Gå til innhold
Arkivverket

[#34941] Hvem bodde på PUTTEN i Vang Hedmark ca 1830?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Fra Vigde i Vang sokn 1826 - 1841:Ungkarl Mons Christophersen, fødested Kaaterud i Stange, 44 år, gift 8/5 - 1827 med Pige ANDREA HALVORSEN, fødested Vangs Klockerg., 20 år. Brudgoms far: Christopher og bruds far: kirkes. HALVORSEN. Forlovere: Søren Todderud og kirkes. HALVORSEN.Fra Gravlagde i Vang 1826 - 1841:Kirkesanger OLE HALVORSEN gravlagt i Vang 14/1 - 1828 (død 3/1), 54 år. Forsørger: Jens Christophersen Ougeje.Fra Vigde i Vang 1826 - 1841:Snedker, oppholdende sig på Nashoug Ungkarl Ole Christophersen, 31 år, bosted Nashoug, gift 16/3 - 1829 med Pige ELLEN HALVORSEN, 21 år, bosted: PUTTEN. Brudgom far: Christopher og bruds far: Halvor (?). Forlovere Ole Nashoug og Peder Schraastad.Ungkarl ANTHON HALVORSEN, bosted PUTTEN hos sin moder, 24 år, gift 9/4 - 1833 med Pige Berthe Larsdatter, 21 år, bosted Sandbacken. Forlovere: Kirkes. Larsen og Organist Pedersen.Fra skannede kirkebøker for Vang:Konfirmert 5/10 - 1834: KAREN CHRISTIANE HALVORSEN, født 24/12 - 1819 i Wangs Klockergaard. I rubrikken for foreldre står oppført enken MADAME HALVORSEN.Jeg aner en sammenheng mellom disse personene. Kan noen som er lokalkjent, bekrefte at det er en sammenheng mellom dem eller noen av dem? Jeg ser navnet på kvinnene her HALVORSEN som et etternavn og ikke som et patronym. Det er Ellen Halvorsen jeg primært er interesert i (selv om hennes far er registrert som Halvor), vil gjerne vite om jeg kan sjekke henne ut av denne sammenhengen, som jeg ser som kirkesanger Halvorsen med familie.Men det er mulig jeg tar feil!Jeg imøteser svar med spenning! Alt er av interesse.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg , men jeg fant i alle fall litt om brudgommen Mons Christophersens bakgrunn i mine gamle Stangebøker. s. 40 Under Kåterud nedre: Sitat: Kristofer Halvorsen f. 1739 , d. 8 apr 1826. Han var forlikskomm. i 1801 g.m. Margrete Andersdatter ( 1740-12 aug 1819)Barn: 1. Anders, eier av Nedre Kåterud.2.Halvor dpt. 23 okt 1768 , d.23 feb 1818 , eier av øv. Kåterud.3. Ales dpt 27 feb 1774 , g. 1796 m. Jens Nilsen, Ottestad. 4. Eli dpt. 21 jul 1776, d. 1833 , g. 31 okt 1798 m. Peder olsen Frenning, Romedal.5. MONS dpt 11 mai 1783 g.m Andrea Olsdatter, datter av klokker Halvorsen i Vang.6. Kari , dpt.1 sep 1771, g. 13 mai 1795 g.m. Kristoffer Mikkelsen , Arstad.7. Ingeborg dpt. 6 jun 17798. Mari , ( her sløyfer jeg årstall for de må være feil. ) g. med Engebret Mikkelsen Arstad.Med forbehold om rett avskrift. Har dessverre ikke tilgang til opplysninger fra Vang, så der håper jeg lokale krefter kan hjelpe deg med oppslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Gunn. Det er nok disse Halvorsen i Vang som interesserer meg i første omgang. Men er det noe hold i min teori, kommer det du har funnet ut, til nytte.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men er du sikker på at Anton Halvorsen (PUTTEN) er en av kirkesangerens sønner ?Det er en Anton Olsen som blir døpt i Vang kirke 5.jan. 1810 Hans foreldre er Ole Halvorsens og Karen Engebretsd. Det er fristende å tro at denne Anton er identisk med den Anton Halvorsen (Putten) som nevnes i innlegg 1. Ole Halvorsen og Karen Engebretsd. Bærer også barnet: Karoline Helgine til dåpen 16. april 1811.Men jeg er sannelig ikke sikker på at denne faren med navn Ole Halvorsen er kirkesangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Mons og Andrea i 1827, litt pussig at hun kalles Halvorsen , skulle trodd hun brukte Olesdatter om faren het Ole? Bygdeboka sier Olsen som hennes etternavn.