Gå til innhold
Arkivverket

[#34882] Heidal: Bekkestuen, Fosstuen


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Har notert at de nedennevnte bor på Bekkestuen i Heidal i 1875. Hans Olsen Bjølstadeie f.1839, g 1867 m Anne Olsdtr Kaggerudeie f.1836 I 1900 bor de på Lilleespe. Under Lilleespe står de nevnt som 'sedvanlig Fosstuen'. Dette betyr kanskje at de var i arbeid på Lilleespe da folketellingen ble foretatt men at de bodde fast på Fosstuen? Vites det om Bekkestuen og Fosstuen er to forskjellige navnt på samme sted og under hvilen gard hører stuen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ved hjelp av telefonen har jeg fått greie på at Bekkestuen ligger enten ovenfor eller nedenfor Bekken og at de tilhører Kaggerud. Folket skal være kommet fra Fosstuen, hvorfra de ble utkastet. Kjerringa på Aaseng skal ha sørget for å få brent ned stuen mens folket var borte. Denne historien skal stå i en av årbøkene for Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

På Bekken u/Kaggerud bor: Bekken G.nr.179, b.nr.12 0 mark 06 øreOle Olsen Fossen f.1800, u/e m Else Stenersdtr Harildstadeie f.1804 Husman m/jord Barn: 1. Pernille Olsdtr f.1826, se Vineshaugen 183/9 Barn: 1. Iver Olsen f.1849 2. Anne Olsdtr f.1836 Barn: 1. Ole Hansen f.1859 2. Ole Hansen f.1864 Dette er antaglig Anne Olsdtr Kaggerudeie f.1836 som er gm Hans Olsen Bjølstadeie. Barna er Anne`s 1 og 2 leiermål. Korrigeringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Da har jeg funnet en artikkel av Anton Lilleseter i Årbok for Gudbrandsdalen 1976, s.190 hvor han skriver om 'han Iver Bekkjestugun' Opphaveleg heitte han Iver Skreden og budde i ei lita stugu i Sjolia i Heidal, men han vart for det meste kalla Iver Bekkjestugun. Han døydde i 1936, nær 73 år gamal. Etter det jeg har brakt i erfaring, skal han være etterkommer etter folket i Bekkestuen. Er det noen som kjenner forbindelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.