Gå til innhold
Arkivverket

[#34944] Hvor gjør vi av leiermål?


Gjest Arne Tjelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Tjelle

Jeg strever nå med å tilpasse min Augustus-database til Kyrre, og her er det mange problemer. F.eks.: Hvor gjør vi av opplysningene om leiermålsnummer i dåpsregisteret? Jeg kan ikke se dette omtalt i Kyrre bortsett fra i registrering av offentlige skriftemål. Augustus og Standard 4G hadde et eget felt for dette. Det er klart det kan plasseres i Merknader, men da burde det jo egentlig vært merknadsfelt også på personnivå og ikke bare på handlingsnivå.Merknadsfeltet kan bli ganske uoversiktlig når de ulike merknadene i kilden kan gjelde flere av personene i en handling. Kanskje koder for rolle hadde løst det? KB: Kilde-Barn, KF: Kilde-Far KM: Kilde-Mor, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal Hervik

Kyrre har ikkje med noko felt for leiermålsnummer fordi dette ikkje finst i nokon av dei kyrkjebøkene me har sett. Derimot er det vanleg at det står noko liknande som 'Moderens første, faderens andet lejermaal'. Skriv ein dette som det er ført i kyrkjeboka, er det heller ikkje naudsynt med nokon kode i dette tilfellet.I andre tilfelle (når det ikkje går klart fram av teksten i kyrkjeboka kven merknaden gjeld eller når den gjeld andre personar i handlinga enn hovudpersonen/-ane) ser me at det kan vera behov for det du kallar for kodar. I slike tilfelle kan ein registrera rollenemninga og kolon framom dei merknadane som berre gjeld ein eller nokre av personane i handlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.