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være opphavet til Andrea Olsdatter f. ca 1807. LenkeSer at morens navn er blitt skrevet som Anne fra en annen kikde på F.S.Dette blir jo bare en gjetting, når vi ikke er sikre på hvor Ole Halvorsen, kirkesangeren kommer fra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Ivar Mosvold:Takk for at du slo opp i kirkeboka for meg ang. Anthon. Det store spørsmål er om denne Anthon er den samme som han som gifter seg i 1833. Anthon tok jeg med, fordi han bodde på Putten med sin mor, liksom Ellen Halvorsen også bodde på Putten.Kirkesangeren er tydeligvis far til Andrea Halvorsen, som dermed bruker farens patronym (?) som etternavn, kanskje et tegn på at disse har klatret opp på den sosiale stige? Det er nokså løse tanker jeg har gjort meg her.Til Gunn:Kirkesangeren bør legges på is inntil videre, tror jeg, så lenge alt er så usikkert. Jeg har sett meg ut tre kandidater i FT 1801 for Vang, men han behøver jo ikke være derfra i det hele tatt.Jeg har hatt problemer med DA i kveld, og skriver ikke mer, i tilfelle alt går i vasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Astrid!Desverre vet jeg ikke noe kirkesangeren din, men kan bare fortelle deg at forloveren til Anthon Halvorsen og Berte Larsdatter er 2 x tippoldefaren min, organist i Vang, Lars Pedersen.Lars Pedersen har vært en stor nøtt for meg i mange år, og jeg har gått etter ham i sømmene.Som fadder til min tippoldemor Louise Olriche Pedersen bruker Lars og konaKlokker Halvorsen, Gd.?? paa Findsahl and Gdmnd Andreas Halvorsen, Wang Klokkergarden.(Klokker Halvorsen er ellers i kirkeboken referert til som ``Vaccinateur, Kirkesanger og Dannebrogsmand Halvorsen``.)Det er interessant for meg å se at det kanskje er en familie til i Vang som så tidlig på 1800-tallet ikke bruker patronymikon, og at de tar, i mitt tilfelle, Pedersen som slektsnavn.Barna til Lars Pedersen het Pedersen til etternavn, og tilogmed kona Oliane Westgaard, ble titulert med Madam Pedersen.Så funderer vi videre da!Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg må nesten fortelle dere to som ga respons og kommentar på min spekulasjon, at jeg nå nærmer meg løsningen. Jeg har utredet mine tippoldeforeldre (Ole Christophersen og Elen Agnethe Halvorsen) i Løten og Hamar. Elen var ifølge kirkeboka for Løten examineret Gjordemoder og døde der i 1847 39 1/2 år etter å ha født 11 barn. Ektemannen giftet seg på nytt (det visste jeg fra før) og flyttet til Hamar, hvor han døde i 1860 63 år.Det er dem som giftet seg i Vang i 1829. Og Madame Helene Halvorsen, som jeg trodde var Elens mor, var hennes stemor, gift 1819 som Helene Jochumsen (21 år) klokker og Dannebrogsmann Ole Halvorsen (40 år). Elen ble konfirmert i 1822, her nevnes hennes far Klokker Halvorsen og hennes fødselsdato 30/3 - 1808. Ved hennes dåp nevnes foreldrene Klokker Halvorsen og Karen Ingebretsdatter i Vangs klokkergård. Sistnevte døde i 1818 33 år 3 mnd og 16 dager. Helene Jochumsen som kaller seg Madame Halvorsen finner jeg i 1801 som Helene Olsdatter (tror jeg), datter av Ole Jochumsen, hvis far var lensmann i Vang 1801 og også het Jochumsen. Det var omtrent alt så langt.En god del arbeid gjenstår, og jeg takker dere to for råd og kommentar.