Gå til innhold
Arkivverket

[#34906] Hjalma Elfrida Eriksen,Kristiania 1891, Sør-Odal 1885


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Jeg søker opphav til føgende person: Hjalma Elfrida Karlsen,f. Eriksen, født i Kristianina i 1891.Tror hun kom som pleiebarn til Tærudstuen, Skedsmo.Hun døde 9.jan. 1937 bare 46 år gammel.Hun var gift med Bernt Karlsen, født i Sør-Odal i 1885.Kom til Lillestrøm ca 1903.Vet ikke noe om hans opphav heller.Vedkommende jeg prøver å hjelpe, hadde dessverre ikke flere opplysninger. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Fornavnet er ikke helt vanlig, så det kan jo godt være henne.Men hva betyr det som står på merknader? Fors. af jordarbeider? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Merknaden må vel bety at hun forsørges av jordarbeide. Hun deltok antakelig allerede med arbeid på gården, samtidig som de jord-arbeidende pleie-foreldrene hadde forsørgerplikt. Kanskje det også kan bety at mor eller far i nærheten hadde jord-arbeide og et visst forsørgeransvar.Men her har vi vel også Bernt Karlsen (siden faren heter Bernt) : LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Da har vi vel funnet Bernt, tenker jeg.Takk skal du ha,Iver.Men hvordan kan jeg finne riktige foreldre på Hjalma? Hun ble jo satt bort. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har ikke annet forslag enn at kirkebøker i Kristiania må sjekkes for årene 1890-1891. Det varer vel ikke så altfor lenge før disse legges ut på nettet håper jeg.Kanskje det finnes et en kilde fra Skedsmo kommune som omtaler dette. Den kan eventuelt fortsatt finnes i kommunen eller kanskje den er overlevert Statsarkivet ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.