Gå til innhold
Arkivverket

[#34974] Kirsten Lars/Pedersdatter Storm f.ca.1680 Bosatt i Buksnes, søker opphav.


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Kirsten Lars/Pedersdattter Storm?, f 1680. Bosatt i Våje Indre, Buksnes sogn. Født. ca 1680 (en gjetning !) Navnet Storm nevnes ved vielsen av datteren Dorthea Johansdatter. Muligens har datteren tatt navnet Storm etter morens slekt.Kalles Kirsten Larsdatter ved dåpen av sønnen Didrich år 1712.'1714. Dom Lætare forrettede Jeg Kircketieneste paa Búxnæs, Introdúcerede Johan Greves? Qwinde af Swiin=øen N. Kirsten Pedersdaatter'. (Namnet Greve er osikkert. 'Gre' er i slutten av en rad, med ev. noen bokstaver til som savnes. På neste rad kommer 'res' eller 'ves') '1718. Dom Rogate forrettede Jeg Jeg Kirchetienesten paa Búxnæs; graffæstede Johan Greves Pigeb ved Scharsóen N. Lisbeth Margrete ætat 8 úger'. (Skarsjøen er en husmannsplass under Skotnes. Er nevnt i boken Buksnes II s.201) Buksnes PF451 1704-18 p.- Er nevnt i boken BorgeValberg bind 3 s.458 G m JOHAN DIDRICHSEN GREVE, f 1688 i Bergen, d 1745. Nevnes som Styrmand år 1715 i Våje Indre, Buksnes sogn. Barn: Lars Johansen Greve, f 1710 Dorthea Johansdatter Storm, f 1712, d 1787 Didrich Johansen Greve, dp 1712, bg 1785 Lisbeth Margrete Johansdatter, f 1718, d 1718 Hvem Var hennes foreldre?Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette er ikke svar på hvem Kirsten Larsdtr Storms foreldre. Hun kalles av enkelt for Karlsdtr.I Forbindelse med Storm så finnes det jo en del i Hvedingslekten om den og i Nordstrandbindet av Bodinboken (Bodø). Se og artikkelen om slekten Bloch i NST. Hvedingslekten har jo eid Skotnes. De er og inngift i slekten Greve, som er fra BergenDe du spør etter er forresten Aner til min mors onkel som var fra Løvdal i Borge.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Fogd i Flakstad, Peder Andersen, var gift med Dorethe Michelsdtr. Storm (1659-1724). Kan det tenkes at Dorethe hadde en bror Peder Michelsen Storm som er far til Kirsten og Lars (tidsmessig skulle vel dette stemme).Far til Dorethe var fogden Michel Olsen Storm i Løb, Bodø sogn, gm Sophie Bredal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher dukker opp en valig feil med hensyn til Michel Olufsen Stornm kone hun var Sophia Kristendtr Bloch datter av Kristen Jensøn Bloch g. m. Berthe Andersdtr Se der bodø ble til gården Alstad og slekten Bloch i NST.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.