Gå til innhold
Arkivverket

[#34983] Vedrørande eit drap (i Vågå?) i 1381


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Kvarberg?, Vågå, 16. mai 1381:'Domsbrev utst av Sigurd Alvsson, Jon Olavsson, Nikulas Toresson, Torstein Håvardsson, Asle Sigurdsson og Gudbrand Håkonsson: De var på Kvarberg hallvardsmesse [15 mai] 1381 for å fastsette bøter for Sigurd Sigurdsson, som Sigurd Finnsson drepte uforsettlig. Bøtene ble satt til 23 stikker godt klede og 6 øb i Børke i Tretten til Cecilia Håreksdatter, med ja og håndslag fra henne, i innløsning for 5 mark gull.' Sjå også: Lenke1. Kva er måleeininga 'stikker'?2. Kven er Sigurd Sigurdsson og Sigurd Finnson?3. Kvifor er brevet utferda frå Kvarberg?4. Kva gjorde Atle Sigurdsson [sigmundsnes] der, han budde då i Lom? Var han lagrettemann e.l. sidan han var der, eller hadde han tilknyting til drapsmann eller offer?5. Kven er dei andre vitna?6. Er dette einaste vitne til hendinga - eller kan det finnast gjenpartar i danske arkiv?Eg forventar ikkje svar på alle punkt, eit par er høgst tilfredsstillande - eg er klar over det er vanskelege spørsmål - det er difor eg stiller det til ei så oppegåande tilskodarskare.Med vyrdsam helsing,Atle Brandsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1. Jfr den originale ordlyden Lenke - 'sthykyr' - burde måleenheten være stykker klede og ikke stikker klede. Jeg vet ikke om det var noen standard på hvor stort et stykke klede var?4.-5. Organet som har avgjort denne saken kan minne om en dóm, som så vidt jeg vet besto av representanter for hver side i en sak. I dette tilfellet kan det være tre fra hver side, og i så fall kan vi ikke se bort fra at de seks mennene har slektsskapsbånd til Sigurd Finnsson og Sigurd Sigurdsson. Av teksten kan jeg ikke se at mennene har noen lagrettemannsfunksjon.6. Om den tolkninga er rett, skulle jeg tro at brevet ble utstedt i to eksemplarer; ett til hver side i saken. Når det ene har havnet i Danske Selskabs Samling i København (jfr DN, men nå i NRA, jfr RN), er det kanskje tilfeldig. Det andre eksemplaret er vel formodentlig tapt. Jeg kan ikke se noen grunn til at dokumentet skulle ha havnet i noe dansk arkiv i utgangspunktet. Så vidt jeg kan se er ikke kongemakten innblandet i konflikten.Det er sikkert andre som kan svare deg bedre enn dette. Dette var kun de tankene som streifet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Takk skal du ha Kristian!Du peikar på at dette kan vera ein dòm - men det er berre seks menn - var ikkje ein dòm seks mann frå kvar side? Altså ein tolvmannsdòm? Slik var det etter det eg veit i tidleg mellomalder - men kanskje dette endra seg i seinmellomalderen? Pestane gjorde mykje med samfunnet utanom og...mvh,Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Så fint!Eg skal sjekke det med ein gong eg kjem heimat til jul! (Er i tida i Trondheim og les på eksamen i BA Middelalderkunnskap, så eg har ikkje Hougen føre meg, diverre...)Takk Kveum! (Du har aner i Skjåk, kanskje?)mvh,Atle Brandsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Men: Er det nokon som har bevis på min vesle 'teori' om at det i tiåra etter pesten var såkalla 'unntakstilstandar' slik at dòmen vart samansett av eit halvt dusin menn, og ikkje eit heilt dusin, slik det var før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.