Gå til innhold
Arkivverket

[#34899] Kirsten Isachsdatter og Benjamin Brun, Gildeskål


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Kirsten Isachsdatter og Benjamin Brun nevnes i et skifte på Inndyr i Gildeskål i 1821, internt skiftnr 1072, opplysningen fra skifter i Salten. Finner Benjamin Brun nevnt bare i dette ene skiftet. Mener at jeg har Kirsten Isachsdatters foreldre selv om det er noen uklarheter med hensyn til navn. Kjenner noen Benjamin Bruns opphav og eventuelle barn til ekteparet Kirsten og Benjamin? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!På Fam.search er han nevnt som Benjamin Jensen Brun og 3 barn med Kirsten Isachsdtr.:Christiana Sophia d. 10-1-1813 BodøMaren Johanna d. 26-7-1818 GildaskaalGrethe Maria d. 20-8-1820 GildeskaalBenjamin 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Benjamin Bruun, f 1787, var sønn av Jens Gjersing Bruun, f 1767, og sønnesønn av sogneprest Hans Pedersen Bruun. Benjamin og Kirsten skal ha hatt 2 døtre (3? se ovenfor) Kristiane og Maren. Kilde: Helga M. Bruun: En gren av slekten Bruun (Bodø 1930).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for enda en opplysning, Leif Johannessen. Jeg finner i alle fall Maren Johanna Brun som enke og kårkone på Ertenvåg, Gildeskål i 1865-tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=392&teljing=ft1865&filnamn=f61838.wc2&amt=18&funnenr=68>Lenke Kristiane er vanskeligere å finne, men dette kan være en kandidat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk til Carsten Schanche for enda flere opplysninger. Da ser det ut til å stemme at Kirsten Isachsen hadde etterkommere i Gildeskål, men jeg kunne ikke finne dem i skiftene. Derimot finnes skiftet etter Benjamin Bruun i Inndyr, Gildeskål i 1831 der Kjersten Isaksdatter er oppført som hans hustru. Men det er ingen barn nevnt i dette skiftet. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Ingersender deg en fil med Benjamins etterkommere. HAr sjekket litt på Kirsten Isaksdtrs forfedre fikk litt problemer der siden Naurstad som er både i Skjerstad og i Bodinboken. De aviker noe fra hverandre. Men det blir vel an annen sak.Av B. Bruuns barn er det bare Grete Marie jeg ikke har noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Selv stammer jeg fra 'Isak-folk' på Naurstad i Skjerstad, men litt lengre tilbake i tid. F.eks. fra Hans Isaksen som det var skifte etter på Naurstad 12.05.1784. Jeg har registrert to koner og (minst) 11 barn på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Hei Steinar. Tar i mot filen med Kirstens etterkommere med stor takk. Men det er unektelig rart at arvingene ikke er oppført i skiftet, selv om formue og gjeld akkurat dekker hverandre. Kjenner du opphavet til Isach Jochumsens kone nr 2, Martha Christensdatter, som må ha vært Kirstens stemor? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHer må du sm jeg skrev over til datidens Bodin, senere skjerstad og på gården Naurstad finner du henne ogforeldreneChristen Rasmussen og Annichen JohnsdtrAnnichen er nevnt sammen med Martha og Isak Jochumsen som da bode på Naurstad og flyttet omkring 1800 til Horsdal i Gildeskål.se skifte 3614 etter Helene Ellingsdtr Seivåg i Bodø g. m. Christen Andersen.Helene er datter av Berit Johnsdtr og Elling Herdagsen Nordnes i Saltdal.Annichen og Berits foreldre er John Arntsen og Dorthe FredriksdtrSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Frank. Vi skulle vel ikke ha felles aner her også? Min ane er Jochum Joensen/Jonsen/Johannesen på Naurstad. Har du opplysninger om slekt på Skålbones i tidlige tider, 1600-tallet? Navnet Jochum skal komme derfra, men opplysningene er ikke 100% å stole på. Dorthe Nilsdtr, f. ca 1660, d. 1739 i Naurstad, Skjerstad, gravlagt 10 mai 1739 i Skjerstad kirke. Det nevnes en Nils Jochumsen, Skålbones (Bodø eller Skjerstad?) som far til Dorthe. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

