Gå til innhold
Arkivverket

[#34981] Dass Wirtmann Alstahaug


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Hei Steinar!Det er vel tastefeil at det står Ramnes? Det skal kanskje være Hamnes?Jeg vet ingen plasser her som heter Ramnes her, men Remnes og Reines er plasser her.Mener jeg var borti Sten Wirtman og Margrethe Dass i kirkeboka for Alstahaug da jeg hadde den heime sist, og da bodde de Hamnes hvis jeg ikke husker helt feil.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Hvem var Sten Wirtmann sønn av, og hva var hans fødsels- og dødsår?Refererer forøvrig til min egen debatt 34595: Elisabeth Lauritzdatter og hennes tre ektemenn (Lenke), hvor jeg blant annet søker opphavet til en Jacob Jacobsen Wirthmann (1628-1678). Han hadde sønnen Steen Jacobsen Wirthmann (1661-1729).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder dødsår for Steen Wirthmann, så skriver Arnt O. Åsvang i 'Slekten Falch I' bl.a. 'I 1726 ble Wirthmann beskikket som betjenende prest i Vefsen, men døde 7 måneder senere.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiførst til stedsnavnet. Det kan godt være at det skal være Hamnes, jeg har desverre ikke anelse om stedsnavn i det området.Men hvet dere hvem Margrethes far var? Det står ikke noe om det i debatten som henvises til her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heibare så det er bemerket så er Den Sten jeg spurte minst være sønn av Den som døde i 1726 siden ifølge opplysningen jeg har en Margrethe Dass f. 1725 og g. 1751.Ellers var opplysningene rett angående Sten Jakobsen Wirthmann.men som påpekt jeg er interesert i konen til Sten Stensen WirthmannDe bodde en tid i Nesna.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipåpekte bare at denSten Jakobsen Wirthmann som omtales i innlegg 4 og 5 er ikke den Sten nevnt i innlegg 1...derimot var detSten (Stensen) Wirthmann f. ca 1725 var gift 1751 med Margrethe Dassegentlig var foreldre til Margrethe jeg spurte etter.! særlig siden jeg har Wirtmann-slekten fra før.Håper dette var klart nokk.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Du finner mer om familien til Margrethe Maria i tema 33984 og 32939. Hun var døpt 1 nov 1725 og var datter av Jacob Benjaminsen Dass og hustru Maria Carstensdtr Volqvartz. Jacob var igjen sønn av Benjamin Petersen Dass som var bror av dikterpresten Petter Dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Der var det jeg visste jeg skulle ha opplysninger om Margrethe og hennes aner ja,men i går fant jeg ikke ut hvor jeg hadde det fra. Jeg har skrevet et eget dokument på anene til Benjamin Pettersen Dass som var far til Jacob Benjaminsen, men der står jo broren Petter Dass som nr.1 da siden det var han jeg forsket aner på først for andre. Hvis dette er av interesse så ta kontakt på mail slik at jeg kan sende det over. Mailadresse:anlih@online.no. Det er på 13-14 sider, og det blir for langt å legge inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heitakk,må vel være litt klarere heretter på hva jeg spør etter. Angående filen om Dass-slekt så har det vært interesant å få en kopi. sender en mail senereSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steen Wirthmann (g. Margretha Maria Jacobsdatter Dass døpt 1725) må vel være barnebarn av Steen Jacobsen Wirthmann (1661-1726) (g. 1696 Dorthea Nilsdatter Arctander). Etter sistn. har jeg bare notert