Gå til innhold
Arkivverket

[#34920] Frå Grytten til Fræna II


Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

Eg fekk så god hjelp i forrige innlegg at eg vel å smi medan jarnet er varmt: Ved FT 1865 finn vi i Stavik ei enke og hennar dotter frå Grytten, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61548&gardpostnr=50&personpostnr=255&merk=255#ovre>Lenke . Dottera blir seinare gift i Fræna, og vi finn ho som enke på småbruket Lillevikvorpen ved FT 1900, LenkeMora der riktig namn er nok Kari Endresdtr, ikkje Eriksdtr som FT 1865 skriv. Det skulle vere rart om ikkje dette er personane vi har med å gjere her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Anne Johnsdatter Sletta ble født 10 mai 1830 i Kors sokn, Grytten. Moren er pige Kari Erichsdatter og hun har oppgitt John Johnsen Myrebøe som faren. Dett iflg KLOK 1818-1836 for Kors, Grytten Hvis vi ser på moren Kari som er 61 år i 1865, skulle hun da være født rundt 1804/05. Den eneste Kari jeg finner i kirkeboken er; Erik Knudsen Sletta og Guri Ingebrigtsd barn N:Kari f palmesøndag 1805. Forfølger jeg henne via Raumadalsfolket gifter hun seg i 1825 og får 12 barn. Om en antar at Raumadalsfolket har rett,må det letes videre etter en annen Kari. Hvorfor mener du hun heter Endresdatter? John Johnsen har jeg ikke funnet enda.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei igjen.Finner en Kari Endresdtr konfirmert i 1821, f. år og dato er ikke oppgitt. Far er Endre Rolfsen Sletta og hustru Ambjør Olsdtr. Kari er vaksinert i 1816 av en ?hrell, alle de andre som er født i Grytten er vaksinert av Wolf. Men Endre og Ambjør finnes her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11539&gardpostnr=44&personpostnr=877&merk=877#ovre>Lenke ,men da heter Ambjør Larsdtr. Kari Endredtr ble født 11 des 1806, døpt 25 jan 1807 Kors, Grytten.Joen Jonsen Myrebøe f. 29 mai 1806. Gift 7 nov. 1829 og får 11 barn. Hans første er født 14 des 1829. Muligheten for at han er far til Anne er vel tilstede. Her er hans foreldre i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk for god hjelp.Eg trur vi er i mål. Guri Endresdtr f 1806, død i Fræna på 1890-tallet, dotter av Endre Rolfsen Sletta og Ambjør Larsdtr.Far til Anne er mest truleg gift mann Jon Jonsen Myrebøe.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Selv om du sier du er fornøyd med opplysningene som er kommet frem, tilføyer jeg bare at:Klokkeren sier som tidligere nevnt Kari Erichsdatter, men i MINI kan det muligens tydes til Endresdatter. Begge bøkene er tydelig på Myrebø som etternavn på faren. Hans slekt i Raumadalsfolket er Brudeli I.Iflg Family Search giftet Ambjør Larsdatter og Endre Rolvsen seg i Lesja 31 mars 1799. Ambjør er født 1769 og Endre er født 1756, og det stemmer med FT 1801, begge er født Lesja. (Hadde også dato, men da jeg kan lite om søking på Family Search finner jeg det ikke igjen.)Har ikke greid å finne Anne konfirmert i Kors så jeg får ikke kontrollert navnene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ambjørg og Endre var Lesjaværinger. Endre Rolfson f. 1754 på Nørdre Slettum i Lesjaskog, var sønn til Anne Pedersdtr. ca. 1718-59 fra Nørdre Einbu i Lesjaskog og ektemannen Rolf Knutson ca. 1720-83 fra Nørdre Slettum. Han vart g. 31/3 1799 i Lesja med Ambjørg Larsdtr. f. 1771 fra Nørdre Selsjord i Lesja, datter til Lars (Syversen el. Iversen, kanskje fra Bottheim i Kjøremsgrenda, Lesja) d. før 1787 og Ragnhild Pedersdtr. f. 1740-? fra Hådi i Lesja. Ambjørg og Endre flytta til Sletta på Verma i Romsdalen før 1801, der de vart husmannsfolk. Flere av søskena til Endre flytta til Romsdalen, til Rauma og Nesset. Du finner om Endre sin familie i A. Kjelland: Bygdebok for Lesja b. 1 s. 368-69, og om Ambjørg i b. 3 s. 425. Ellers kan en følge mora og faren sine slekter bakover på gardene i de 3 Lesjabøkene. Med hilsen Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.