Gå til innhold
Arkivverket

[#34969] Artur Nilsen, bonde, Arones, Alta


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Artur Nilsen (er født rundt forrige århundrekskifte)var gift med min mormor som fra før hadde to barn. Han var tidligere gift med Gunda og de var barnløse, men tok til seg Gyda Fransiska. De bodde på en gård som heter noe med ...holmen.Gyda var gift med Johan Mathisen, Honningsvåg. Begge er døde. Artur Nilsen hadde en bror som het Anton Nilsen. Jeg har hørt at Artur var i slekt med Wirkola i Alta, men kan ikke gå god for det. Takknemlig om noen kan gi meg en hjelpende hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her kommer et skudd i blinde, men kanskje kan det være noe å sjekke opp. Ved FT1900 bor denne familien på Broderholmen i Alta:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2012&kenr=004&bnr=0026&lnr=00>LenkeBroderholmen lå i Aronnes-området i Alta, og jeg jeg har jo det inntrykk at du mener Artur vokste opp på Aronnes. Har sjekket kirkebøker for Alta 1904-1918, og der fant jeg ut at Anton Henriksens fulle navn er Nils Anton Henriksen (barna kunne altså like godt kalt seg Nilsen som Antonsen). Har også funnet at Nils Anton og Marie Johanne fikk en sønn Anton Albert i 1905:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Artur Nilsen som var min mors stefar, hadde en muligens yngre bror som het Anton. Kan dette se ut som et 'arvet fornavn'? Jeg er nesten sikker på at de hadde finsk bakgrunn fordi min mor nevnte at hun angret på at hun ikke lærte seg mer finsk av sin bestemor. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg har sett gjennom Alta 1900-1903, og den eneste Artur som blir født da er: Artur Nikolai, f. 28.10.1901 i Russeluft med foreldre: Nils Anton Nilsen og Sofie Kristine Johnsen. Om dette paret senere har flyttet til Aronnes vet jeg ikke. Om det skulle være den Anton som ble f.1879, skal jeg titte litt etter. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Odd Villy. Mitt innlegg (7) ble jo helt feil. I iveren blandet jeg navnene Artur og Anton da jeg leste ditt innlegg (1). Beklager Odd Villy. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Nå ble det rot igjen. Denne gangen innleggsnummerene. Nr (1) byttes til (5). Fryktelig flaut, men slikt hender blandt julepakker og pepperkaker. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Du kan gjøre en forespørsel til prestekontoret i Alta om når Artyur og Kristine ble gift, men det er en fordel om du har ett ca. årstall og gå ut fra. Var din mormor datter av paret, eller var hun Kristines dtr. fra før? Hvilke årstall var din mormor født? Jeg er fra Alta, og har en dame bosatt på Aronnes som jeg kan spørre, men da må jeg vite mest mulig. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Gullbjørg! Min mormor Kristine var født i 1905. De fleste opplysningen rundt henne finner du under Troms på nr. 34370 Albertine Jenssen 1868 og 34644 Kristine Karlsen f. Thommassen. Artur Nilsen var ikke far til mormor sine barn. Hans første ektesakp var også barnløst og derfor tok han og hans første kone til seg Gyda Fransiska f. 1911 som giftet seg med Johan Mathisen i Honningsvåg. Her er opplysninger om to av hennes søstre: Ingvarda f. 1907 var gift med Ole Mosesen i Reipas og Emilie f. 1903 var gift med Cornelius Knudsen, Loppevold, Nordreisa. Ingen av personene nevnt her lever lengre. Håper disse oppl. kan hjelpe når du snakker med din bekjent fra Aronnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

I kirkebiok for Alta har jeg funnet ut at Lars Artur Nilsen f 1879 giftet seg med Gunda Margitte (etternavn kunne jeg ikke tyde, men sansynlig Klausen) 28. okt. 1909. Gundas far står oppført som Klaus Berteus Eriksen og brudgommens far som Nils Nilsen. Skulle dette stemme så har jeg funnet nødvendige opplysninger. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Harald Rasmussen

