Gå til innhold
Arkivverket

[#34903] Maren Anna Andersdotter Bjerkseth, Leksvik, f. 1852 - utvandra ho til Amerika?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1865 for garden Bjerkseth i Leksvik syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Anders Olsen Husfader e Gaardbr. Selveier 1812 StadsbygdenHans Andersen hans Søn ug hjælper Faderen med Gaardsbr 1847 Lexvikens Prgj.Ole Andersen Søn ug 1860 Lexvikens Prgj.Ane Martha Andersdatter hans Datter ug forestaar Husholdningen 1849 Lexvikens Prgj.Maren Anna Andersdatter hans Datter ug 1852 Lexvikens Prgj.Olina Andersdatter hans Datter ug 1854 Lexvikens Prgj.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~I La Crosse, WI dukker i 1890 opp ei Mary f. Bjorksett, som skal vera fødd i Noreg i juni 1853 og som utvandra i 1886 med ei dotter som i Amerika vart kalla Julia, fødd januar 1884.Det er fleire gardar i Noreg som heiter Bjørkeset, Bjørkset, Bjerkeset etc., men den einaste eg finn i FT1865 som høver, er den Maren Anna Andersdotter som er nemnd i denne huslyden.Er det nokon med lokalkunnskap i Leksvik som kan stadfesta eller avkrefta lagnaden til denne jenta frå Bjerkseth? Kanskje ei bygdebok har noko å fortelja oss?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Lars!Det er en Kornelius Sakariassen Heggen som får uekte tvillinger i Leksvik i 1880[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp17181842&gardpostnr=912&personpostnr=2735&merk=2735#ovre>LenkeLenkeHan gifter seg 13-7-1882 med Maren AnnaLenkeDet ser ut som det er han som emigr. 19-9-1882, men som ug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det ser ut som Maren også kan ha en ue sønn Martin f.1881[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp17181842&gardpostnr=938&personpostnr=2812&merk=2812#ovre>LenkeDet reiser ei Maren med sønn Martin og en Jon A.Heggen i 1883 til Caledonia Minn. (samme som Kornelius) kan det være hun mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Weronica Kråkmo

Hei Det er snart gått et år siden dette var et tema, men jeg legger ut litt av det jeg har likevell. Føler at jeg har litt lokalkunnskap om nevnte gård. Bodde i Bjørseth fra 1980-1984. Og føler jeg har litt oversikt over de som har bodd der de siste 200 år. Det er enda ikke skrevet noen bygdebok/slektshistorie bok der nevnte gård er med. Over til saken. Maren Anna Andersdatter Bjerkset finnes i min slektsbase med følgende opplysninger: Født 13.10.1851, døpt 4.1.1852 død 1931 Paulsbo, Washington. Fikk i 1873 sønnen Amund med Andresa Pedersen, i 1881 sønnen Martin med Anton Mortinusen Gjøråsvik. Gift 13.7.1882 med Kornelius (Kanelius) Zakhariassen Heggen f 12.5.1857 død 1952 Evergreen, Seattle, Washington. De to hadde 5 barn som igjen har etterkommere. Kornelius reiste til Amerika 20.9.1882. Jon som Maren reiste sammen med er en yngre bror av Kornelius. Tvillingene som Kornelius fikk med Andrea Jonsdatter Lille-Kråkmo utvandret også til Amerika. mvh Weronica Kråkmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Carsten og Weronika for interessante innlegg om denne huslyden.Diverre ser det ut til at Maren Anna Andersdotter Bjerkseth frå Leksvik IKKJE kan vera identisk med ho som eg søker i La Crosse, WI, so eg er redd det vert ''back to square #1''. Det er ikkje altid me lukkast i å finna norske opphav...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.