Gå til innhold
Arkivverket

[#34930] Lars Olsen 1824 f.Hasvik


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Jeg kommer ikke lengere i letingen etter foreldrene til min tippoldefar født i Hasvik, Lars Olsen, gaardmd, Selveier og Fisker. I FT 1865 bor han i Strømfjord, Skjervøy med sin kone Karen Isaksdatter 1825 og barna Karen Marie Larsdatter*, 1851 Elen Larsdatter, 1849 Johan Peder Larsen, 1852 Isak Larsen, 1856 Thomas Larsen, 1865. Min Oldefar Bereth Larsdatter*, 1858 Ane Chjærstine Larsdatter*, 1860 Inger Larsdatter*, 1862 Er det noen som kjenner han eller hans kone? Er sÅ takknemlig for svar. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er det som skulle være under første lenke:Karen ISACHSDR Age At Marriage: 22 Sex: Event(s): Birth:Parents: Father: Isach JOHANNESENMarriage: Spouse: Lars Lille OLSEN Age At Marriage: 23 Marriage: 05 Nov 1848 Place: Skjervoy, Troms, Norway Source Information: Batch Number: M425413 Source Dates: 1839 - 1870 Film or Fiche Number: 307176 Collection Details: Skjervoy; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei og takk til alle som har deltatt. Nå har jeg kommet videre og funnet flere i hans familie som dere kan finne disse ved å søke på mitt navn under 'Søk i tema' lengst opp på siden. Nå avslutter jeg dette innlegget, men glemmer det ikke. Det kan jo hende at noen har noe å fortelle meg om han og hans etterkommere. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Var nok litt rask med å avslutte her, men det er vel lov å angre seg. Det viser seg at jeg ikke har kommet lengre med foreldrene til Karen Isaksen. Som hennes far har jeg funnet: Isach Johannesen, trolig født i 1795, vet ikke hvor han var fra. Trolig hans død i Skjervøy 1849. Tror det er han jeg finner i Strømfjord søndre i g.matr. 1838. Han står ikke oppført i FT 1801 for Skjervøy. En KAREN blir døpt i 16/4 1826 i Skjervøy. Hennes far er Isach Johannesen og moren Elen Olsdatter. Har også notert meg navnet Karen Henrichsdatter som mor til KAREN. Kirkebøkene hvor disse fam.medl. er nedtegnet er vanskelige å lese, så jeg forsøker så godt jeg kan.Jeg har funnet en del på etterkommerene av KAREN ISAKSDATTER 1 KAREN ISAKSDATTER f. 06.01.1826 Strømfjord, Skjervøy, g. LARS LILLE OLSEN g. 05.11.1848 Skjervøy, Troms, f. 11.12.1824 Hasvik kirke, Loppa, [sønn av OLE MATHISEN og ELEN MICHELSDATTER] 2 Elen Larsdatter f. 27.09.1849 Strømfjord, 2 Karen Maria Larsdatter f. 17.01.1851 Strømfjord, Skjervøy, g. Knud Henriksen g. 23.11.1879 Skjervøy, f. 02.08.1849 Storvig, Skjervøy,[sønn av Herik Henriksen og Bereth Pedersdatter] 2 Johan Peder Larsen f. 04.09.1852 Strømfjord, Skjervøy 2 Ane Oldine Larsdatter f. 08.04.1855 Skjervøy, d. 24.08.1855 Skjervøy, 2 Isak Larsen f. 16.06.1856 Strømfjord, Skjervøy, g. Petronelle Bertelsen g. 10.10.1897 Skjervøy, Troms, f. 13.03.1874 Skjervøy, [datter av Bertel Nilsen 1337 og Beret Maria Nilsdatter] 2 Bereth Larsdatter f. 28.03.1858 Strømfjord, g. Hans Henrik Andreasen g. 23.03.1887 Skjervøy, f. 16.05.1854 Skjervøy, [sønn av Andreas Hansen og Didrikke Larsdatter] 2 Ane Kristine Larsdatter f. 02.06.1860 Strømfjord, Skjervøy, g. Ukjent 2 Inger Larsdatter f. 26.01.1862 Strømfjord, Skjervøy, g. Hans Nicolai Hansen g. 12.10.1889 Skjervøy, [sønn av Hans Larsen] 2 Nils Lars Larsen f. 27.02.1863 Strømfjord, Skjervøy, d. 12.09.1864 Strømfjord, Skjervøy, 2 THOMAS LARSEN f. 11.02.1865 Strømfjord, Skjervøy, g. ALBERTINE ANTONETTE JENSDATTER f. 16.06.1869 Loppa, [datter av Jens Olsen og Indiane Dorthea Thoresdatter] 2 Ragnhild Larsdatter f. 13.07.1867 Strømfjord, Skjervøy, g. Ole Olsen Kanskje noen vet noe?