Gå til innhold
Arkivverket

[#34978] Peder Hansen f. ca 1810 Stange Hedemark, kom til Svenkerud Vestre i Vang HE


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker foreldre til Peder Hansen Svenkerud f.ca.1810 Stange Hedemark. Han kom til Svenkerud Vestre. Han hadde blandt annet sønnen Ole f. ca.1859 i Vang Hedemak g.med Pauline Pedersdtr Stav f. ca. 1856 i Furnes Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Jeg kunne være interessert i kona til Peder Hansen. Ellers finner du mye om slekta på folketellingen for 1865 og 1900. Slekta er nå borte fra Svenkerud vestre. Peder hansen kom for øvrig til det som het øvre Svenkerud. Svenkerud var opp til 4 garder. Nå er det bare østre og vestre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg har ikke funnet kona til Peder Hansen Svenkerud enda. Vet ikke om han var gift før han flyttet til Svenkerud. Har gått igennom bygdebøkene for Stange uten å finne han.Peder Hansen f. 27/9-1812 var innerst på Kaaterud-Eide i Stange 1847. Han trenger jo ikke være fra Stange. Sjekket ministrealboka for døpte i Stange 1812, men den aktuelle siden var uleselig for meg. Kanskje finnes det en klokkerbok som er mer tydelig? Og så har jeg ikke fått sjekket innflyttere til Stange enda.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Faren het Hans Eriksen og var på Kåterud-eie. Mora var Berte Pedersdatter fra Narmo. Berte døde 20 apr 1860 på Lien i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Heisann Thor! Takk for opplysningene. Da ser det ut som du har funnet foreldrene til Peder Hansen f. 27/9-1812. Har du noen kilder her? Vet du noe mer om dem?Kona du nevner i (8) Pauline Pedersdtr Stav blir vel i yngste laget, men hun skal ha vært kona til Peders sønn Ole Pedersen Svenkerud f. ca 1859. På Ole og Pauline har jeg notert barna Per f. ca 1890 g.m. Kari Often og Martinus f. ca 1892 g.m. Anna Hårstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei! Her er det jeg fant om kona til Peder Hansen Svenkerud. Hun heter Marthe Tronsdatter døde 45 år gammel på Svenkerud i barselseng 2 dager ettet fødsel. døde 14-1-1864 beg.28-1-1864. Her er født og døpt på barna jeg fant i Vang h: Berent f 14-9-1848 dpt 29-10-1848 Øvre Svenkerud. Syverine f 8-5-1851 dpt 29-6-1851 Øvre Svenkerud. Mathea f 8-7-1854- dpt-17-9-1854.Øvre Svenkerud. Ole f 9-3-1859 dpt 22-4-1859. Øvre Svenkerud. Martinius f 14-1-1864 dpt .....Det står at han døde før han ble døpt. Hans og Trond finner jeg ikke i Vang. Men det står i 1865 at Hans er født i Stange. Finner ikke vielsen deres i Vang heller. Men i Vangsboka nr 1 g.nr-153-177 side 94 står det om Bernt Persen Svenkerud. f 14-9-1849 -døde 17-1-1918-Gryttingsødegarden g 1883 med Julie Evendatter. Håper dette var litt til hjelp. Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei Mai Britt, og takk for god hjelp.Vielsen til Peder og Marthe kan vel finnes i Stange, da Peder flyttet derfra i 1847 til Svenkerud. Lurer på om vi kan finne mer om foreldrene til Peder nevnt i (7), hvis disse stemmer? Leter og etter foreldrene til kona til Peder, Marthe Tronsdatter død 14/1-1864 på Svenkerud 45 år gml. Hun kan vel være født i Stange?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.