Gå til innhold
Arkivverket

[#34963] Skifte: Hans Haldorsen Tveit, Strandvik i Fusa


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Det er registrert skifte etter Hans Haldorsen Tveit, Strandvik, s. 34b, prot. A.a.3a, 1708-1712. Hvem var arvingene? Jeg er spesielt takknemlig for informasjon om hans kone, som visstnok var datter av 'Brattabøkongen' i Jondal. Stemmer dette, har jeg en linje tilbake til Losna-ætta (Handegard VFS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 25. september 1708 og nevner enken Giøren Bergesdatter og barna Samson Hansen Markhus (fra avdødes første ekteskap), og Haldor H. Tveitte, Hans Hansen, 16, og Maritte Hansdatter, gift med Hans Lunderviig, lensmann i Os, med gjenlevende ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var interessant for meg og ettersom de er mine aner, takk skal du ha.Til Alf Inge: Dersom du leser hva Odd Handegård har skrevet, så er det ingenting sikkert her: Sitat: 'Jeg har flere steder i dette heftet tatt forbehold mot den gamle påstanden om at Brattabö-kongen skulle ætte fra Losna-slekta. Påstanden er ikke dokumentert og baserer seg kun på en viss likhet når det gjelder utformingen av seglet og på familietradisjon.' Sitat slutt.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk Yngve!. Kjellaug: Det er riktig som du (og Handegård) skriver. Forbindelsen Brattabø-Losna er syltynn, både for Berge Larsson Brattabø og konen, Brita Didriksdatter Handegård. Jeg var nok litt for rask med å trekke konklusjon der. Likheter i rutemønster på våpensegl holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.