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Du sier Isak Johannesen er født ca 1795, men alder til den Isak Johannesen Strømfjord som dør i 1849 er oppgitt til 73 år, altså født ca 1776.Ved FT-1801 finnes en Isak Johannesen, 24 år, i Storvig (som er like ved Strømfjord), vil tro at det er en aktuell kandidat: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11941&gardpostnr=59&personpostnr=1121&merk=1121#ovre>LenkeIsak Johannesen og Ellen Olsdatter Strømfjord døper sitt første barn, Ane, 12 mars 1815: LenkeFinner også:Niels, døpt 23/12-1821Karen, døpt 16/4-1826 LenkeSusanne og Bereth, født 29/8-1832, død 1832Enkemann Isak Johannesen Strømfjord og piken Ellen Olsdatter ble viet 10/7-1814:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Odd Willy! Her kom mange flotte opplysninger. Nå skal jeg jobbe litt med dem. Spennende.Jeg kom i skade for å skrive at jeg også hadde notert meg Karen Henriksdatter som kone til Isach. Jeg mente selvfølgelig Elen Henrichsdatter. Kan Elen Henrichsdatter fortsatt være aktuell og da som hans første kone? Her er det nok å gjøre når kildene skal registreres og notater skrives ned.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Har funnet dette om Isak Johannesens tidligere ekteskap (men ingen Elen Henrichsdatter):Den 27. Des 1803 ble ungkar Isak Johannesen viet med Ane Pedersdatter Storvigen. Forlovere Rejer Persen og Peder Andersen fra Storvig: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid=ny&idx_side=-221>LenkeKone Ane Pedersdatter Strømfjord, 32 år, ble begravet 13 feb 1808: LenkeDen 29. Sep 1808 ble enkemann Isak Johannesen Strømfjord viet med piken Ane Andersdatter. Forlovere Hans ?? og Reier Pedersen Tømmernæs: LenkeDen 22. Mai 1810 begravet Isak Johannesen Strømfjordens drengebarn, 2 uker: LenkeDen 22. Nov 1812 begravet Isak Johannesens hustru Ane Andersdatter Strømfjord, død den 9. Nov, 32 år gammelSamme manns og hans avdøde kones dødfødte barn født 9. Nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

1774, Dom 11 p Trinit døbt Johannes Isachsens og Karen Thomasdtrs barn av ??kelvig, N: Anders1775, Fest Omnium Sanct: døbt Johannes Isachsens og Karen Thomasdtr Barn av Stornes N: Kirsten1777, 12te Trinit: Søndag, døbt Johannes Isaachsens og Karen Thomædtr Barn av Stornes N: Isaac1779, Dom 6 p Trinit: døbt Johannes Isaachsens og Karen Thomasdtr Barn av Stornvig N: Samuel1781: Dom: XVIta a Trin: Døbt Johannis Isaachsen og Caren Thomædatter Rejsen Deres 5te Barn fødtd 30te Augusti: Kaldet: Thomas1785: Domin: XVIIIva a Trin: Døbt Johannis Isaachsen og Caren Thomædatter Stoernæs. Deres 6te Barn født d 6te Sept: Kaldet CarenKonfirmert 1795: Isak Johannesen Stornæs, 18 år: LenkeDvs at du finner tre av barna, nemlig Samuel, Isak og Karen på gården Storvig ved FT-1801.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Kjempetopp Odd Willy!Når svarene dine kom satt jeg å plundret og leste i kirkeboken og hadde nettop funnet en Isack som giftet seg med Ane Pedersdatter, Storvigen, Side 433. Du er så rask. Skal tro jeg er takknemlig for hjelpen. Min t.t. oldefar begynner å ta form. Nå er det bare å jobbe videre. Kanskje jeg også finner t.t.t. oldeforeldrene.