datteren Maren Marie Steensdatter Wirthmann (1696-1725) (g. 1716 Hieronimus Brüghmann 1686-1758) med barna Humphred 1721 og Johan 1723. Kan Steen være bror av disse (født 1717-1720?), med etternavn etter morfaren ist. for faren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Per, nei er svaret på alle spørsmålene du stiller om Steen Wirthmand.Jeg skal komme tilbake til hans opphav, men først må jeg av ren nyskjerrighet spørre deg Steinar hvilken forbindelse har du til Steen Wirthmand og Margretha Maria? Og hvor har du funnet at 'bemelte' Steen Wirthmand er sønn av presten Steen Wirthmand?Mva Kurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei!Rettelse: Og hvor har du (Steinar) funnet at 'bemelte' Steen Wirthmand er sønn av en Steen.Er du fornøyd no Per:) Han Steinar skal først få ordet.Mva Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Per Nermo: Vet ikke om det er av interesse, men jeg har noe mer på Hieronimus Ulriksdan Brugmann og Maren Maria Wirthmann enn det du har:Hieronimus var født 24.12.16186, og døpt 09.01.1687.Gravlagt ble han på Herøy 1758 som du skriver. Dessverre har jeg ikke notert dato for dette. Han ble forlovet i Herøy 30.06.1716 med Maren Maria Whirtmann, og forloverne var Rasmus Angel og Anders Gyth. De ble gift i Herøy 25.08.1716, og det er da oppgitt i kirkeboka at de skulle bosette seg på Neppelberg som da var i Nesna. Barna jeg har funnet ble døpt i Nesna, men den eldste har jeg ikke som døpt. Barn av Hieronimus og Maren Maria:1)Petter Ulrik Hieronimussen Brugmann, som ble trolovet 29.03.1738 i Herøy med Kirsten Joensdatter Skaga. De ble gift i 1738.2)Sten Whirtmann ble døpt i Nesna kirke i 1718, men nøyaktig tidspunkt har jeg ikke fått med.3)Andreas Hieronimussen døpt Palmesøndag 17204)Homfred Hieronimussen døpt Dom.17.p.trinit(05.10)1721 i Nesna kirke Ble forlovet Dom.18.p.trinit(05.10)1746 i Herøy med Caren Adriane Klæbo, og de ble gift 08.01.1747 i Herøy kirke. Ved trolovelsen bodde han på Bjørn som idag tilhører Dønna.5)Johan Hieronimussen Brugmann døpt Dom.11.p.trinit(08.08)1723 i Nesna kirke. Han ble gift i Herøy kirke Dom.6.p.trinit.1747 med Marit Christensdatter.Maren Steensdatter Whirtmann døde 27.03.1725 ifølge artikkelen 'Om sløgten Brugmann' av Emelie Bernhoft i 1897.Hieronimus ble gift med Maria Sophia Brun den 24.07.1726 ifølge den samme artikkelen, og de ble gift i Gildeskål som er litt sør for Bodø når den reiser sjøveien. Med henne fikk han datteren:6)Maren Maria Brugmann døpt 29.05.1728 i Nesna kirke, og hun ble gift i Herøy kirke Dom.24.p.trinit(12.11)1752 i Herøy kirke med Johan Abel Mørch som ifølge boka 'Slegten Benkestok' var født i 1724.Dette ble vel litt utenom det som det ble spurt etter opprinnelig, men jeg håper jeg er tilgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Steinar, Per og Anne Lise!Margretha Maria Jacobsdatter Dass (f. 1725 på Skar, Herøy) sin ektemann 'Steen Wirthmand' var født 1727 på Hamnes, Alstahaug. Foreldrene var 'tjøttaværingene' Peder Pedersen og Berithe Jensdatter. Deres yngste sønn fikk navnet 'Steen Wirthmand', og dåpshandlingen fanst sted i Tjøtta kirke 13 juli 1727. (kilde: Tjøtta kirkebok 1714-1737) De eldste kirkebøkene for Alstahaug prestegjeld har ingen nummerering av sidene!Ved konfirmasjonen i 1748 og trolovelsen med Margaretha Maria Jacobsdatter 'af Skaer' den 16 april 1751 er han innført i kirkeboken som 