Gå til innhold
Arkivverket

[#34968] Salangen : Hans Hanssen, f. i Finland ca. 1796/1799


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Ft_1900 online har oppføring av enkemand og lægdslem Hans Hanssen, født i Sopperaa, Finland 1799 (??) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=560&teljing=ft1900&filnamn=f01921.wc2&amt=19&funnenr=442>LenkePublikasjonen *Foketællingen i Norge 1900, bd 1-3 inneholder en navnefortegnelse (!) over personer 95 år og derover. Her står han oppført som født i 1796Trolig er dette han i Nesseby i Ft_1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hvis du skal finne eksakte fødselsopplysninger, må du nok til Sverige, og ikke Finland. Soppero lå i Jukkasjärvi sogn i Lappland, og tilhører i dag Vittangi.Dersom ingen av Brukarforumets lesere har tilgang til de relevante kildene fra Jukkasjärvi, kan du prøve et innlegg i Jukkasjärvi-gruppen på Anbytarforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

HeiFørst: linken til 1865-tellingen som jeg refererte til over ble (av ukjent grunn) feil - prøver igjen LenkeHer står det fødested Usjok, Finland mens det var knyttet spørsmålstegn til Sopperaa i 1900-oppføringenc:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

I FT 1865 for Nesseby står det 'Hans Hansen Sopeter??' - jeg tror slektsnavnet er feiltolket, et søk i kirkebøkene for Utsjok gir ingen etternavn som minner om dette.En skal selvfølgelig se bort i fra at dette kan være samme person, en flytting fra Utsjok til Salangen via Nesseby virker ikke særlig sannsynlig. Da ville jeg nok i første omgang heller satset på å lete i Jukkasjärvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Den nest siste setningen i innlegg 4 ble feil. Det jeg mente var:En skal selvfølgelig ikke se bort i fra at dette kan være samme person, men en flytting fra Utsjok til Salangen via Nesseby virker ikke særlig sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

:-) Den første setningen din (den du endret etterpå) ble ganske morsom - vi får bringe inn litt humor i slektsforskningenJukkajärvi: I Ft_1900 (også den linken oppfører seg rart - hva skjer ? prøver på nytt LenkeFt_1900 har hustru til Ole Nilsen, f. 1846 -- bosatt på Samueljord, Ane Hanssen født i JokasjerviOle Nilsen kan være barnebarn av den Hans Hansen som er oppført i 1865 (i Nesseby)Misforståelsen rundt Sopperaa i 1900 (plassert i feil land) som har klar ordlikhet med Sopeter skyldes nok i begge tilfeller feil oppfatningJeg holder en (liten) knapp på at det ER samme person, selv om jeg er enig i at vandringen Utsjok - Nesseby - Salangen synes uvanligc:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Takk til Andreas Snildal for riktig plassering av Soppero og lenker til Anbytarforum og genealogia.fi !Ellers :-) er jeg sterkt betenkt over bruk av ELEKTRISITET i slektsforskningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Hans Hansen i lenka til innlegg 7, er far til Ane, som står som kone til Ole Nilsen. Når Hans er født er usikkert. FT. 1900 skriver han f. 1799. I Astafjordboka bind 3, familie 2464 er han f.1807! Han er 1. g.m. 1826 Bergitta S. Nilsdtr.Fjellberg, f. 1802. De er oppført med 7 barn, hvorav de 6 første er født i Jokkasjervi i Sverge og den siste er født i Salangen. Når en ser på barnas fødeår, så må Hans være kommet til Salangen mellom 1837 og 1840. Han 2.g.g.m. 1862 Synnøve Rasmusdtr. f. 1821 og de får en datter i 1863. Far til Hans Hansen er innført Hans Pedersen, fra Sverige. Har ingen formening om det kan være samme person, men muligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Pål Gjerde

Hans Hansen på Samueljord i 1900 er født 25.mars 1803 i Soppero (nåværende Övre Soppero), Jukkasjärvi. Han flyttet til Fjeldstad i Salangen med kone og 6 barn i 1838. Etter at kona Brita Stina Nilsdotter Fjellberg døde i 1860 giftet han seg med en enke på Samueljord og overdro bygselen på Fjeldstad til sønnen Nils Petter Hansen.Hans er min tipp-tippoldefar, du kan lese mye om ham og hans forfedre/etterslekt på hjemmesiden min:http://www.fbbk.no/slekt/index.htmSiden er desverre litt ustabil og detter ned fra tid til annen, prøv igjen dagen etter dersom den er nede.mail meg gjerne på: pg@eniro.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hermod Moursund

Det kom en Peder Hansen (1789-1855) til Snaglia i Salangen - gift med Kari Jensdtr. (1782-1872). Kan han være at samme slekta?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Ut fra relativt god kunnskap om slektsforholdene i området, tror jeg at man trygt kan si at det ikke eksisterer noen forbindelse mellom folket på Fjellstad og de som bor i Snaglia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.