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Når Johannes Isachsen og Karen Thomasdatters første barn, Anders, blir døpt, så tror jeg bosted skal være Sokkelvig. Da ligger det nesten opp i dagen at det er Karen og hennes foreldre som finnes i skattemanntallet av 1763 under Suchelviig:SUCHELVIIGProprie: Lasse Nielsøn MMarith Henrichsdr: KSara Lassisdr: BMichel Lassesøn BNiels Lassesøn HInger Mortensdr: HThomas Andersøn MKirsten Pedersdr: KKaren Thomæs: BHenrich Johans: HAne Thomæsdr H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Jeg kan jo ta med trolovelsen til Johannes Isachsen og Karen Thomasdatter, Skjervøy, 1773: LenkeJeg tolker den omtrent som følger:D: 18 Aug trolovet Ungekarl Johannes Isachs af Rejsen med Pigen Karen Thomasdtr af Suchelvig, hvilke Thomas Andersen har lovet at oplade?? Jord for.Spons: Thomas Andersen Nils Lassesen Muligens Johannes Isachsen du finner under Elvenæs i skattemanntallet av 1763:ELVENÆSProprie: Aassel Reyersdr KHans Pedersøn BReyer Persøn BHenrich Amunds: HPeder Henrich: HKari Henrichsd: HJohan Jensøn MEli Isachsdr: KKaren Johannisd: KJohan Isachs: BHenrich Isachs. B Elvenes lå vel ved utløpet av Reisa-elva, hvilket skulle passe bra med opplysningene fra trolovelsen. Karen Johannisdatter er antagelig moren, mens faren sannsynligvis er død (kan denne Reyer Persøn på Elvenæs være den samme som går igjen som forlover ved Isak Johannesens første vielser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Voi, voi!! (Bestefar sa alltid voi, voi.)Detta går unna. Jeg sitter nedsunket i kirkebøker, digitale, på sidene til Nord-Troms museum. Leser orginalene for kildehenvisniger, studerer og leser, og så strømmer informasjonen på. Mange tusen takk Odd Willy. Sender en en liten klem som takk. Håper at vi høres siden også.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ja, ja, jeg har litt vanskelig for å stanse når jeg først har begynt å se på en sak, men her kommer siste innspill:)Tror Karen Johannesdatter var gift med Isak Samuelsen, de døpte en datter Marith i 1748.Isak Samuelsen, 55 år, ble begravet 23 søndag etter trinitatis, 1758 (nesten nederst på høyre side): LenkeHa en fin helg, hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Tusen takk igjen. Nå skal jeg settte meg ned å gå igjennom det siste du sendte. Jeg er ikke helt i rute. Det har også kommet spennende innlegg tema nr. 35706. Tunga rett i munnen? Ja!! Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

1.ISACH JOHANNESEN, født ca 1776, døpt 1777 i Skjervøy, Troms, Norge, død 25.06.1849 i Skjervøy, Troms, Norge, (Døde 73 år gammel.). Han giftet seg med (1) Ane Pedersdatter, gift 27.12.1803 i Skjervøy, Troms, Norge, født ca 1776, død 1808 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. Hun døde bare litt over fire måneder etter vielsen. Kan ikke finne at paret hadde barn sammen. Han giftet seg med (2) Ane Andersdatter, gift 29.09.1808 i Skjervøy. Troms, Norge, født ca 1780, død 09.11.1812 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. 09.11.1812 fikk de et dødfødt barn. Hans kone dør samme dato. Han giftet seg med (3) ELEN OLSDATTER, gift 10.07.1814 i Skjervøy, Troms, Norge.Foreldre2. JOHANNES ISACHSEN. Han giftet seg med KAREN THOMASDATTER. Barn: i Anders Johannesen, født i Sukkelvik, Skjervøy, Troms, Norge, dåp 1774 i Skjervøy, Troms, Norge. 1. ii ISACH JOHANNESEN, født ca 1776, døpt 1777 i Skjervøy, Troms, Norge, død 25.06.1849 i Skjervøy, Troms, Norge, (Døde 73 år gammel.). Han giftet seg med (1) Ane Pedersdatter, gift 27.12.1803 i Skjervøy, Troms, Norge, født ca 1776, død 1808 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. Han giftet seg med (2) Ane Andersdatter, gift 29.09.1808 i Skjervøy. Troms, Norge, født ca 1780, død 09.11.1812 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. Han giftet seg med (3) ELEN OLSDATTER, gift 10.07.1814 i Skjervøy, Troms, Norge. iii Kirsten Johannesdatter, født i Stornes, Skjervøy, Troms, Norge, dåp 1775 i