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg håper noen kan fortelle meg litt om gården/plassen (?) Putten og dens beliggenheit. I 1801 finner jeg Putten i Furnes, samtidig som jeg også finner en husmann under Prestegården med etternavn Putten. I 1865 finner jeg Putten både i Furnes og i Vang sokn. (I Vang bodde den pensjonerte presten Johan Reinhard på Putten.)Jeg har funnet flere av barna til Ole Halvorsen og hans to koner: Elen Agnethe (1808), Anthon (1809),Karoline Helgine (1811), Oluf (1814), Karen Christiane (1820). Jeg mangler Andrea som må være eldst og en datter av andre ekteskap jeg fant på FS igår, født 1822: Amalie Cathrine. Sistnevnte var fadder på et av barna til mine tippoldeforeldre i Løten, og det samme var Madame Helene Halvorsen på datteren Karen Helene (oppkalt etter Elen Agnethes mor og stemor). (Enkemadamen og hennes to døtre har jeg funnet i utflytningslistene for Vang her i DA. De dro til Aker/Christiania). Ved dåpen til de barn jeg har funnet blir Ole Halvorsen omtalt som klokker og bosted er Wangs Klokkergård.Det står mye tilbake å utrede, men spørsmålet melder seg: Var Klokkeren og hans første kone fra Vang? Han var født ca 1774 og hun ca 1784/85. Jeg noterer naturligvis ned navn på faddere og det er et par av stor interesse, slik jeg ser det foreløpig. Men jeg er ikke lokalkjent, så det går sent å identifisere dem.Helt til slutt: Jeg ville være takknemlig om noen 'der ute' som vet et eller annet om klokkeren og hans første kone, kunne hjelpe meg litt på glid. Alt er av interesse.Jeg har ikke funnet Ole Halvorsen og Karen Ingebretsdatter gift så langt. Har hatt problemer med å finne gifte først på 1800-tallet på de filmrullene jeg har lånt inn.Mvh AstridJeg mangler en god på Elen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

I Astrid Ryens innlegg bemerker hun at det er rart at faren til Ellen Halvorsen er oppført som Halvor. Jeg har en sekundærkilde som sier noe annet. I en avskrift av et blad som heter Nu, redigeret og utgivet af And. Mehlum, Kristiania, 27. Mai 1902, no 28., 7. Aarg., står det: O. A Wangs Forældre, …5. Halvor, budde på Randby i Ullensaker, gift med Ellen Andrea, datter af Gaardmand Ole Farset i Nes paa Romerike.O.A. Wang er 2x tippoldefar til mine barn. Han er født i 1830. I samme blad sier de om ham ”Kirketjener Wang er 72 Aar, men er endu saa rank og rask, at han godt kunde tages for aa være bare 50. O.A. Wangs Farfar hejte Amund Halvorsen Vang og budde paa Gaarden Vang paa Hadeland. Ætsnavnet skriver seg således fra denne Gaard. Gaarden blev ham imidlertid frataget ved Odel, og kort tid etter døde han. Enken flyttede da med sine børn til Ullensaker. Hendes Børn var: …… 5. Halvor (se første avnitt).Det var mye fakta i innlegget til Astrid, men håper at denne Ellen Halvorsen er samme som du omtaler i ditt innlegg.I samme artikkel er det en del andre fakta og omtaler, men det kan jeg komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror nok disse folkene må være noen helt andre enn dem jeg driver med. Men det er mulig du har rett i at jeg kommer med for mange fakta og dermed roter til det som skulle være essensen i det hele.Min morfar Teodor Olaussen ble født i Vardal 1873, og det er hans far Olaus Olsens aner jeg nå driver med. Olaus Olsen ble ifølge FS født i Christiania 22/3 - 1830 (Rikshospitalets Kvinneklinikk) med foreldre Ole Christophersen og Ellen Agnethe Halvorsen. I FT 1865 står Løten som hans fødested, også da han giftet seg i Vardal i 1858. I 1875 er hans fødested angitt som Christiania. For ca fire år siden lånte jeg Løtenboka og fant familien på plassen Valby under gården Ven, de fleste barna, men ikke Olaus som jo ikke var født i Løten. Det hevdes i Løtenboka at familien var flyttet til Løten et annet sted fra. Fra FS hadde