Gå til innhold
Arkivverket

[#34896] Utvidet referfanselister for 'Pensjonatromma' ?


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

I 'Pensjonatromma' har jeg savnet et saks- eller stedsregister på forsiden. Jeg trodde at det bare var et forfatter-register. Det er ydmykt å måtte innrömme at först idag har jeg oppdaget at det faktisk finnes en saks-liste over 'de siste 100' innkomne pensjonatgjestenes emner.Jeg har alltid stoppet ved navne-listen og ære være alle de som har gjort slikt et stort arbeide. Men kunne vi ikke få en tilleggsliste med de 'neste 100' - eller 'Alle' (stedene som er behandlet?)Selv de gamle listene kan være meget verdifulle, når forskningen bringer oss den veien. PS: ja, jeg er klar over at jeg kan komme på sporet av et 'bortgjemt pensjonatrom' ved vanlig 'sök'. Jeg håper man ikke anser meg for fordringsfull. Vi har så mye å takke for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ikkje fordringsfull, nei. men eg lurer på om me ikkje alt har det du ber om. Alle databasane i pensjonatet finst også om du brukar databaseveljaren. Vel du t.d. Kyrkjebøker og Oppland finn du alle kyrkjebøker frå Oppland, entern dei no måtte liggja i pensjonatet eller mellom dei vanlege databasane våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Mange takk. Men jeg sa jo noe lignende i 3. avsnitt av mitt forrige innlegg og derfor var det at jeg syntes jeg var litt utidig siden jeg bad om enda mere service...Beste julehilsen, Helge N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Då forstår eg eignetleg ikkje kva du ønskjer. Eg oppfattar det slik atme alt har det du kallar eit 'saks- og stedsregister' på forsida. Enaste forskjeller er at det ikkje berre omfattar det som ligg i pensjonatromma, men også det andre materialet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jan: Jeg beklager det hvis vi misforstår hverandre.På forsiden til Digitalpensjonatet har du jo bare en slik liste for 'De siste 100' - det var den jeg gjerne ville skulle bli förlenget tilbake i tiden, kanskje med en ny sökelinje.Men det er fordringsfullt av meg og - som vedtatt - ikke helt nödvendig. Du får gjöre som du vil, og kan, når tiden tillater det. Alle vi som er så takknemlige for Digitalarkivet, önsker ikke å gjöre jobben vanskeligere enn den er. Dette er en fantastisk utviklingsperiode. Vi avslutter vel denne diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du ønsker altså en Siste 100 fordelt etter geografi og ikke dato, eller ja takk begge deler, i tillegg til at den skal dekke mer enn 100 objekter? Jeg vet ikke helt om det er ønskelig fra vår side, selvom det teknisk nok lar seg løse. Som Jan påpeker har vi ordnet det slik at en kan sortere materialet vårt etter geografi i Databaseveljaren så muligheten for å se om 'sitt' område har fått nye data, skal være forholdvis enkel. Hvis vi hadde begynt å sortere materialet i Siste 100 på både dato og geografi, ville snart noen komme og ønske seg kildetypeinndeling også. 100 objekter holder i listen syns jeg, den er kun ment som en kjapp oversikt over hva som er kommet ut i Digitalarkivet den siste tiden, for alt annet kan vi bruke Databaseveljaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg håpet at vi var ferdige med denne saken nå, men det ser dessverre ikke ut til at vi helt forstår hverandre, men det fölgende er nå sagt flere ganger: (jeg innser at det kan være dårlig formulert fra min side):Saken er: På 'forsiden' til Pensjonatrommet er det en liste over bidragsyterne. Vel og bra. Dertil er det også en luke man kan 'löfte opp' og finne en saksliste for 'De siste 100'. Jeg har da aldri bedt om å få dette forandret. Jeg spurte nokså beskjedent om dere (kanskje) kunne lage en slik saks-liste over 'De neste 100' pensjonatrommene, eller alle sammen. Men jeg vet jo at dere har mye annet og viktigere ting å bruke tiden til. [Dette er slett ikke ironisk ment.]At man kan söke frem det samme via database- veljaren for et spesielt område man er interesset i, det er jeg klar over, og det er allerede blitt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi kan si oss ferdig med dette. Jeg tror jeg fortsatt ikke forstår helt hva du ønsker.Uansett, for å ha en ting klart: 'Vis pensjonatromma' og 'Dei siste 100' har ingenting med hverandre å gjøre. Vis pensjonatromma-knappen viser kun en liste over bidragsytere i DIGITALPENSJONATET, mens Dei siste 100-knappen viser de siste 100 objektene (database, avskrift, digital bok) som er publisert i DIGITALARKIVET, Digitalpensjonatet innbefattet (DP er som kjent en underordnet del av DA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Bidragsyterne - ja jeg sa jo at de var all ære verd, men navnene deres var ikke min hoved-interesse i denne saken.Det gjaldt da klart behovet for en oversikts- liste i likhet med 'Siste 100' som i all enkelhet angir sted (og noen ganger emnet, som f.eks. et slektsnavn ?) - f.eks. Bergen , eller Aker - Lövenskjold osv.De listene som er kommet tidligere enn 'De siste 100' er stadig av stor interesse. Det ville vært kjekt og tidsbesparende å ha denne utvidelsen av stedslisten, men det er ikke noen fordring fra min side, bare en flyvetanke som jeg hadde. Det er leit at vi kom så på skeive i dette spörsmålet. Vennlig hilsen - Helge Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

PS: jeg mente sted eller sak, etter hvad som er best. Mens jeg arbeider med et svar kan jeg ikke slå tilbake for å sjekke noe, da forsvinner manuskriptet mitt.Men nå har jeg slått opp på Pensjonatrommet og ser at 'De siste 100' er langt mere detaljert enn jeg husket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Forstår jeg deg riktig i siste svaret? Hvis du trykker Ctrl + n får du opp to identiske sider. Da kan du skrive på den ene siden og søke på den andre. Ved å trykke Ctrl + n kan du ha oppe så mange sider eller vinduer du får plass til på skjermen. Hvis jeg misoppfatter problemet, ser du bare bort fra mitt svar. Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hei du Inger, - nei, dette visste jeg ikke og det er nyttig for slike som meg.Når jeg pröver å 'sjekke tilbake' mister jeg som regel det jeg allerede hadde skrevet. Takk for hjelpen og Gledelig Jul. Hilsen fra Helge, hin Digre, den forsvunne viking ved Themsens bredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.