Gå til innhold
Arkivverket

[#34898] Søsken og foreldre i USA ??


Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

27.11.1910 ble Ingeborg Olevine født i 'Elisabeth' - New Jersey USA. Hun var 'etter sigende' trilling, og ble umiddelbart etter fødsel/dåp sendt til Norge hvor hun ble adoptert av familien Tonstad i Kristiansand. Hennes biologiske foreldre er Marthine Pettersen fra Egersund og Jacob Olaussen fra Flekkefjord. Hvordan kan jeg finne hennes trilling søsken ? og hvordan gikk det med hennes biologiske foreldre senere ??? Dåpsattesten fra New Jersey er signert menighets prest A. Bersagel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo 'angripes' fra flere hold. Andreas Bergsagel og kone er begge født i Norge de er i 1930 boatt i Richmond, New York. Han er 'clergyman' og 49 år. Han er gift med javngamle Margrette. De har vært gifte i 28 år. Han innvandret 1902 - hun i 1909. Døtrene Sigrid 18 år og Agnes 16 år er begge født i New York.I 1910 er han nok i sin presteutdannelse. Han og kona er da begge på United Church Seminary i St. Pauls Minnesota. Da sies det at begge immigrerte i 1909 - og at de har vært gifte i 1 år.I 1920 er han, kona og døtrene i Maine - begge innvandret 1909. Han er 'clergyman'. Døtrene født i New York.Kona reiser fra Stavanger 17. sept. 1909: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Stav1903&gardpostnr=14050&personpostnr=14050#nedre>LenkeHan reiser nok første gang ut i 1902 - og så hjem for å gifte seg i 1909:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - joda - Andreas har vært i Statene før. Kom første gang i 1902 - da til Illinois. Når han og kona kommer til Ellis Island i 1909 har hun ikke vært i statene før. De skal til hans foreldre. carl Eriksen i 366 Bay Ridge Avenue i Brooklyn, New York.LenkeHvilket fortsatt ikke besvarer ditt spørsmål..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er riktig Martine Pettersen - så ser det ut til at hun dro over i allefall to ganger. Hun var født 1890. Hun reiste første gang 11 sept i 1907 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Stav1903&gardpostnr=11253&merk=11253#ovre>Lenke - Hun ankommer Ellis Island 1. okt 1907: LenkeDa kommer hun sammen med tre andre som skal til 'friend' Mrs. Petra Karlsen i 55 Ann Str. New Haven, Conn. Hun har 10 dollar i lomma. Er sunn. Sort hår. Blå øyne. 5 fot en tomme.Hun er 17 år og 6 måneder. Jeg ser ikke bort i fra at hennes 19 årige reisefølge, Karl Aug. Pettersen fra Egersund er hennes bror.Når hun reiser annen gang 2. okt. 1914 LenkeBegge ganger ugift.Ankommer hun Ellis island 12. okt. 1914 sies det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Tusen takk for din interesse så langt. Ingeborg Olevine og hennes trilling søsken er født i Elisabethport New Jersey. Når moren Martine Pettersen er født vet jeg ikke bortsett fra at hun var ca. 18 år når hun dro hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Svein Arne Opdal

Jeg tar opp igjen denne i håp om nye bidrag:Ingeborg Olevine blir født i Elisabethport New Jersey USA av foreldre er Martine Pettersdtr. fra Egersund og Jacob Olaussen fra Flekkefjord. Ingeborg blir sendt tilbake til Norge og adoptert av familien Tronstad i Kristiansand. Mens foreldrene og eventuelle søsken blir igjen i USA.Hva er foreldrenes og eventuelle søskens videre skjebne i USA ??

bilete1526.jpg;scan0002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg dithen at du kun har muntlige overleveringer som kilde for at hun var tvilling. Som du ser er moren ugift i 1914. Hun reiser altså uten barn. Dersom det virkelig trillinger det er snakk om, så ble vel alle adoptert bort. Eller kanskje de to andre ble med til Norge i 1913 - når moren reiste hjem.....Har du sjekket dødsfallsprotokollen for når Martines foreldre døde? Da kan det sies noe om hvor Martine er. Vet du fødselsdatoen til Martine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Takk for din interesse så langt Jon,Først når Ingeborg gifter seg i 1934 ( ektepar nr. 58 Lenke ) får hun vite at hennes fosterforeldre ikke er hennes biologiske foreldre. Alle opplysninger jeg har er hentet fra hennes datter som er en god bekjent av meg.Jeg vil prøve å sende en e-mail til overstående adresse, med håp om at disse kan gi ytterligere innformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.