jeg informasjon om at de var gift i naboprestegjeldet Vang.Det er først nå jeg har tatt opp igjen dette arbeidet. Olaus har jeg funnet konfirmert i Løten i 1844 med den samme fødselsdato og med de samme foreldre som angitt i FS. Så har jeg fått med meg dåpen til alle Olaus sine søsken med faddere, og har funnet hans hel- og halvsøsken i FT (de bruker Valby som etternavn). Videre fant jeg dødsdato for foreldrene til Olaus i Løten og Hamar.Jeg har også trodd at Halvorsen egentlig skulle være Halvorsdatter, og har arbeidet ut fra den teori at Elen Agnethe skulle være datter av en Halvor (Løtenboka kaller henne Halvorsen). Jeg så i avskriften av kirkebøker for Vang her i DA hvor det også står Halvorsen, samtidig oppdaget jeg Andrea som også kalles Halvorsen, da hun giftet seg, og faren oppgis å være kirkesanger ole Halvorsen (se innlegg 1). Det var da jeg fikk den tanke at Halvorsen måtte være hennes fars etternavn, som gikk videre på barna. I kirkebøkene for Løten har jeg fått bekreftelse på dette, for presten kaller henne Elen Agnethe Halvorsen og et par ganger olsdatter Valby.Nå sitter jeg hver dag på biblioteket med fire filmruller med kirkebøker for Vang, og har funnet Elen Agnethe født i 1808 som datter av klokker Ole Halvorsen og Karen Ingebretsdatter. Jeg har funnet flere søsken, at faren var gift to ganger etc.En klokker tilhørte vel de øvre sosiale lag i prestegjeldet, og valgte som 'de fine' å bruke det samme etternavn på hele familien. Og klokkerfruen nr. 2 kaller seg Madame Halvorsen, og datteren Karen Christiane Halvorsen er 'Jomfru' i utflyttingslistene for Vang.Jeg håper dette ble så noenlunde klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha for denne opplysningen. Jeg fant idag en Andrea døpt i Vang 16/6 - 1805 (født 11/6) med foreldre klokker Halvorsen og Karen Ingebretsdatter. Året før (1804) døpte Klokker Hoff (klokker i 1801) et barn. Dermed vet jeg så noenlunde når Ole Halvorsen ble klokker i Vang?Noe annet viktig fant jeg også: Karen Halvorsen født Engebretsen død 23/6 - 1818, vel 33 år. Dette har jeg vel sett før, men la ikke merke at her står hennes fødselsdato (7/3 - 1785) og fødested Elverum, om jeg leser rett. Det står noe mer som jeg ikke klarer å lese. I den forbindelse har jeg sett som fadder ved et av de andre barna en Halvor Olsen Bech (??) i Elverum.Så har jeg prøvd meg på FS for om mulig å finne et spor det går an å følge videre. En Ole Halvorsen ble gift med en Kari Embretsdatter i Elverum 25/8 - 1803. En Kari Embretsdatter ble døpt samme sted 13/3 - 1785 med foreldre Embret Pedersen og Anne Pedersdatter. Moren, gift for andre gang i 1801, med datteren Kari Embretsdatter 16 fra første ekteskap finner jeg under Kirkenær i Elverum. Men noen kandidat for Ole Halvorsen finnes ikke i Elverum.Vel - dette er noe jeg må sjekke opp senere. Og jeg krysser de fingre jeg har!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Paret som blir gift i Elverum 25.08.1803 var 'seminarist' Ole Halvorsen og Kari Embretsdatter Grøndalen. De fikk sønnen Halvor døpt i Elverum 18.11.1803 og bodde da på plassen Grøndalen, Karis hjemsted. Faren kalles seminarist ved dåpen også. Flere barn finnes ikke døpt i Elverum.En kandidat til Ole i 1801-tellinga, i nabo-prestegjeldet Åmot: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10429&gardpostnr=50&personpostnr=1334&merk=1334#ovre>LenkeKari Embretsdatter er helt riktig døpt i Elverum 13.03.1785, og foreldrene du har funnet på FS stemmer. Bostedet var husmannsplassen Grøndalen under Elverum Prestegård.Kari hadde søstera Guri