Skjervøy, Troms, Norge. iv Samuel Johannesen, født i Storvig, Skjervøy, Troms, Norge, dåp 1779 i Skjervøy, Troms, Norge. v Thomas Johannesen, født i Rejsen, Skjervøy, Troms, Norge, dåp 1781 i Skjervøy, Troms, Norge. vi Karen Johannesdatter, født i Skjervøy, Troms, Norge, dåp 1785 i Skjervøy, Troms, Norge.3. KAREN THOMASDATTER.Besteforeldre4. ISACH SAMUELSØN. Han giftet seg med KAREN JOHANNESDATTER, også kjent som Kari Johansdatter. Barn: 2. i JOHANNES ISACHSEN. Han giftet seg med KAREN THOMASDATTER. ii Marith Isachsdatter, født dåp 15.02.1756 i Skjervøy, Troms, Norge, , , (se vitne 1, 2, 3, 4).5. KAREN JOHANNESDATTER, også kjent som Kari Johansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

OOPS! Der gikk de opplysningen på plass litt for tidlig, men ingen fare. Det som nå står over er det jeg har klart å sette sammen så langt med god hjelp fra gode hjelpere. Her kan det være en eller flere feil jeg har gjort og jeg ber derfor om forbehold om det. Er det noen som har rettelser? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

I innlegget over, ser dere at Ellen Olsdatter var g.m. min 2.tippoldefar. Nå kommer jeg ikke videre med henne. Ingen Elen/Eli/Ellen Olsdatter, utenom de Elen nevnt under, som passer inn i tidsrommet som her er aktuelt. Ellen gifter seg med Isach i 1815. Trolig er hun da født før 1795. Ettersom hun er hans 3. kone og dersom hun ikke var eldre enn ca 50 år da de fikk tvillingen i 1832, er hun nok ikke født tidligere en 1780.DÅP 1792 (f. 1791) Marit Johanesd. uægt Barn fra Reisen, de udlagt ved Daaben til Barnefader Ole Johanisen Gift mand fra Lyngen forhenboende paa Karness: Sammesteds, nu nogen tid sig opholdt i Reisen, derfra afreist tilbage til Lyngen. Ovenmeldt Barn var fød d 28deDecbr. Kaldet Elen. Faddre Henrich Henrichsen Timernæs, Johanis Johanisen Samesteds, Chirsten Mathisd. Reisen og Maria Johanisd. Og Chirsten Jacobsd. Langfiord.DÅP 1787 Ole Larsen og Synev Alten. Deres 3die Barn fød 18 September Kaldet Elen Kirstina. Faddre Arne Andersen Storvig, Peder Matisen RavelsEjde Kirsten Monsdr. Samesteds Strømfiord, Aasil Nielsdr. Storvig, Synev Ericdr. Maursund.? Har ikke sett at navnet Kristina er benyttet i noe forhold vedr. mine aner. Her kan jeg ta feil. Noen som vet bedre? Jeg har ikke nok data til å kunne si at jeg har funnet den rette Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Glemte å si at det også er en Elen Olsdatter, pleiebarn, 12 år i Storvig, Skjervøy FT 1801. Forloveren til min Ellen var fra Storvig.Hun kan være litt for ung.Vet ikke om noe av dette kan ha betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! I arbeidet med å finne opplysninger om ELLEN OLSDATTER g.m.ISACH JOHANNESEN, behøver jeg litt hjelp. Kirkebok Skjervøy, 1820 - 1838, side 16. nr. 5, Niels Isachesn, Strømfjord, hj.d. av Per Persen. Strømfjord. Klarer ikke helt å finne ut resterende opplysninger som står der. Tror jeg fikk datoene riktig. Noen som vil ta en titt for meg? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Født 11 Nvbr, Niels Isachsen Strømfiord, Hdøbt af Gm: Per Perssen Strømfiord. Conf 23 Dcbr, (Foreldre) Gm: Isach Johannesen Strømfiorden og Elen Olsdr (Faddere) Husmand Samuel Johannesen Strømf. Gm Ole Olsen Storvigen. Dr: Thor Olsen ib. K Elen Andersdr ib. P. Ane Michelsdr ib. (Anmerkninger) Konen intr. 23 Dcbr.Hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Odd Villy! Kanske denne Gm (gårdmann?)Ole Olsen og Dr (dreng?)Thor Olsen, kan gi meg et spor videre. Må forsøke å finne mer opplysninger om disse. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.