Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

Kristian (innlegg 50)Dette er nok ikke pussig, men skyldes at indekseringen gjøres av forskjellige mennesker som også har andre oppgaver. De kan forstyrres av telefoner, besøkende eller andre ting som gjør at de må avbryte indekseringsjobben. Kanskje kan de da ikke fortsette før neste dag eller til og med over helgen. Alt indekseringarbeid som blir gjort, publiseres automatisk etterfølgende natt. Derfor kan slike tilfeller oppstå. Noe problem er det neppe :-)mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for forklaringen, Bent. At man kan bli avbrutt i arbeidet er fullt forståelig. Men det var første gangen jeg har lagt merke til at ei kirkebok har blitt lagt ut uten at hele boka var indeksert. Som du sier: Noe problem er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Det gikk fort å se på dette. Bildet er slik på mikrofilmen og skyldes nok feil gjort under mikrofilmen. Bla til forrige side så får du siden skarp og fin. Siden er fotografert to ganger, hvorav det ene er uskarpt.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Har det skjedd noe med indekseringsarbeidet? Plutselig så kommer jo kirkebøkene ut i store mengder. Kjempeflott!!! Det er som en helårs adventskalender dette. Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Når stadig flere av statsarkivene kommer igang med indekseringsarbeidet, blir det flere hender som driver på. Det viser igjen. Jeg ser at også Kristiansand kom på banen nå. Da er det jubel og julaften hver dag hos meg!Takk for et supert tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Har prøvd å søke gennom eksisterende informasjon her på Arkivforum, men ikke klart å finne noen opplysninger om hvorfor en ikke får tilgang til skanna kirkebokopplysninger om døde / gravlagte i perioden 1930-40. Dette gjelder blant annet klokkerbok for Hyllestad. Systemet sier siden ikke er tilgjengelig av personvern og/eller andre hensyn. Er det andre opplysninger som finnes her som begrenser tilgangen?Ellers et fantastisk tiltak dette her som har gjort hver dag til en julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg regner med svaret kan ligge her Lenke(sitat)Av personvernhensyn kan ikke alle kirkebokslistene legges ut på nettet helt frem til vår tid. Med utgangspunkt i lovverket er det fastsatt følgende grenser for de 'nyere' listetypene:(...)- Døde, begravede og dødfødte 1925- Døde og begravede uten utfylt dødsårsak 2004(sitat slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, dette bildet Lenke er mildt sagt litt uklart...Kildeinformasjon: Telemark fylke, Porsgrunn, Ministerialbok nr. 11 (1895-1919), Ekteviede 1919, side 386.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Se innlegg 55. Samme situasjon. Mikrofilmen er slik. I dette tilfellet er det uklare bildet egentlig side 385. Sammenlign med forrige bilde hvor siden er klar og fin.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg ser at det har vært hevdet at klokkerboka er unødvendig hvis det også eksisterer Ministerialbok for samme periode. Jeg har opplevd at det i klokkeboka finnes opplysninger som ikke finnes i Min.boka. Dessuten ser det ut til at klokkerboka er mere riktig, det kan vel komme av at klokkeren hadde mer lokal tilknytning og var bedre kjent med forholdene i bygda. Dessuten har vi erfart at det i de eldste klokkerbøkene finnes handlinger som mangler i Min.boka. Det ser ut til at noen handlinger er ført i den ene av presten, mens andre er ført i den ändre av klokkeren. I hvert fall er jeg nokså sikker på at begge bøkene er nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det går utrolig fort framover med kirkebokutleggingen om dagen! Er dette det tempoet det vil gå i framover, eller kommer det til å være intervaller med mange/færre utlegginger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bent;jeg er fremdeles nysgjerrig, jfr innlegg 44, 50 og 51. Nå har SAKO indeksert utrolig mange kirkebøker de siste dagene, men fremdeles er ikke Brunlanes 1846-1862 ferdig indeksert (kun døpte til 1861)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Tre forhold:En