Gå til innhold
Arkivverket

[#34889] Høyer fra Nordfjord, Vestlandet


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Ser at en del av Høyerne i Bergen kommer fra Nordfjord. Kan noen gi meg tips om hvem den (de)første er som bruker Høyernavnet i Nordfjord og hvor vedkommende hentet navnet fra?Videre: Har noen etterslekten (eller deler av denne) til de første med Høyernavnet i Nordfjord?Alle tips mottas med takkVennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for interesse-Jeg har fått opplyst at i Bergens borgerbok 1752-1865 finner man:a) - 17. april 1792: Ole Olsen Høyer, Nordfiord, Høkker. Acc. Og anviiste Major Biørns Attest 10. M., at han af den militaire Tieneste er forløvet.b) - 15. august 1815: Ole Høyer, Nordfiord, Kiøbmand og Krambodhandler.Dette fikk meg til å lure på hvor i Nordfjord de kom fra og de spørsmål jeg stilte i innledningsinnlegget.Videre nevntes derc) - 20. februar 1787: Johan Høyer, Bergen, Kramboed-Handler. Acc. Og anviiste Enroullerings Cheffens Beviis af 28 Novbr. 1786, som viiser at han i følge Det Høy Kongl. Admiralitets og Commissariats Resolution af 10 hujus er udslættet af Rullerne, for at vinde Borgerskap.Har denne også sin opprinnelse i Nordfjord?d) I folketelling 1801 finner du Ole Høyer, husfader 37 årEr denne identisk med a) og bruker faren til den i a) navnet Høyer i Nordfjord? Forutsetter at han heter Ole - siden sønnen heter Ole Olsen?Når jeg ikke nevnte noen av disse i utgangspunkt, var det fordi jeg ikke ville binde opp forumet med noen føringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.