Gå til innhold
Arkivverket

[#34957] Hva skal til for at en database skal komme inn på DA?


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har laget flere indexer/databaser. Dere skriver her i en debatt at dere ikke vil legge ut indexer som vanlige databaser fordi de inneholder for få opplysninger. Det jeg lurer på er; hvor mange opplysninger må til for at databasene kan legges ut på DA?I mine har jeg med:Jeg har med følgende opplysninger i mine databaser:Gravlagte: Side (M/ lenke til original side), løpenr., år, Fornavn, etternavn, kjønn.Døpte: Side (M/ lenke til original side), løpenr, år, Fornavn, etternavn, kjønn, foreldrenes navn.Innflyttede: Side (M/ lenke til original side), løpenr, år, Fornavn, etternavn, flyttet fra, fødselsår/alder.Er disse opplysningene nok til at registeret kan få 'status' som database?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal Hervik

Det er vanskeleg å svara deg når eg ikkje veit kva for periode kyrkjebøkene du har registrert dekkjer, men som ein hovudregel bør alle dei felta og rollene som er er obligatoriske i Kyrre (dei som ikkje er markerte med *) vera med.Dei databasane som vert melde eller innsende til oss først er dei som vert lagt ut. Me legg ikkje ut databasar frå dei same listene i dei same kyrkjebøkene fleire gongar. Dette er også ein grunn til at dei databasane som vert sende til oss bør innehalda dei fleste opplysningar slik at ikkje andre seinare ynskjer å senda oss meir komplette databasar frå den same lista i kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Kirkebøkene er fra tidsrommet 1868-1924. Det ligger lenke til originalen på nett, slik at det er raskt å gå inn i originalen og finne flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal Hervik

Når det er snakk om så nye kyrkjebøker, vil databasar med dei felta du nemner koma inn i kategorien namneregister. Av grunnar som tidlegare er nemnd ( Lenke innlegg 48 og 49) kan me ikkje ta i mot slike namneregister på noverande tidspunkt. Dei felta og rollene som er obligatoriske i Kyrre må vera med. For så nye kyrkjebøker vil dette vera ein del felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.