Gå til innhold
Arkivverket

[#34892] Oppslag i Kvam bygdebok - Marta Tostensdtr.


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg søker etter opplysninger om Marta Tostensdtr. dpt. 26.10.1738 med far Tosten Ostensoe (Øystese) er den Marta Tostensdtr. som ble gift 13.6. 1764 i Kvam med Helje Johanneson Rommetveit Stord. Helge ble gift 2 gang. med Anna Tostensdtr. Vik nedre i Kvam og jeg lurer på om det kan være i samme familie.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Helge Johannesen Melstveit, (seinare Rommetveit)f.1726- g.I 1764 m. Marita Torsteinsd. Øystese 1738-1770 g II 1771 m. Anna Torsteinsd. N.Vik (nr.2 frå tema 34884.Lenke Eg orsaka at eg ikkje såg det då eg skreiv det innlegget.)I bygdesoga står det at Helge hadde fleire born med første kona, og ingen med den andre.Borna er ikkje lista i boka.Far til Marita: Torstein Larsson Berge,(seinare Øystese) 1678-1745 (sterke-Torstein står det i parantes) Han var gift 3 gonger, men står berre oppførd med born saman med den siste kona. G.III 1737 m. Geirtrud Nilsd. Børve 1708-1787Born: 1. Marita 1738-1770 (g.m.Helge J.)2. Askjell 1741-17613. Brita 1743-17604. Alis 1744-1811 g.m. Jon Brynjulvson Hovland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk til deg for opplysningene. Nå er jeg nettopp kommet hjem fra biblioteket og der fant jeg slektsforholdet til Helge og Marita. Jeg har alltid trodd (i ca 20 år) at Helge kom fra Rommetveit, men der tok jeg skammelig feil.I Hardanger er det mye mer opplysninger om slektene bakover i tid enn på Stord, så dette var helt utrolig å få disse opplysningene. Helge hadde tre barn med første kona og muligens hadde han to med andre kona. Det er iallefall nevnt ei Maritte Helgesdtr. f.1773 på Rommetveit og ei Herborg Helgesdtr.f.1778 på Rommetveit.De er sikkert døde før andre kona døde for det er ikke nevnt noen av dem i skifte. Enda en gang, tusen takk for at du tok deg tid til å lete.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da var han altså gift for tredje gang med Sophie Olsdtr Mehus den 10 nov. 1789: Lenke Hun var og enke og 57 år gammel da circa.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har fått tilsendt dette om han:'I første ekteskapet hadde han barna Johannes f.1765, Gjertrud f.1766 og Ingeleiv f.1770. Gjertrud Helgesdtr. ble gift med Tollak Andersson fra Bjelland søndre på Stord og Ingeleiv Helgesdtr. ble gift med Erik Mathiasson Hystad,Stord. Hans første kone var Marita Torsteinsdt Berge 1738-1771. Hennes foreldre var Torstein Larsson Berge (1678 - 1745) og Giertrid Nilsdtr Børve (1708 -1787).Han giftet seg 3.gang i 1789 med Sofie Olsdtr. Digernes og døde der i 1791. Helje og Sofie hadde ingen barn.' Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Kjellaug!Fikk nøstet opp hele dette familieforholdet som har vært en 'nøtt' i over 20 år takket være gode hjelpere på nettet. Sofie Olsdtr. var f. på Mehammer på Stord, men jeg har hverken f. eller d.dato. Kanskje du har det? Ser at du har skrevet Mehus? Er det Mehus på Bremnes du tenker på da?Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er visst best at jeg tar kveld! Sjölsagt skal det være Mehammer!! Sophie Olsdt Mehammer var f. 1732: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12211725&gardpostnr=381&personpostnr=765&merk=765#ovre>LenkeHun döde på Digernes i 1801: LenkeVed FT 1801 var hun fremdeles i livet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Johan Arthur som sendte meg skifte etter Ole Nilson Mehammer.'Skiftet er datert 5. juli 1760 og nevner enken Siri Pedersdtr og barna: Peder Olsen, gift og boende på garden, Niels Olsen, 19, Sæbiørn Olsen, 18, Giertrud Olsdatter, gift med Anders Biørnsen Lande, Kari O., gift med Ole Jensen Isdahl, Sophia Olsdatter, gift med Ole Reynertsen, Birte O., gift med Hans Olsen Store Kongsvig, Anna Olsdatter, 13 år.'Da er det alstå Sophies foreldre-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.