Gå til innhold
Arkivverket

[#34879] Sogneprest i Aurland (1649-1679) Henrik Reierson Urdahl. Barn , koner og aner


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Sogneprest til Aurland (1649-1679) Hans Reiersson Urdahl hadde bl.a. barnet Anne Henriksdtr (1650-1737), som ble gift med Torbjørn Kristensen Vinjum. Anne blir min 8. tipp.Har som koner til Henrik Reiersson Guri Poverlsdtr og Johanna Hansdtr. Colding. Hvem var mor til Anne?Lurer også på hvem som blir rett mor til Henriks andre barn: Hans, Christen, Reier, Henrik, Margrethe og Karen. Finnes det flere barn her?Foreldrene til Henrik skal være lensmann og gårdbruker i Lærdal Roer Christophessøn som skal være født i Lærdal, død 1618, og Margrethe Pedersdtr Schytte. Margrethe Pedersdtr var gift 2. gang med presten Peder Pedersen Folderup som døde 30/6-1630. (Se også innlegg (7), debatt 33808).Hvem var foreldre til Roer og til Margrethe Pedersdtr Schytte? Hadde de flere barn enn Henrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for nyttig lenke til Lampe Berit. Slik jeg tolker Lampe, side 57 er Guri Povelsdtr mor til alle barn, og Henrik må ha giftet seg med Johanna Hansdtr Colding etter at Guri var død. Kanskje var Johanna og enke? Ser ut som begge konene til Henrik kan ha dansk opphav. Kjenner noen isåfall til disse?Lampe sier også at Henrik Reierssøn Urdahl var sønn av Reier Henriksen og at hans moder hed Margrete.At Henrik Urdahls far het Henrik er ikke i overensstemmelse med bygdebok II for Aurland, hvor det står følgende på side 179: 'Henrik Reierssøn Urdahl var son til lensm. Roar Christofferssøn i Lærdal som sjølv var presteson, og mori heitte Margrete Pedersdatter. Ho gifte seg att med presten Peder Folderup då mannen Roar var død, og då Peder Folderup døydde i 1630 ser det ut til at ho gifte seg tredje gongen med presten Christen Anderssøn Aalborg. Han døydde i 1658. Margrete satt på Eri i 1662, men deretter kom ho til Aurland og budde hjå sonen Henrik Reiersen på sine gamle dagar. Ho er nemd i 1775-76 og er då omlag 95 år gamal'Er det ny forskning som har gjort at bygdebokforfatterne av Aurland II har Roar Christoffersen til far eller? Det står og at Roar er prestesønn. Hvem var hans foreldre? Stemmer det at Margrethe var gift 3. gang med Christen Anderssøn Aalborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

I NST nr 1 er en artikkel om 'Gamle ætter i Sogn' skrevet av Henning Sollied. Han skriver bl.a. 'Da Roer ... eiet gaarden Urdal, kunde det være fristende at anta at hr. Henrik Reierssøn til Aurland, ... var en søn av han. Henrik Reierssøn blev imidlertid immatrikulert ved Kjøbenhavns universitet 1639 fra Trondhjems skole, og paa Aurlands kirkes altertavle kaldes han Henricus Reardi Nidrosiensis, saa han har vel været derfra. Han er muligens snarere bror av den Torben Reierssøn Gamst som blev student fra Trondhjems skole 1644 og senere sogneprest til Loppen i Finmarken'.Torben Reierssøn het imidlertid ikke Gamst (det var navnet til hans svigersønn). Torben er en av mine aner, og jeg mener det er stor sannsynlighet for at han og Henrik var brødre, begge fra Trondheim. Navneskikken i de to familiene er nokså lik. Etterkommere av Torben: bl.a. Hans, Reier, Henrik, Anne, Margrethe, Karen.Jeg har dessverre ikke funnet ut av hvem foreldrene er, men navnene Lampe oppgir stemmer godt med navnene etterkommerne får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ja jeg så innlegg (7) i debatt 33808 Berit. Det handler her om kona til lensmann i Lærdal Roar Chistenssøn, Margrete Pedersdtr. Lurer på hvilke kilder Marianne Holck bruker, og om de kildene sier noe om Henrik Reierssøn Urdahl?Det er vel kanskje de samme kildene som jeg har som er brukt her? Hvis det er feil i bygdebok II for Aurland , side 179, er det jo sikkert at denne feilen har spredt seg.Takk for innspill May. Det kan vel være noe i den teorien at Henrik var fra Tronheim, men han kan også bare ha fått endel av sin utdannelse der. F, eks ved Trondhjems katedralskole som i tidligere tider hadde tilhold i Nidarosdomen.Dette ble foreløpig litt vanskelig, og jeg skjønner at det er forsket på Henrik Urdahl før uten at man har kommet frem til klare løsninger.Vet at det er flere skarpe presteslektsforskere på forumet, så kanskje vi kan knekke denne nøtten alikevel.Hvis det er feil i Aurland II, så må det jo også være feil at Margrethe kom hjem og bodde hos sønnen Henrik på sine gamle dager, som det står. Da må itilfelle fantasien ha løpt løpsk hos forfatterne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

I følge inventarlista for Vangskirka i Aurland 1699, finnes der 2 kirkeklokker. Den minste har inskripsjonen: 'Henricus Rehardi Nidarosiensius, Anno 1687' Dette årstallet er siste gang Henrik Reiersson er nevnt, og antagelig det året han døde. Kilde: Aurland I, side 189. Hva oversettes Rehardi til på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.