Gå til innhold
Arkivverket

[#34875] Kirkebøkene for Askøy , Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. nevnte kirkebøker, da særlig døde i Askøy 1742-1927.Er der noen kjente mangler i kirkeboken?Jeg tenker da særlig mot slutten av 1700-tallet.Der er personer jeg finner skifte etter , men som jeg ikke finner blant de døde.Om noen kom bort på sjøen og ikke ble funnet igjen, ble de da registrert noe sted på den tiden? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom noen kom bort på sjøen uten å bli gjenfunnet og gravlagt, ville prestene på 1700-tallet bare unntaksvis registrere dødsfallet i kirkeboken.Ellers er det vel rimelig å regne med en betydelig underregistrering i 1700-tallskirkebøkenes dødsfallslister. Enkelte prester tok bare med de jordpåkastelsene de selv stod for. Ved selve begravelsen hadde prestene sjelden noen rolle, og det kunne gå lang tid mellom begravelse og jordpåkastelse, og noen ganger ble det vel heller ikke jordpåkastelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dessutan er der eit kjend, stort hol i åra 1783-85. Siste innføring i 1873 er 9.6. Einaste innføring i 1784 er 20.11 og fyrste innføring i 1785 er 19.2. Her manglar det nok ein stad mellom 60 og 80 døde om ein reknar ut frå årsnormalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for opplysningene Bjørn. Det var noe slikt jeg hadde mistanke om.Martha Arnesdtr. Hanøen er nevnt alene som kommunikant 17.05.1787 mens de ellers var oppført som Anders Olsen og H.Jeg tror Anders må ha dødd rundt den tiden, men finner ikke hans død registrert i kirkeboka. Dessuten er det skifte etter sønnen Johannes Andersen Hanøen 19.11.1787, men jeg finner ikke dødsfallet hans heller.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.