'Steen Peders. Hamnæs'. (kilde: Alstahaug kirkebok 1737-1768, s. 225 og 283). Det er kun ved vielsen 20 juni 1751 i Herøy kirke jeg har funnet han i voksen alder med hele døpenavnet 'Steen Wirthmand'. (Kilde: Alstahaug kirkebok 1737-1767, s. 197).Foreldrene Peder Pedersen og Berithe Jensdatter bodde på gården Aspvik, Tjøtta før de flyttet til Hamnes, Alstahaug). Steen Wirthmands far Peder Pedersen, f. omkring 1680 i Aspvik, Tjøtta. Hans foreldre var Per Hansen, f. omkring 1633 og Karen Pedersdatter (levde 1728). De var gårdbrukere i Aspvik, Tjøtta.Moren til Steen, Berithe Jensdatter var født på Nautøy, Tjøtta. Hennes foreldre var Jens Poul-/Povelsen, f. omkring 1646 og Barbroe Povelsdatter, d. 1746 på Nautøy, Tjøtta. De var gårdbrukere på Nautøy, Tjøtta.Dette var i korte trekk Steen Wirthmand Pedersens slektsrelasjoner i en sen førjulsnatt.Mvh Kurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiklipp fra det jeg skrev tidligere'bare så det er bemerket så er Den Sten jeg spurte 'minst være sønn' av Den som døde i 1726 'det står ikke at han ER sønn, men at han er født så sent at han ikke kan være S. Jakobsen Wirtmann.Takker ellers for rettelsene, så skulle vel det meste være på plass.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare tilføye at Sten Whirtmann ikke er min ane, men jeg har notert noe etterslekt med ektefeller på Hieronimus Ulriksen Brugmann født 1686 fordi han er halvbror av min ane Anna Ulriksdatter Brugmann gift med Jonas Nilsen Budde. Aner på Margrethe Jacobsdatter Dass har jeg fordi jeg har forsket for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jan M. Larssen

HeiSkulle gjerne hatt noen opplysninger omkring barna til Margrete Marie Dass og Sten Wirtmann. Selv om debatten omkring Wirtmann gikk for noen år tilbake finner jeg det hensiktsmessig å legge spørsmålet inn her.I følge Helga M. Bruun ble Jens Gjersing Bruun, f. 1767 i Gildeskål, gift med Judith Marie Wirtmann, f. 1753 i Trondheim? Helga Bruun tror at Judith Marie Wirtmann var datter av Margrete Marie Dass og Sten Wirtmann.Kan dette på noen måte verifiseres?Hilsen Jan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(18:) Den nevnte Steen Wirthmann f. 1727 som i 1751 ble g. i Herøy m. Margretha Maria Jacobsdatter Dass (1715-1756 Hamnes) har altså ingen 'synlige' Wirthmann-aner. Kan det være snakk om at han 'kun' har 'fått' navnet Wirthmnann ved dåpen, som en gest overfor en storkar i bygda el. ev. en fadder ?Kapellan i Alstahaug (1692-), senere fungerende s.prest i Vefsn, Steen Jacobsen Wirthmann (1661-1726/1729) fra Vefsn (g. 1696 m. Dorthea Nilsdatter Arctander fra Nærøy) ser ut til å ha virket (og dødd ?) i Vefsn omlag på den tida 'vår' Steen W. (aka 'Steen Pedersen Hamnæs') ble døpt i Tjøtta kirke den 13 juli 1727, så det er jo nærliggende å tro at det han som er oppkalt. Var de på noe vis i slekt ?Steen Wirthmann bestyrte embetet som kapellan i Vefsn 1726-1729 mens innehaveren, Ole Pedersen Broch, var suspendert. Hvorfor ble OPB suspendert, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21:) Judith Marie Wirtmann f.1753 var i så fall antakeligvis oppkalt etter sin moster Juditte Jacobsdatter Dass (c1715-1783) som levde i Herøy, g. (for 2. gang) med Lars Olsen. JJD hadde forøvrig en datter Judit med sin 1. ektemann Christen Jonassen Falch (1708-c1749).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.