Embretsdatter (dpt. 30.05.1779 i Elv.) som var gift med Halvor Olsen (fadderen du nevner). De bodde en tid på Bekk i Leiret. I 1801 er de registrert som innerster hos Per Hanssen på Bekk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ronny!Du har gjort meg virkelig glad! Dette er til stor hjelp for meg videre. Jeg har vært tilbake til kirkebokfilmen i dag og sett nøyere på hva som står om Karen Embretsdatter, da hun døde i Vang. Jeg tok utskrift av det som stod om henne, bl. a. at hun ble født i Grøndalen i Elverum og at hun 'søgte at fremme sim Ægtemands og sine Børns Lyksalighed'. I løpet av de femten år hun var gift fødte hun ni barn og døde til slutt i barselseng.Det var svært nyttig å få vite at Kirkenær i 1801 omfatter plassene under Prestegården. Jeg begynte allerede å lure på dette igår!Idag fant jeg at det var angitt fødested for Ole Halvorsen i kirkeboka ved hans død: Krogen i Storelvdalen. Så høyst sannsynlig har du funnet riktig mann i FT 1801. På FS fant jeg en Ole Halvorsen døpt i Åmot 1/9 - 1776 med foreldre Halvor Pedersen og Marit Olsdatter. Vi får se.Nå gleder jeg meg til å gå løs på slekten videre.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

En liten kuriositet:Søstera Guri Embretsdatter har etterlatt seg ei visebok som er omtalt av en etterkommer i en kort artikkel i 'Alfarheim', Årbok for Elverum 1994, s. 192-194. Faksimile av omslaget er gjengitt i artikkelen. Der står det: 'Denne Wiise Bog Tilhører mig Guri Embrets Datter Grøndalen. Med 7 sanger. Grøndalen den 20de April 1797'.Tydelig at husmannsfamilien i Grøndalen var mer enn alminnelig opplyst. De bodde jo sentralt i bygda, bare et steinkast fra klokker/skoleholder og prest. Det er vel kanskje forklaringen?Jeg har noen opplysninger (fra primærkilder) om foreldrene til Kari. Du kan godt få dem her, hvis du ikke heller vil oppleve gleden og spenningen ved å finne det ut på egen hånd. Bare gi beskjed. Familien er ikke omtalt i bygdeboksammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde allerede sett meg om etter bygdebøker for Elverum på DIS - Norges genealogiske ressurser, og fant at det var en del av dem. Men hvis familien ikke er behandlet i dem, så sier jeg ja takk til å få noen opplysninger av deg. Du sier du kan legge dem ut her, men hvis du trenger min mailadresse, så bare si fra.Jeg var ute på nettet i går og fant en del om Tønsberg Seminarium fra Vestfoldminne Lenke (Ole Halvorsen angir til 'folketelleren' i 1801 at han hadde gått der).Skoleholder, senere klokker og kirkesanger Ole Halvorsen fra Kroken i Storelvdalen skulle dermed være blant de 15 håpefulle bonde- eller kanskje husmannssønner som ble plukket for å gå på dette seminarium (se teksten), som bestod bare frem til 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde allerede sett meg om etter bygdebøker for Elverum på DIS - Norges genealogiske ressurser, og fant at det var en del av dem. Men hvis familien ikke er behandlet i dem, så sier jeg ja takk til å få noen opplysninger av deg. Du sier du kan legge dem ut her, men hvis du trenger min mailadresse, så bare si fra.Jeg var ute på nettet i går og fant en del om Tønsberg Seminarium fra Vestfoldminne Lenke (Ole Halvorsen angir til 'folketelleren' i 1801 at han hadde gått der).Skoleholder, senere klokker og kirkesanger Ole Halvorsen fra Kroken i Storelvdalen skulle dermed være blant de 15 håpefulle bonde- eller kanskje husmannssønner som ble plukket for å gå på dette seminarium (se teksten), som bestod bare frem til 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.