Gå til innhold
Arkivverket

[#34931] Baltzer Sørensen f. ca. 1772 trolig Ås (Akershus) - hans foreldre


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

I FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10214.wc2&gardpostnr=23&personpostnr=341&merk=341#ovre>Lenke er Baltzer Sørensen 30 år, gift med Mari Hansdatter og husmann med jord på plassen Nylen (Nylende) under Østre Rustad i Ås. Jeg leter etter foreldrene hans.Jeg har en opplysning (uten kilde) om at faren kan være en Søren Østensen. Det er en usikker opplysning om tilknytning til Skaug i Frogn. - En S.Ø. giftet seg i Ås 17. juni 1771 med Kari Jørgensdatter, iflg. FS/IGI. Jeg har ikke klart å koble disse til Baltzer.Videre fikk Baltzer Sørensen og Mari Hansdatter en sønn Søren i 1805. Han er her Lenke i FT 1865. Sørens fødested er oppgitt til Kråkstad.Jeg spurte om dette for to år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg tror jeg i sin tid sjekket Skaug for å finne noen aktuelle personer, men jeg kan ikke huske det bestemt; det er i tilfelle en stund siden og jeg ikke har notert noe. - Jeg har heller ikke sjekket kirkeboken. Det er ikke vanskeligere for meg enn for andre å oppsøke disse kildene, men det er jo fristende å spare tid ved å spørre de mange her som har mye kunnskap og ofte kilder for hånden ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hei, Berit! Jeg svarte på ditt innlegg (2) i mitt (4). Hjertelig takk for opplysningene i (3)! Dette har jeg ikke sett, enda jeg synes jeg tråler nettet for informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Øystein Retvedt

I følge Trygve Viks bygdebøker for Ås er Søren født 1805 og døde 1882 på Myrer vestre. Hans foreldre var Baltser Sørensen (1771- ) og Mari Hansdatter (ca 1765- ). De bodde på Nylenda under Rustad fra rundt 1800 til før 1805.Fortsatt i følge Vik er Baltser sønn av Søren Østensen og Kari Jørgensdatter på Skog i Frogn. Sørens far - Østen Kristensen - er omtalt i bygdeboka for Frogn som fisker og husmann på Glennestranda. Sørens mor Mari Håkensdatter døde 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk til Øystein for opplysningene om Baltzers foreldre og besteforeldre! Dette var nytt for meg, og det var fint å få bekreftet fra annet hold at faren var Søren Ø.Jeg har ikke klart å finne ut hvor Mari Hansdatter (ca. 1765-) kom fra, og har heller ikke funnet vielsen til Mari og Baltzer. Men det ser ikke ut som bygdeboken sier noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.