Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Celvin Ruisdael

[#34968] Salangen : Hans Hanssen, f. i Finland ca. 1796/1799

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Ft_1900 online har oppføring av enkemand og lægdslem Hans Hanssen, født i Sopperaa, Finland 1799 (??) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=560&teljing=ft1900&filnamn=f01921.wc2&amt=19&funnenr=442>LenkePublikasjonen *Foketællingen i Norge 1900, bd 1-3 inneholder en navnefortegnelse (!) over personer 95 år og derover. Her står han oppført som født i 1796Trolig er dette han i Nesseby i Ft_1865

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Hvis du skal finne eksakte fødselsopplysninger, må du nok til Sverige, og ikke Finland. Soppero lå i Jukkasjärvi sogn i Lappland, og tilhører i dag Vittangi.Dersom ingen av Brukarforumets lesere har tilgang til de relevante kildene fra Jukkasjärvi, kan du prøve et innlegg i Jukkasjärvi-gruppen på Anbytarforum: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Celvin Ruisdael

HeiFørst: linken til 1865-tellingen som jeg refererte til over ble (av ukjent grunn) feil - prøver igjen LenkeHer står det fødested Usjok, Finland mens det var knyttet spørsmålstegn til Sopperaa i 1900-oppføringenc:/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

I FT 1865 for Nesseby står det 'Hans Hansen Sopeter??' - jeg tror slektsnavnet er feiltolket, et søk i kirkebøkene for Utsjok gir ingen etternavn som minner om dette.En skal selvfølgelig se bort i fra at dette kan være samme person, en flytting fra Utsjok til Salangen via Nesseby virker ikke særlig sannsynlig. Da ville jeg nok i første omgang heller satset på å lete i Jukkasjärvi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Den nest siste setningen i innlegg 4 ble feil. Det jeg mente var:En skal selvfølgelig ikke se bort i fra at dette kan være samme person, men en flytting fra Utsjok til Salangen via Nesseby virker ikke særlig sannsynlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Celvin Ruisdael

:-) Den første setningen din (den du endret etterpå) ble ganske morsom - vi får bringe inn litt humor i slektsforskningenJukkajärvi: I Ft_1900 (også den linken oppfører seg rart - hva skjer ? prøver på nytt LenkeFt_1900 har hustru til Ole Nilsen, f. 1846 -- bosatt på Samueljord, Ane Hanssen født i JokasjerviOle Nilsen kan være barnebarn av den Hans Hansen som er oppført i 1865 (i Nesseby)Misforståelsen rundt Sopperaa i 1900 (plassert i feil land) som har klar ordlikhet med Sopeter skyldes nok i begge tilfeller feil oppfatningJeg holder en (liten) knapp på at det ER samme person, selv om jeg er enig i at vandringen Utsjok - Nesseby - Salangen synes uvanligc:/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Celvin Ruisdael

Takk til Andreas Snildal for riktig plassering av Soppero og lenker til Anbytarforum og genealogia.fi !Ellers :-) er jeg sterkt betenkt over bruk av ELEKTRISITET i slektsforskningen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bernt Jenssen

Hans Hansen i lenka til innlegg 7, er far til Ane, som står som kone til Ole Nilsen. Når Hans er født er usikkert. FT. 1900 skriver han f. 1799. I Astafjordboka bind 3, familie 2464 er han f.1807! Han er 1. g.m. 1826 Bergitta S. Nilsdtr.Fjellberg, f. 1802. De er oppført med 7 barn, hvorav de 6 første er født i Jokkasjervi i Sverge og den siste er født i Salangen. Når en ser på barnas fødeår, så må Hans være kommet til Salangen mellom 1837 og 1840. Han 2.g.g.m. 1862 Synnøve Rasmusdtr. f. 1821 og de får en datter i 1863. Far til Hans Hansen er innført Hans Pedersen, fra Sverige. Har ingen formening om det kan være samme person, men muligheten er der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pål Gjerde

Hans Hansen på Samueljord i 1900 er født 25.mars 1803 i Soppero (nåværende Övre Soppero), Jukkasjärvi. Han flyttet til Fjeldstad i Salangen med kone og 6 barn i 1838. Etter at kona Brita Stina Nilsdotter Fjellberg døde i 1860 giftet han seg med en enke på Samueljord og overdro bygselen på Fjeldstad til sønnen Nils Petter Hansen.Hans er min tipp-tippoldefar, du kan lese mye om ham og hans forfedre/etterslekt på hjemmesiden min:http://www.fbbk.no/slekt/index.htmSiden er desverre litt ustabil og detter ned fra tid til annen, prøv igjen dagen etter dersom den er nede.mail meg gjerne på: pg@eniro.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Det kom en Peder Hansen (1789-1855) til Snaglia i Salangen - gift med Kari Jensdtr. (1782-1872). Kan han være at samme slekta?Hermod Moursund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anita Aamo

Ut fra relativt god kunnskap om slektsforholdene i området, tror jeg at man trygt kan si at det ikke eksisterer noen forbindelse mellom folket på Fjellstad og de som bor i Snaglia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive