Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Nygaard

Dette er en fortsettelse av tema 33920 med samme tittel. Siden de fleste innleggene der er besvart eller kommentert, og tråden er blitt veldig lang (182 innlegg), avslutter vi den nå og starter et nytt tema.Vi takker for mye positiv respons siden lanseringen den 8. november, og håper at de fleste tekniske problemene nå også er løst. Vi vet imidlertid at noen brukere fortsatt har problemer med bestemte (versjoner av) sine nettlesere.Vi vil fortsatt gjerne ha tilbakemeldinger fra dere brukere, både ris og ros, forslag til forbedringer, spørsmål, feilmeldinger og annet. Spesielt er vi interessert i meldinger om lenker fra innholdssiden som peker til noe annet enn de skal, hvilket tyder på småfeil i metadatabasen. Og vi setter fortsatt pris på å få meldingene samlet i dette temaet, selv om vi nå også har fått en gruppe for temaer som gjelder 'Skanna kyrkjebøker'.Følgende tips er fortsatt aktuelt: Les brukerveiledningen og informasjonsteksten 'Om tjenesten' før du sender spørsmål til forumet, så kanskje du får svar på noe av det du lurer på der.Eller har du problemer med å tyde noe av det som står i de skannede kirkebøkene? Se i så fall tema 34918 i Brukarforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er endel pussige forhold ved Dissentersamfunn, Broderskapets Kirke 1880-1935. For det første får vi ''klausulert'-melding på sider hvor vi ikke venter det, b.a. fødte/døpte Fol 129 (1904). Fødsler 1905 fortsetter på Fol 142, og for alt jeg vet kan det være noe imellom som bør være klausulert. Fødsler går så til 1912 (Fol 148), Fol 149 er klausulert, men døpte 1915 fortsetter på Fol 150. Kanskje er dette korrekt og intendert, men det ser merkelig ut, så en avklaring hadde vært greitt. Videre har kategoriene 'Innmeldte' og 'Udmeldte av Menigheden' i innholdsoversikten fått overskriften 'Error, nonexisting localization reference'. Det er vel fordi dere ikke har lagt kategoriene inn i systemet; men det er det vel en idé å gjøre, så blir dette litt enklere for brukerne. Men takk igjen for denne gullgruven av en kilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Du har rett, Per Håkon. Det er noen nye listetyper i disserterbøkene som vi ikke har fått lagt inn i systemet ennå, og dette medfører diverse feil. Vi vil ordne opp i dette i løpet av et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Etterhvert som mengden av skannede kirkebøker vokser så ser jeg et behov for å informere andre enn de vanlige brukerne av Digitalarkivet om denne flotte innfallsporten til gamle kirkebøker. Jeg tenker da på brukere av film på offentlige bibliotekene. Bibliotekene har, slik jeg ser det vært flinke hjelpere som stiller opp og bestiller film fra andre bibliotek. Bør ikke bibliotekene informeres på en systematisk måte slik at brukere utover 'menigheten' (brukere av digitalarkivet) kan hjelpes til å finne fram til de skannede kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

HeiDere følger sikkert en bestemt rekkefølge på utleggingen av kirkebøkene. Hvilken er dette?Finnes det en oversikt over kirkebøkene, og i hvilken rekkefølge de kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Marius, hvis du leser informasjonen under lenken 'Om tjenesten' fra kirkebokstjenestens startside, så finner du litt om utleggingsrekkefølgen, som av praktiske grunner i hovedsak følger våre filmserier. Hovedmønsteret er at det går fra nyere til eldre bøker, og at den geografiske fordelingen skal være noenlunde jevn over tid.Hvis du klikker på lenken Soknehistorikk, kommer du til en side med en ny lenke til en fylkesvis oversikt over alle de norske kirkebøkene. (Men denne sier ingenting om utleggingsrekkefølgen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg har kommet over et problem med visningen av 'Tønsberg / Vår Frue og Tønsberg: 1922-1928, Fødselsregister'. Når jeg (fra to helt uavhengige PCer) prøver å se på en av sidene får jeg alltid beskjeden: 'Error kb_0013: Querying extended information failed! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (kildeID = ))' at line 1'.Det ville være fint om dette kunne bli rettet.God Jul til alle!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Dette er nok en indekseringsfeil som vi må rette opp. Litt usikkert når vi får gjort det på grunn av juletiden, men takk for beskjed. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg lurer på om kirkebøkene hadde blitt enda mer brukervennlige hvis navigeringsbaren hadde fått en fast plassering slik at den alltid var synlig, også når siden er større enn skjermbildet. Vanligvis er jeg ikke så glad i frames, men akkurat i dette tilfellet kunne vel frames vært nyttig? Synspunkter? Er det i det hele tatt mulig uten å legge for mye beslag på knappe personalressurser?(Beklager dobbeltposting, men jeg kom ikke inn på Arkivforumet, jeg ville egentlig ha lagt spørsmålet her med en gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei IngerI utgangspunktet var det et design krav å undgå frames, som i mange sammenhenger kan være problematiske. Noe jeg skjønner du allerede vet :-) . Men jeg kan se fordelen ved å ha selve bildet i en frames. Så skal tenke litt på dette og forhøre meg litt rundt dette. Det kan jo lages som en 'Ole Brum' løsning hvor brukeren selv kan velge. Ulempen er at det da kanskje blir mere rotete og komplisert for brukerne. Fordelen kan være at en slik framvisning kanskje virker for de av brukerne som har rapportert problemer med visning av bilder i et tabellfelt, slik det er nå.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit E.Krog

Vedr. skannede kirkebøker: Klokkerbok - Rødenes Rømskog NR arkivref. 112 - 1911-1921. Har forsøkt å komme inn her siden nyttår, men får stadig opp meldingen om Error kb-0013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Bent!Takk for svaret. Jeg skjønner det kan bli komplisert med altfor mange brukervalg også... Uansett blir det spennende å følge med på hva som skjer videre! Det viktigste er jo selvfølgelig at stadig flere kirkebøker kommer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Skjæveland

Skannede kirkebøker. Takk for meget bra opplegg. Jeg er interessert i Tuddal i Telemark og ble glad når de første sidene derfra dukket opp. Etter nyttår har jeg problemer med å hente mer enn en sde i rekkefølge da jeg får feilmeldingen Error common_0104b. Er det noe jeg selv kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Får håpe feilen forsvinner. Samtlige (!) kirkebøker jeg har vært innom i kveld har hatt samme feilen oppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest M. Rosie

Whenever I try to access the Death and Burial pages for Sørli I can only see the first two pages. I have tried at various times of the day but always get a error message.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.