Gå til innhold
Arkivverket

[#34934] Hvor ligger/lå gården Thue i Rakkestad


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Etter Ivers beskrivelse skal beliggenheten være ved veien mot Mysen.Gården eller plassen ble trolig kalt bare Tue i 1886 matrikkelen og i 1900 tellingen:[url="http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0128&gnr=20>LenkeGården Lenda ligger også på samme sted, ved riksvei 22. En eier i matrikkelen heter Gjulum - den gården har samme beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tue ligger på veien mot Mysen, se blå pil Lenke Det er en stund siden jeg kjørte denne veien, men husker jeg ikke feil er det 'endeløse jorder' der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

'Endesløse jorder' langs veien, og flotte skogsområder om en kjører av rv 22. Tue ligger like ved Eidsberggrensa ser jeg på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Helt riktig, Liv.- Like ved kommunegrensa.Jeg ville sagt at Tue lå noen hundre meter ØST for Lenda (Lenna), litt lenger øst fra riksveien mellom Rakkestad og Mysen.Det er lenge siden jeg var i området, men jeg mener stedet nå fungerer som fritidsbolig.Når Thue/Tue ikke er tatt med i ”Norske Gårdsbruk - 1965” vil jeg tippe at den gamle bruket nå ligger under enten Lennas eller Gjulems nåværende gårdsgrenser.Jeg ser at brukeren i 1886 var Ludvig Hansen Gjulum (Gjulem). Han er gårdmannsønn fra Gjulem nordre: LenkeTue grenser mot gårdene Lenna og Gjulem nordre (som er en relativt stor gård).Det går en kjørbar vei fra Gjulem (Noen hundre meter sør for Lenna ved RV 22) til Tue. Denne strekningen er sånn ca. 500 meter.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hadde vært artig med et bilde derfra dersom noen har det. Min oldefar Ole Anton Pedersen kom derfra. Er Tue i dag identisk med gamle Thue?Tror jeg vet sånn omtrent hvor det ligger. Når man kommer opp på 'toppen' fra Rakkested ligger det en stor bygning som huser kermikere eller noe lignende. Ligger Thue rett etter denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det stedet du beskriver er Gjulem. Her er det utsalg av keramikk. – Så du er tett på Tue da.En annen liten ting: Når jeg skrev det om at Tue har et hus som nå har et hus som fungerer som fritidsbolig, så er det mulig jeg forveksler det med et annet sted i nærheten. En titt på kartet markerer ikke noe hus i det hele tatt, men her er jeg altså ikke helt sikker.Er du forresten etterkommer av Paul (Povel) Lie ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg vet det var noen med etternavnet Thue i Rakkestad rundt 1900. En av min mormors mange søstre på Tjernæs i samme kommune, giftet seg med en Thue. De bodde på Klipper rundt 1915 (tror jeg). Det er vel mulig ikke langt fra disse gårdene som er nevnt over her.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Thue og Tue er nok temmelig sikkert den samme gården/plassen. Thue har gårdsnummer 29 i 1865 tellingen, Gjulem 30. Begge sogner til Os i Rakkestad.For bilder eller annen inf. kan du jo prøve med en telefon til Eva Bjørnstad (historielaget)i Rakkestad Kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hvis du går inn på hjemmesiden til Rakkestad kommune (www.rakkestad.kommune.no/), vil du finne et utmerket kart. Hvis du går på stedsnavssøk og skriver Tue, vil du finne hvor det ligger.Denne type kart finnes for alle kommunene i Indre Østfold og kan anbefales.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Ja jeg la en link til kratet i innlegg nr. 5, men den ser ikke ut til å virke. Flotte greier som går til flere kommuner enn akurat Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Gå til kartet over Rakkestad,(øvert til høyre på kommunes side) eller lenken hvis den virker: Lenke Velg foto og søk på Lenna. Klikk på funnet og velg skala 1:5000. Tue sees da på høyre side.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Til innlegg (11): Thue-slekt fra Rakkestad sent på 1900-tallet: Jeg gikk på videregående (gymnaset) sammen med Øivind Thue fra Klipperbråten i Rakkestad tidlig i 1960-årene. Han jobbet senere som producer i NRK, men døde tidlig. Han hadde ekteskapelig eller slekts-tilknytning til Unni Thue som jobbet/jobber i NRK.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja disse (17) kan nok være etterslekt til min mormors søster. Vi kan ikke skrive om disse her, da det blir altfor nær opp til 'vår tid'. Men takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.