Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Nygaard

M. Rosie, here is the reason why the burial records from 1925 on are not displayed. Please, read the page 'About this service' (link from the main page):'For the protection of privacy, there are limits for how recent records can be: - Birth and baptism records 1930 - Confirmation records 1935 - Marriage and banns records 2004 - Death, burial and stillbirth records 1925 - Death and burial records without cause of death 2004 - Migration records 2004 - Joins and leavings of the State Church 1945 - Records about dissenters 1945If you cross these limits while browsing a register or a list, you will not see the digitised image, but a message informing you that the image cannot be displayed.'Unfortunately, this message is not translated into English yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Appropos sperrefrister for 'nyere' bøker. De ble fastsatt i 2005, men nå har vi vel kommet et hakk videre. Er det muligheter for justering av noen av fristene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tommy Gundersen og Siw Bredesen: Det er vanskelig å si når de ulike kirkebøkene kommer ut. Mikrofilmene blir skannet film for film og en film dekker flere geografiske områder. Når filmen er ferdig skannet, må den indekseres og dette gjøres manuelt ved de ulike statsarkivene. Indekseringen er tidkrevende så her må en bare ha litt tålmodighet. Som Ketil Firing Hanssen skriver: Innen 2008 skal alt materiale være ute. Du får følge med på oversikten over siste ukes utlegginger (Lenke) og smøre deg med litt tålmodighet.Geir Thorud: Jeg tviler på om sperrefrister blir flyttet årlig for de skannede krikebøkene. For databaser i Digitalarkivet er det en såpass omfattende prosess med søknad, behandling i utvalg osv. at vi flytter ikke sperrefrister før etter fem år. Jeg vil tro de skannede kirkebøkene må gjennom noe av den samme prosessen, så jeg vil tro at også her vil en ikke foreta endringer av sperrefristene årlig, men kanskje ikke så sjelden som hvert 5. år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har flere ganger i kveld fått følgende melding ved forsøk på å bruke linken fra Digitalarkivet (til de skannede kirkebøkene):Could not connect: Too many connectionsEtter en stund virker alt ok igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Too many connections, betyr det det sei: Altfor mange samband. I prkais er det då altfor mange som prøver å koma fram til kyrkjeboksservaren samstundes. Slike grenser blir sett for å hindra at servaren blir kvelt av altfor stor trafikk. Dermed vil alt normalt ordna seg av seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg ser at i nokre kyrkjesokn er det scanna både klokkarboka og ministerialboka for dei same årstala. Det forstår eg ikkje vitsen med, for dersom det skulle vere divergens så er det jo opplysningane i ministerialboka som gjeld. I tilfelle der ministerialbøkene er øydelagde er det naturleg å scanne klokkarbøker, men det er eit stort minus med dei: Dei sistnemnde har ikkje dagregisteret til presten som ofte er ei unik historiekjelde. Dette er ikkje utlagt i alle bøker, så det er eit ynskje frå meg og truleg mange andre at dagregisteret obligatorisk også kjem med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Scanninga skjer frå mikrofilm, ikkje frå originalbøkene. Slik sett er det dei som i si tid mikrofilm som har bestemt kva som skal med og ikkje med. Det er lite dei ansvarlege for prosjektet kan gjera med det no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet noen når indexeringen ved Statsarkivet i Oslo starter? Ser ut som både Bergen, Trondheim og Kongsberg er skikkelig i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Og når skal de våge seg inn i Oslo - Aker - Bærum og resten av Akershus, - den formodentlig tettest befolkede delen av Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe nemlig Ketil!! :Grunnen til mitt spørsmål, er at jeg ser noen statsarkiv har kommet godt igang med indexering, mens andre ikke har kommet i gang ' i det hele tatt'Og - vi har jo hørt at det er indexeringen som er flaskehalsen, fordi det tar masse tid og krever god opplæring!Gleder meg gleder meg :) (selvom jeg har de fleste kirkebøkene jeg trenger her i hjemmet mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I denne avstemmingens idol-tid, kan vi ikke stemme ut de prestegjeldene vi ikke vil ha.....Spøk til side, ser jo at det er forklart en gang for alle at det er en viss rekkefølge som følges - så får heller vi brukere oppleve den jevne spenningen med å se hvilke nye kirkebøker som er ferdigscannet. Uavhengig av hvor stor befolkningen er i det og det området.Og dette vil jo nesten bli som en helårlig adventskalender...Dessuten er det under to år til alt skal være ferdigscannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser at Brunlanes ministerialbok nr. 4, 1846-1862, er lagt ut med 4 skannede sider, hvorav 2 er filmingsplakater. Dette synes meg noe underlig, da jeg vet at kirkeboka omfatter (mye) mer enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Fryd og glede, jeg ønsket nok hardt nok, i natt/dag har det kommet ut både Oslo og Akershus kirkebøker!!Vet alt om rekkefølgen osv, Halvard Bragstad, men det var altså dette med indexeringen som har vært flaskehalsen, og som skulle ut til statsarkivene. Og - nå har den også startet i Oslo! Kun glede på Vålerenga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Viser til tidligere innlegg om rullering av årstall for tilgang. Databasen som styrer dette er nå justert med et år for de listene som dette kan gjøres for. De nye grensene skulle bli aktive i løpet av natten eller tidlig morgen. Når vi får sjekket ut at dette blir riktig vil vi også oppdatere informasjonssidene som angir grensene.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Abelsen

Skjønner ikke helt grunnen til at det startes med registrering av de nyeste kirkebøkene (scanning) og deretter de eldste.De som er fra dette århundret er jo likevel untatt offentligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ljønes Riiser

Jeg får opp flere sider fra Brunlanes ministerialbok nr. 4, 1846-1862, enn det som er nevnt. Fødte og døpte fra 1846 til 1861, totalt 139.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det er vel ingen bøker fra dette århundre som er mikrofilmet og skal legges ut på nett.Derimot finnes det en hel del mikrofilmede bøker fra 1900-tallet som er filmet, og lagt ut på nett i tråd med bestemmelsene for hva som untatt offentligheten. Under 'Om tjenesten' på Lenke kan du lese hva som er sperret.Ellers så burde det vel knekkende likegyldig for folk flest hvilke bøker som blir lagt ut når alle bøker uansett er på nett iløpet av 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sissel (innlegg 48):Du har rett. Det kom flere sider dagen etter mitt innlegg, men fremdeles savner jeg andre handlinger enn døpte. Resten av kirkeboka kommer nok etter hvert, men jeg synes det er pussig at det blir lagt ut bøker som ikke er 100% indeksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.