Marie F. i O-dalen , foreldre Hans Lilleset og Mette Aslaksdatter:LenkeDenne Ellen marie passer vel bra til å være den ettersøkte damen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei Gunn! Takk for sterk innspurt mot slutten av året! Som du ser har vi problemer bakover i familien. Akkurat nå konsentrerer vi oss om HAAGEN OUSTAD, svigerfar til Ellen Hansdatter. Det er 11 Oustad-gårder. Såvidt vi nå vet, kan Haagen ikke relateres til de 3 Oustad-gårdene i Hedemark. De mest interessante er Oustad på Toten,1 gård i Ullensaker,som du påpeker og 2 gårder i Nannestad.Vi har ikke klart å grave frem noe,som sannsynliggjör forbindelser til disse. Likedan burde vi vel forsöke å finne ut hvem sönnen til Haagen,Carl Frederich,er oppkalt etter. Du travle juletid!!mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg har lest gjennom Ullensaker Bygdebok.Bind ll Det er ikke nevnt noen Haagen der. Det er Ole Håkensen som i 1762 ble gårdens bruker. Han hadde bodd på Kåstad en tid. Han dør i 1792 det gjør kona også. Gunhild Olsdatter fra Ingjerdseie. De hadde ikke noen barn med navnet Haagen i følge bygdeboka Kåstad side 490 Lykke til videre. mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen Jeg ser på folketellingen 1801 at det står Munthe Haagensen på et av barna Christoffer? Har du undersøkt hvorfor han fikk det navnet? ser på Distreff at det er Munthe som kommer til Ullensaker men flytter til Eidsvoll og Stange???? Margrethe Munthe?? Der er også navnet Fredrik brukt Adolph Fredrik? Dette blir bare noen tanker? MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Tok en titt på i 1801 tellinga for gården Oustad på Toten. Her kan det være noe å se litt nærmere på.Husmann med jord, Gulbrand Friedriksen (her er Fredik navnet) med døttrene Dorthe og Marie. Haagen Oustad har sønn med navn Fredrik og døttre Dorothe (Dorthe) og Live Maria (Marie). Vi har mao. gårdsnavnet samt tre sammenfallende navn. Muligens en tilfeldighet, men absolutt verdt å se nærmere på.Kan f.eks denne Gulbrand Friedriksen tenkes å være en bror av Haagen ??mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.