NAURSTADIsak Jacobsen, skifte på Naurstad 27.07.1718 (Skifter i Salten nr. 20164).Hans sønn, Hans Isaksen, f. ca. 1708, skifte på Naurstad 12.05.1784 (nr. 11987). Hans første kone var Ingeborg Johansdatter, skifte på Naurstad 01.12.1744 (nr. 11322). Hans andre kone var Inger Jacobsdatter.Barn med Ingeborg var: 1) Nils Hansen, bosatt 1804 på Femris i Gildeskål (min tipp-tipp); 2)Johannes Hansen, skifte 1804 på Naurstad; 3) Inger Hansdatter g.1.m. Hans Jensen Ljønes i Skjerstad, g.2.m. Ole Christophersen Ljønes i Skjerstad; 4) Øllegard Hansdatter, skifte 22.06.1799 på Hernes i Bodø (nr.3964), g.1.m. Nils Christensen Hernes, g.2.m. Ole Olsen Hernes.Barn med Inger var: 5) Jacob Hansen Hunstad i Bodin; 6) Anne Hansdatter på Evenset i Skjerstad; 7) Peder Hansen Naurstad; 8) Ingeborg Hansdatter Vatnet i Bodin; 9) Jens Hansen Naurstad; 10) Karen Hansdatter Evenset; 11) Isak Hansen Helland i Folda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skylder vel å opplyse om at Jochum Joensen/Jonsen/Johannesen er Kirsten Isachsdatters farfar. Kirstens far heter Isach Jochumsen og var i første ekteskap gift med Margrethe Østensdatter, skifte 1789, Kierstina er 5 år ved morens bortgang. Ellers er der en rekke skifter som omtaler disse folkene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Var Ingeborg Hansdatter, Vatnet, gift med en Peder Arentsen, skifte 1810, internt skiftenr 2412, så løser det en gåte jeg har hatt liggende. Ekteskapet var barnløst etter skiftet å dømme. Er dette den Ingborg jeg har vært på jakt etter? De andre personene må jeg se på i morgen. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heisiden jeg har dere begge (er ikke helt sikkerr på Frank) så har jeg sjekket og fan at deres møtes i Ingrbrigt Olsen Og Christopher Floensen og August Larsen Hvis din bestefar Frank het Alf Ludvig Johansen sønn av Wilhelm Bang J.SteinarPS jeg har foresten felles aner med dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, da blir dette rene slektstreffet før natten for alvor faller på.Bare å beklage at ikke døgnet har flere timer. Det ser ut til at 'genene for slektsinteresse' har vandret gjennom generasjonene og lar oss møtes her. Kjempehyggelig! Nattlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (17):Jeg har registrert følgende (med Skifter i Salten CD-ROM som kilde):Ingeborg Hansdatter, g. 1. m. Helge Danielsen, bosatt Vatnet i Bodin 12.05.1784 (skiftenr. 11987); g.2.m. Tron Larsen, bosatt Vatnet i Bodin 23.10.1793 (skiftenr. 3269), skifte etter ham 30.09.1796 (nr. 3568); g.3.m. Peder Arentsen, bosatt Vatnet i Bodin 1804 (skiftenr. 6522).Noe mer har jeg ikke gransket på disse folkene, siden det ikke akkurat er nær slekt...Til (18): Det stemmer, Alf Ludvik Johansen var min farfar fra Fleinvær i Gildeskål. Og farmor var fra Savjord i Beiarn, så jeg har funnet en god del forfedre rundt i Salten-området.Morsomt å finne slektninger i forumet. Av andre i forumene her, er Hugo Jensen og Birger Forsmo blant mine 'frender'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til deg Frank. Det må være riktige Ingeborg Hansdatter og takket være ditt innlegg kom løsningen på dette spørsmålet. Peder Arentsen er en sidegren til mine aner og det samme er Kirsten Isachsdatter.Det ser ut til at denne Peder Arentsen ikke hadde etterkommere. Men Kirsten Isachsdatters to døtre bringer meg videre på Naurstadsiden.Isak Jacobsen, skifte på Naurstad 27.07.1718 (Skifter i Salten nr. 20164) Hvis hans far er Jakob Arnesen død etter 1652 i Naurstad og g m Ingeborg, så har vi en felles ane her også. De har følgende barn: Isak 1653 - 1718, Anders 1654 - 1724, Ola, Nils død før 1724, Anne død på Mørkved og Synnøve død etter 1699, g m Morten Jensen skal være min ane.Takker for all hjelp. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.