Gå til innhold
Arkivverket

[#34905] Isak Israelsen f. ca. 1658 - hvor kom han fra?


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Isak Israelsen Rødningsby kjøpte Rødningsby på Toten, og i 1701 stevnet han Ole Pedersen til å flytte fra gården. Isak var maler og om ham er skrevet at han blant annet laget prekestol til Gran kirke på Hadeland i 1700 og prekestol til Hoff kirke 1708-1711. Han var en betydelig kirkekunstner. Isak døde på Rødningsby i 1723 og ble begravet 29. november oppgitt å være 65 år gammel. Isak var 1. gang gift med Guri Rødningsby. Guri ble født omkring 1655 og døde på Rødningsby 1711 oppgitt å være 56 år gammel.Isak giftet seg på nytt 16. april 1712, trolovet 2. januar 1712, forlovere var Paul Ovren og Bersvend Olterud, med Eli Paulsdatter fra Ovren.Barn i første ekteskap: Israel Isaksen RødningsbyBarn av Isak og Eli: Elias Isaksen, født 23. september 1712 i Rødningsbystuen, døpt 19. mars 1713, begravet 27. september 1714 ”Isach Maalers br Elias Et Aar 4re dag gamel”En kandidat kan ifølge LDS være han som er født i Trøgstad i Østfold 24. januar 1664 av foreldre Israel maler og Anne Olsdatter. Antakelig Israel Trøgsen Eeg, sønn av Trøg Eeg. Eeg eller Eik ligger i nåværende Askim kommune. Hvis han er sønn av Israel Trøgsen er han født 1663 og døde dermed 60 år gammel.Ellers er jeg åpen for at denne mannen kan være fra hvor som helst....men han er ikke regnet som finne i noen av de kildene jeg har kommet over. Så hvor kan han komme fra?mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

I FS basen finnes det en Isaach Israelsen, døpt 24.januar 1664 i Trøgstad, Østfold. Foreldre er oppgitt å være Israell Maler og Anna Olsdatter. Kan dette være rett person tro?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Som skrevet i det opprinnelige innlegget (1) er det den eneste kandidaten jeg har funnet på nett. Men jeg har ingen ytterligere informasjon om ham som skulle kunne tilsi at han pakket snippesken sin og kom til Toten for å male. Den eneste 'koblingen' er tittelen maler og at han er født på omtrent riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.