Gå til innhold
Arkivverket

[#34871] Anne Pedersdtr Saarem, Jølster ,død 1675


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Anne Pedersdtr Saarem gifter seg med presten Simen Mikkelsen som kom til Jølster 1628 og døde 1653. Anne døde i 1675.Hun fikk sønnen Mikkel i 1629.Presten Peder Nilsen kom til Jølster i 1572 og giftet seg med enka etter forgjengeren, Kari. Kari hadde to barn med Chrispinus Johannesen som døde i 1568. I følge lensmannsboka fikk hun 6 sønner og 3 døtre med Peder.( Ser i et tidligere tema at det er stilt spørsmål om hun er mor til alle disse) En av døtrene het Anne Pedersdatter og bodde i følge lensmannsboka på Saarem. Er dette samme Anne som giftet seg med Simon Mikkelsen? Vet man noe om når barna til Peder Nilsen er født? Kan Anne være født så seint at hun kan få barn i 1629? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Peder Nilsen overtok prestekallet i Jølster etter Crispinus Johannessen, som døde i januar 1572, og han giftet seg med formannens enke Kari Tollefsdatter. De eldste barna til Peder er født på 1570-tallet, og noen synes å være født et stykke ut på 1580-tallet. Kari er trolig mor til disse (Anders Crispinussen Nedrebø, sønn av Kari i hennes første ekteskap, kaller et sted Jacob Pedersen klokker, sokneprest Peder Nilsens sønn, sin bror). Kari må være født rundt 1540.Kari må være død før 1600, for Peder Nilsen fikk en ny rekke av barn født fra rundt 1600 og framover. Det nevnes en 'presteenke' i Sandalen i Jølster i årene etter at Peder døde, og det må være hans enke. Kanskje er hun identisk med den Dorte i Sandalen som skal være død våren 1624 (kilde: lensmann Jens Nilsens dagbok).Anne Pedersdatter er trolig født rundt 1600, og har fått barn med sokneprest Simon Mikkelsen Ystad til fram mot 1640 (Mikkel ca. 1630, Knut ca. 1634, Lucie ca. 1640).Anne og Simon bodde nok på prestegarden til Simon ble avskjediget fra kallet i 1651. Da kom de til Sårheimsbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en Simon Mikkelsen Sårheim fra Jölster i min database og det var skifte etter han i 1696, var han en sönnesönn av overnevnte Simon Mikkelsen Ystad?Min Simon hadde ihvertfall en sönn Daniel: FT 1701: Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Simon Mikkelsen Sårheim (ca. 1656-1696) var sønn av Mikkel Simonsen Sårheim (ca. 1630-1669) og Johanne Hansdatter (ca. 1634 i København-1700), og sønnesønn av sokneprest Simon Mikkelsen Ystad (ca. 1604-1653) og Anne Pedersdatter (ca. 1600-1675).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk, da kom jeg enda en bit lengre og har nå 4 av prestene i Jølster som forfedre på min farmors side. Har vel noe med at prestene ikke hentet seg koner fra hvilke som helst familier.Min slekt stammer fra Anne Mikkelsdatter som var søster til den Simen som var barnebarn av presten. Om faren deres, Mikkel, skriver Joleik/lensmannsboka:1666 eide en laup i Sårem, angitt å være 40 år. Sønnen Simo var 10 år. 16 jan 1669 døde Mikkjel Simonsen Sårheim og ble begravet den 24 dito hos sin Salige fader 40 år gammel. Mikkel hadde dratt til Kjøbenhavn som student og giftet seg der med Johanne Hansdtr. Han ga opp studiene og dro hjem til Jølster som bonde.Om Simo Mikkelsen skriver Joleik/Lensmannen at 1696 døde han Simo Mikkelsen en skikkelig stillede mand, Gud glede hans sjel i himmelens rike. 1689 døde en sønn av Simo. skifte okt 1696 til enka Berjitta Eljasdotter og barna deres : Danel 10 år, Knut 8 år, Mikkjel 5 år, Gjertrud 6 år.Joleik skriver mye om retten til å bygsle på Sårheim og refererer til gjentatte rettsaker fra 1708 og utover mellom Presten Fisher og Rasmus Dognaldsen/Danelsen, som var gift med Anne Mikkelsdatter. 1701 Rasmus Dognaldsen 41 år og sønnen Danjel 5 år. Rasmus hadde kommet til Sårheim i 1696 ved makeskifte. Han fikk støtte av presteenka Maren Finde som hadde vært gift med tre prester og som hadde gitt han bygselsseddel . Sårheim hadde over tid vært brukt av prester tidligere. Presten vant først men i 1711 ser det ut som Rasmus får bli på Sårheim. Oppgitt å være 79 1/2 år gammel ved død. Det står annet sted i Soga om Jølst at det skotske navnet Dognald hadde vært vanlig i Jølster i tidlig tid, men etterhvert ble det omgjort til det bibelske navnet Daniel eller Danel og at Dognald og Danel ofte var samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Yngve og Randi. Dette er ikke mine aner, men jeg hjelper en venninde med hennes.Så fikk jeg og navn på mor til Daniel Simonsen (Daniel gm en Ingeborg), noe mer er det vel ikke å finne om henne(Bergitte Eliasdtr)?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I følge Soga om Jølst var det skifte på Svidal 13 sep 1687 etter Mikkjel Olavson og kona Helge Arnedotter til borna deira: Eljas, Arne, Nils, Brite, alle gifte. 1687 døde Mikkjel 96 år, 1686 døde Helge, kona hans Mikkjel, 91 år. 1701 Svidalen: Eljas Mikkelsen 72 år. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk, Randi, her ble det enda en generasjon-:)Du vet vel ikke hva kona til Elias Mikkelsson het?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.