Gå til innhold
Arkivverket

[#34913] Kristoffer Tjøstelsen,Stange


Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Kan noen hjelpe med nærmere opplysninger om Kristoffer Tjøstelsen,født i Stange ca.1656. Hvor kom han fra i Stange og hvem var foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Skiftet etter Tjøstel Olsen Bredsvold foregikk på Tønsaker.Etter mine notater hadde han bare sønnen Ole og resten døtre, hvis det ikke er noen jeg mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. en side på nettet skal en 'Christoffer Tjøstelsen Bredsvold' ha vært gift med Kirsti Christoffersdtr. Nesten, d.f. 1660. Disse skal ha hatt en datterdatter Åse f. omkr. 1644, og da kan Christoffer Tjøstelsen neppe være f. senere enn omkr. 1590.Kan Christoffer evt. ha vært Ole T. Bredsvolds bror? Ole (Oluf) T. Bredsvold nevnes senest 1612 til omkr. 1660 på Bredsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Jeg tror at vi nå snakker om to forskjellige Kristoffer Tjøstelsen. Den jeg i utgangspunktet var ute etter opplysninger om er født ca.1658 og dør i 1732. Han er gift 1696 med Berte Olsdatter f.1660. De får bl.a barna Ingeborg f.1697 og Jens f.1705. Så fortsatt står mitt spørsmål åpent: Er Kristoffer Tjøstelsen fra Bredsvold,og hvem er hans foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, jeg vet nok at vi snakker om to forskjellige ved navn Christoffer Tjøstelsen. Jeg tok frem denne eldre i tilfelle det evt. kunne være noen sammenheng med den yngre ved samme navn, dvs. da evt. som sønnesønn. Men i så fall kom nok ikke 'din' C.T. fra Bredsvold, men fra en sidegren, dersom det altså er dét.Problemet er at jeg ikke vet hva som evt. er kilden for at denne eldre C.T. skulle komme fra Bredsvold - men det er kanskje noen lokalkjente som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Der ikke godt å si helt sikkert hvor Christopher Tjøstelsen kom fra. Det er skifte etter kona, Berhe Olsdatter på Jemli (Hiembli) 14/9-1839.(Hedemarken skifteprotokoll 1739-43, side 131b. Barna var: Jens, Tjøstel, Ingeborg, Anne og Berthe. Christoper Tiøstelsen døde på Jemli 1732, 76 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Er det muligheter at han stammet fra Bredsvold og er i slekt med den andre Christopher som er nevnt her. Er det noe belegg for dette,eller er det et feil spor å gå etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Sjekk tidsskriftet 'Gammalt frå Stange og Romedal'. I ett av heftene fra tidlig 90-tall har Svein-Erik Ødegaard en artikkel om Tjøstel-navnets utbredelse i disse to bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.