serverkræsj i natt hindret nattens oppdateringer. De kommer på plass til neste natt/morgen i stedet.Til Per Helge, innlegg 65: Svaret er vel generelt jaTil Kristian, innlegg 66: Det vet jeg ikke. Skal ta spørsmålet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Undertegnede har opplæring- og koordineringsansvar for indekseringsarbeidet. Litt om fremdriften i indekseringen: Oppsvinget skyldes at flere statsarkiv nå bidrar. Før nyttår startet statsarkivene i Bergen og Kongsberg, og i løpet av vinteren er også Tromsø og Kristiansand kommet med. I løpet av de nærmeste ukene vil også Stavanger og Oslo starte opp. Da står vi igjen med Hamar og Trondheim før alle åtte er med. Fra Hamar er det pt. forholdsvis få bøker som er skannet så langt(ca.30), utover de som allerede ligger ute, mens Statsarkivet i Trondheim er midt i flytting til nytt statsarkivbygg, så de har forståelig nok annet å tenke på foreløpig. Derfor er vi også litt i forkant på ferdig publiserte bøker fra deres distrikt. De få Hamar-bøkene skal vi indeksere fra Riksarkivet i løpet av vinteren. Nivået er nå kommet opp på 70-100 bøker/uka. Når alle statsarkiv + Rikarkivet indekserer vil 120-150 bøker/uka være et realistisk nivå. Om fremdriften i skanningen: Til nå har vi nesten utelukkende skannet opptak som er gjort av Riksarkivet 1997-2004. Dette er en lang serie som omfatter litt i overkant av 3000 bøker, og som vi ventelig vil ha avsluttet i løpet av våren i år. Da starter vi skanning av mormonfilmene, opptak fra 1993 og bakover. Dette er mange filmserier som i sum omfatter rundt 8000 bøker. Nyere serier kommer før de eldre. Å skanne serier av filmer er mest rasjonelt for oss på alle måter, fremfor å skanne geografisk. Resultatet for brukerne betyr at det hele tiden vil komme bøker fra hele landet, samtidig som de blir eldre og eldre. Sagt i klartekst: Ja, de som venter på de eldste bøkene fra 1600- og 1700-tallet må vente lengst. Til Kristian som begynner å bli utålmodig; jeg ser det ennå gjenstår indeksering av ca. 300 bilder i Brunlanes 1846-1862; håper du forstår at det blir utidig av meg å presse Kongsberg på dette pga. deg. De manglende bildene kommer nok i aller nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for mye nyttig informasjon, Svein. Mitt engasjement angående Brunlanesboka skyldes ikke at jeg er spesielt utålmodig på den, men siden SAKO tydeligvis har indeksert mange bøker etter Brunlanesboka, hadde jeg en (sikkert uberettiget) mistanke om at de kunne ha 'glemt' å ta resten, og da ville jeg for sikkerhets skyld gjøre oppmerksom på det. Jeg skal ikke mase mer nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har forslag til litt opprydding mht. skannede kirkebøker for Trondheim. Disse komme litt hulter til bulter, og er satt opp slik: Bakklandet (Bakke)BratsbergBynesetByåsen (Havstein)IlaLademoenRanheimStrinda (Lade)Strinda (Moholt)Trondheim/DomkirkenTrondheim/HospitaletTrondheim/Vår Frue KirkeTrondheim Domkirke Innimellom kommer kirkebøker for andre kommuner.Hadde det vært mulig å satt opp 'Trondheim' for kirkebøkene nevnt her - det er jo noen som har dette. Slik at alle fra Trondheim kommune kommer samlet? For det er vel de nåværende kommunegrensene som gjelder ved sortering av kirkesogn/kirkebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei HallvardSlik det er nå er de sortert alfabetisk ut i fra en antagelse om at det er det letteste for flesteparten. I hvert fall så lenge mengden av kirkebøker er liten. Men jeg ser poenget ditt. Det kunne jo være en ide med en valgopsjon som grupperte utvalget etter kommunenumrene. Jeg skal tenke litt på dette. Kanskje andre har synspunkter?mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Alfabetisk sortering er jo greit, men Arkivverket har jo benyttet to sorteringsmetoder for Trondheim:1) delvis alfabetisk for hele fylket (Ila, Lade mfl.)2) delvis plassert etter kommunenavnet Trondheim (Trondheim/Domkirken, Trondheim/Hospitalet mfl.)Jeg synes alt. 2 fungerer klart best.Og dette mener jeg også vil fungere best også i mindre kommuner med flere kirkesogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.