Gå til innhold
Arkivverket

[#34866] Emil Grimsrud til California


Gjest Inger J Elsebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger J Elsebø

8.4.1892 reiser Emil E Grimsrud fra Kristiania, reisemål San Francisco. Emil var født 19.11.1873 i Røyken. Er det mulig å finne han i en folketelling for 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har tatt en rask titt med skrivemåten du oppgir; men den ene jeg finner er født i '92.Det er imidlertid flere Grimsrud. Har du navn på event. andre fra slekta 'over there'.Dessuten; 'E''n etter Emil, er det et patronym og hva står det for.Legg ved en lenke på hans emigrasjon. (unødvendig å finne opp kruttet flere ganger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er vel riktig at ingen av Emils søsken emigrerte, men så langt jeg kan se av det jeg har notert er det trolig at flere av farens søsken emigrerte:1) Onkel Mads Evensen Grimsrud f.1829 - g.1852 i Røyken m. Karen Johanne Olsdatter Wear, f. 1831. (Begge døde i Sør-Dakota, hhv. 1900 og 1913, iflg FS/IGI).2) Tante Christine Mathea Evensdatter f. 1836 - g.m. Hans Trulsen f. 1824, Eeg i Lier. De giftet seg i Røyken Nov 1857. Trolig emigrert rett etter det?3) Tante Sille Evensdatter, f. 1831. I live 1857. Kan ha blitt med søsteren Christine og hennes mann?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Berit. Takk for hjelpen med lenke. Kjell. Jeg har ikke funnet emigrasjon på Christine Mathea. De bodde på Vangsbraaten i Røyken i 1865. Når det gjelder Emil Edvardsen Grimsrud oppgir jo han San Fransisco som reisemål, men jeg har foreløpig ingen bekreftelse på at han virkelig dro dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.