Ang. Arthur Nilsen på AronnesJeg husker Arthur meget godt. På 1950-tallet, da jeg gikk på gymnaset på Aronnes, så jeg han stadig, - til fots eller med spark. Egentlig er det ikke slektskap med Wirkola, men ettersom Bjørn W. er barnebarn til Henrik Kristensen (se folketellinga), så skjønner du at her er det snakk om slektninger. For øvrig kan jeg bekrefte dette med Kristine og Ingvarda. Dersom du ikke har bilde av Arthur, men ønsker det, så kan jeg fortelle at jeg har godt bilde av han der han står med to andre 'gubber' på Elvebakken Samvirkelag i 1951. Det er nok mulig å sende bilde som e-post om du skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Det står i krk.boka: Gunda Margitte Hansen, faren var ungkar Hans Berteus Eriksen.Far til brudgomen var Nils Nilsen Arones, dei vart vigde i Hammerfest.Visst du ser på H`en i Hammerfest(der ho er fødd), og fyrste bokstaven i etternamnet hennar/faren sitt førenamn, så ser du at dei er heilt ulik K`en som er skriven annan stad på sida.Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk til dere begge. Flotte opplysninger. Nå skal jeg kikke nermere på kildene. Et bilde av Artur Nilsen hadde vært korselig da det er tatt samme år som jeg ble født. Nå er jeg ikke sikker på hvordan dere finner min e-postadresse, men det går vel å ordne. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rasmussen

Hei! Jeg kjenner heller ikke til hvordan jeg skal finne din e-postadresse. (Kan noen fortelle det?)Bildet har jeg ferdig skannet på min datamaskin, så det er klart til å sendes. Til venstre i bildet står Arthur, dernest en av hans sambygdinger Kristian Larsen - og til høyre Jens Kristensen fra nedre Tverrelvdalen. Jeg kan garantere at dette er den Arthur du mener. Han var gift med Kristine,og hun var søster til Ingvarda, gift med Ole Mosesen på Holmen. Bildet er tatt omkring mars 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen. Adressa som du legg inn når du skriv innlegget, er det ingen andre enn dei som jobbar på Dig.ark. som ser. Du må skriva den inn i innlegget: mastokk2 osv...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Harald! Takk for bildet. Stilig kar han Artur. Husker ham fra da jeg var jentunge. Vi var dengang nesten annenhvert år i Alta på sommeren. Jeg holder fortsatt på å søke i hans slekt. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Artur Nilsen var født Lars Artur Nilsen i 1887. Foreldrene var Nils Nilsen f. 1850 og Anne Malene Larsdatter, f. 1853. Under folketellingen 1900, bor familien på Mikkelholmen, Aronnes, Elvebakken, Alta. Lars Artur hadde mange søsken og en av dem er Lars Anton Nilsen, f. 1884. Han kalte seg Anton Nilsen og bodde i Haugesund med kone og barn. Jeg vet ikke om han giftet seg der. Jeg vet at urnen hans ble kjørt til Haugesund av mine foreldre i ca 1960. Anton var medlem av Jesu Kristi Kirkes Siste Dagers Hellige og han døde på Røyse på Ringerike hvor denne kirken har en internatskole. Han var en dyktig skiferlegger og var der for å utføre en jobb. Jeg vet ingen ting om hans kone og barn. Er det noen som kan hjelpe meg? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Innlegg 15.Jeg leser gamle innlegg her, og ser at det antydes at Bjørn Wirkola er/var barnebarn av Henrik Kristensen på Aronnes. Det stemmer ikke. Bjørn er/var barnebarn av Johan Henrik Henriksen, f. 1871.Det stemmer at Bjørn Wirkola og Lars Artur Nilsen (antakelig) ikke var i slekt.Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Innlegg 22Finner ingen Anton Nilsen død i Haugesund rundt 60 åra, men finner en død 01/09/1957, gravlagt 06/09/1957 på Udland Gravlund. Står ikke når han var født. Finner ingen som heter Lars (Anton) Nilsen på den tiden heller.Har både sett på 'Kirkegårder i Haugesund' og på 'Dis gravstedsregister'.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Der ble døpt en gutt ved navn Nils Anton den 27. juli 1884 i Alten. Han var født 5. april og hjemmedøpt 22. mai samme året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.