Gå til innhold
Arkivverket

[#34876] Midbust i Stordal M&R. Ole Knutsen g.m. Synnøve Olsdatter 1726.


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Bygdeboka for Norddal sier under gården Linge at en Ole Knutsen Linge i 1726 giftet seg med enka på Midbust, Synnøve Olsdatter. Bygdebokforfatteren er ikke sikker på hvem denne karen er. Er det noen som kjenner til Midbust eller folket der og kan fortelle meg om Ole var bruker av Midbust en tid? Jeg er også interessert i opplysninger om evt. barn og flere detaljer om Ole: Opphav, skjebne, skifteopplysninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Det er ikkje så mykje eg kan hjelpe med anna enn å vise til ein som har peiling. Eg har vore i kontakt med han i dag og du kunne berre ta kontakt sa han. Du skal få e-postadressa hans om du ringer meg 70270849.Han skriv og: 'Eg finn ei Synneve Olsd. (1671-1730). Ho var gift med Ingebrigt Olsen Midtbust (1652-1725), og dette var 3. ektskapet hans. Synneve Olsd. er då truleg ikkje fødd Midtbust. Ho vart gift med Ole Knutsen Linge (1693-?). Det kan sjå ut som dei budde i Jogarden på Midtbust. Dette er det eg finn i farta. Dersom eg kjem over meir, skal eg kome tilbake til det.' ......... Og så viser han til kjeldene sine.I KB finn eg at dei gifta seg i Stranda kyrkje 29.12.1726, dei vart trulova i Stordal kyrkje 22.06.1726. Forlovarane var då Gunder Knudsen Ekre og Peder Ingebrigtsen Midbust. (Peder er kan hende son til første mannen til Synneve?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ole og hans 'kjentmann' i Stordal. Hvis denne Ole Knutsen Linge faktisk var født ca. 1693, må dette ha vært sønn av den Knut Linge som var 60 år i 1701 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=GP152401&gardpostnr=201&merk=201#ovre>Lenke ) og bror av Sakarias og kanskje Gunder (Knutsen) Ekre (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.