Gå til innhold
Arkivverket

[#34867] Wilhelm Emil Karlsen Duedal reiste til Amerika. Når?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei. Min manns oldefar Wilhelm Emil Karlsen Duedahl f.21 august 1885 i Offerdal,Jemtland,Sverige, reiste til Shoshone i Idaho. Vi vet ikke når og kan ikke finne han i emigrantregistrene Iflg. en slektning har vi fått vite at han var i Arendal i 1905, samme året han fikk en datter Borghild, i Flå,Hallingdal. Han fikk visstnok tre døtre i Amerika. Vi vet ikke hvem han ble gift med og vet bare navnet på den ene datteren. Datteren het som gift Ewa Wimmer f.20 okt. 1909. Hun var bosatt i Kellogg, Idaho. Hun døde i 1994. Den yngste datteren bosatt på Hawaii.Vet ikke navnet. All informasjon om denne familien er ønskelig.I tillegg ønsker jeg opplysninger om hans foreldres vielse i Hafverø,Vesternorrland, 7 mars 1880. Hans foreldres navn: Karl Kristian Peterson Duedahl f.1848 Danmark og Karin Eriksdotter Frisk f.1860 i Hede, Jemtland. Vi har to kandidater til foreldre til Karl og håper vielsesattesten kan avsløre hvem som er riktig. Vet ikke hvem foreldrene til Karin er heller. Hvor kan vi henvende oss for å få vielsesattesten eller annen info om familien.Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

1930-tellingen, Kellogg, Shoshone, Idaho:Ewa Duedahl, 20 år, født i Idaho,norske foreldre. Hun bor hos Arthur (engelsk)og Marie/Mane(?? originalprotokollen er fryktelig utydelig)Walsh. Kan se ut som om moren har giftet seg på nytt. Ewa har tre søsken, Norman (18 år, født i Idaho), Maude (?, 15 år, født i Washington) og Ruth (12 år, født i Idaho).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

1920-telling, Kellogg, Shoshone, Idaho:Marie Duedahl (norsk med dansk far, norsk mor), enke, 34 år, emig. i 1907.Bor sammen med barna: Eva/Ava, 10 år, Norman, 8 år, Maude, 5 år, Ruth, 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk skal du ha! Vi vet egentlig ingenting om Wilhelm Emil og hans kone. Har fått kopi av to brev fra desember 1989 som hans datter Ewa har sendt til Norge. Men de inneholder lite om resten av familien. Hun refererer riktignok om at hennes nevø fløy fra Delaware til Seattle med sin hustru og datter, plukket opp sin mor (Ewas søster)og kjørte til Kellog for å overvære Ewas 80 års dag. Men sier ikke noe om hva søsteren het. Har hørt noe om at hennes ene søster skulle hete Ruth. Så det du har funnet ut stemmer jo bra! Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Jeg er kjempeglad for alt vi får vite! I brevet fra Ewa i 1989 får vi også vite at 'on November 6 we lost the last of the older generation of Wallace Wimers. Elizabeth and Winnie passed away within a few minutes of each other and will be sorely missed.' Dette gjelder hennes svigerfamilie, som vi heller ikke vet noe om. Vi mener at Ewa ikke fikk noen barn i sitt ekteskap. Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei igjen! Fant familien i 1910-tellingen (veldig utydelig)for Bonner, Bonner, Idaho:William Duedahl, jobber i gruve(?), gift med Mary i 1 år(?). Ewa/Eva/Ava er noen måneder gammel (11 måneder?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei og takk igjen! Artig å vite at Wilhelm jobbet i gruve. (Har nok byttet navn til William, som jo var et enklere navn for Wilhelm i Amerika.) Vet at han jobbet ved jernbanen i Norge, før han dro til Amerika. Mvh. Anne Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - 21. sept 1918 er William Emil Duedahl registrert som mulig soldat for 1. verdenskrig. Han er 'Miner' (gruvearbeider) bosatt i Wardner Shoshone Idaho.Han sies å være født 21. aug. 1885 - er 33 år - brunt hår - blå øyne - kraftig bygd - Han sies å være norsk - ansatt i Bunker Hill & Sullivan? som ligger i Kellog Shoshone Idaho. Han sies å være gift med Mary Duedahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Duedahl ikke er et hverdagsnavn lurer jeg på om dette kan være familie, kanskje sønn siden Wilhelm var i det området på den tiden han ble født Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk igjen! Dette er helt sikkert familie. For jeg tror han ikke var den eneste fra familien Duedahl som var i Arendal. Wilhelm Emil var fadder til niese/nevø i 1905. Så antagelig er Leif en nevø. Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner følgende registrert i 'Washington State Birth Index' :Parent: W DuedahlName: Duedahl DuedahlLocation: Spokane CityParent: Marie SkagstadBirth Date: 04 May 1913Sex: MRace: W--------------------------------------------------------------------------------Parent: W DuedahlName: Unnamed DuedahlLocation: Spokane CityParent: Marie SkogstedBirth Date: 01 Jun 1914Sex: FRace: W Det _kan_ jo være Maud som er registrert her som født i 1914, - men det blir jo noe usikkert.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei og takk. Har sett denne oppføringen før, men egentlig bodde de på Ringebu. De er også oppført i Ringebu under 1900-telling, med midl.bosted V.Toten. Familien var vel med, etterhvert som jernbanen trengte folk. De var flere i familien som jobbet ved jernbanen. Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei og takk til deg Arne. Dette var spennende. Da var de i Washington en gang mellom telling 1910 og 1918. Dette stemmer jo flott med opplysningene i 1930-telling, fra Lisa. Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette ser ut til å stemme:Fra SSDI:Name: Maude MinnehanSSN: 535-28-3094Last Residence: 83837 Kellogg, Shoshone, Idaho, United States of AmericaBorn: 1 Jun 1914Last Benefit: 83837 Kellogg, Shoshone, Idaho, United States of AmericaDied: Sep 1978State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei og takk igjen! Da var Maude, gift med en Minnehan. Fantastisk hva dere finner ut av. Ser ut som hun har bodd i Kellogg hele tiden. Så hvis noen av døtrene dro til Hawaii, kan det ikke være henne. Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei. Vet noen om det finnes noe register over amerikanske soldater som døde under 1.verdenskrig? Ser av notatene at Marie Duedahl er enke i 1920-telling. William Emil er registrert som soldat 1918. Kan det være han døde under krigen? Ser i leksikonet at hovedstyrken av amerikanske soldater kom etter freden i Bucuresti 7 mai.1918 Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Det ser ut til at du får god hjelp med søk av etterkommere av William Emil. Ser at du søker opplysninger om forfedrene også. For få dager siden fikk jeg overlevert et brev fra Sverige som gir mange opplysninger. Jeg har ikke hatt tid til å se så nøye på det, ei heller hatt tid til å legge det inn i basen min. Så hvis du ønsker en kopi så si ifra. Mvh. Tordis (god venn med Duedal familie på Tretten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei. Kjempeflott! Jeg vil svært gjerne ha en kopi. Vi vet ingenting om forfedrene til Karl og Karin, annet enn at de kom fra henholdsvis Danmark og Sverige. Vet at Duedahl navnet kommer fra en gård i Borris i Danmark, men mangler linken til hvilken av Duedahl familiene som finnes der. Dette var morro! Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og riktig godt nytt år.Vet noen hvordan man kan komme i kontakt med eventuell etterslekt av Wilhelm Emil?Hadde vært artig om de hadde bilder av han som voksen, og høre litt om han som person. Har et bilde av han som meget ung, tatt godt vare på av en datter som ikke fikk oppleve sin biologiske far.William Emils eldste datter het Ewa Wimmer som gift,men det virker ikke som hun fikk noen barn.Takket være dere vet jeg nå at ukjente datter het Maud og at hun var gift Minnehan. Og at han hadde en sønn som het Norman. (Regner med at han tok navnet Duedahl etter faren.) Og så er det Ruth.Hvis Wilhelm Emil døde under militærtjenesten, ble han da begravd i hjembyen eller var det mest vanlig at soldatene ble begravd på en militær-kirkegård?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.