Gå til innhold
Arkivverket

[#34984] Klokkar i Aukra Torstein Andersen Sundsbø gift både med Anne og Karen


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

I Misund Gard og slekt I av Johan Julnes s. 109 kan ein under Klokkargarden på Sundsbøen finne Torstein Andersen, klokker i Aukra skifte etter ham 3/7 1744.Her står han oppført som gift med Karen Olsdatter og med sonen Torstein (1741 - 15/12 1819).Romsdals Prosties geistlige Skifteprt. p.259 : 1744 2/7 Skifte paa Sundsbøe i Sunds Otting efter afg. Torsten Andersen forrige Klokker her i Kaldet - Overvar af Enken Lagværge Rasmus Ingebrigtsen Benset.Registrert: Contanti 23 - 1 - 19 sk., 1 Bæger inskr. T. A. S. og A. J. D. vejer 5 Lod, 1 lidet Do ing. J.B.S. B.A. D.v.I skiftet vert ei datter Marta nemnt.Veit nokon kven kona, Karen Olsdatter kan vere? Enken lagverge Rasmus Ingebrigtsen Benset kan kanskje vere eit spor?Men han må ha vore gift før med ei Anne Iversdatter.Romsdals Prosties geistlige Skifteprt. p. 177 : 1737 23/1 Skifte paa Sundsbøe i Sunds Otting, Agerø Prestegld. efter den sal. Kvinde Anne Iversdatter mellem hendes efterladte Mann Torstein Andersen og deres Børn:Povel - Anders - Karen (gift med neste klokker her Knut Knutsen?)- Biritte - Abel - Ane og Ingebor.Regstrert jordegods i 2 gården i 'Opdahl beliggende, som denne sal. Quinde bekom paa sin Arvelod efter sin sal. Moder - 6 Rd. 3 ort.'Til deling 56 Rd. 1 ort 20 sk.Veit nokon kvar Anne Iversdatter kom frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det stemmer at Torstein var gift med Anne Ivarsdotter, og at deres datter Kari var gift med den neste klokkeren (også av ukjent opphav). Dette går frem av rettelsene på s. 710 i bind 2 av Midsund-bøkene.Hvis 'A. J. D.' er Anne Ivarsdotter, kan vel 'J.B.S.' og 'B.A. D.' (i Oppdal?) være hennes foreldre. Kanskje hun selv var av geistlig familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Smøla bygdebok bind IX, side 30 står noe.Ved skifte etter Anne Iversdotter i 1737, var det fleire sølvgjenstadar som var merka I:B:S:B:Æ:D og ein av dessa gjenstandane hadde årstalet 1678 etter initialane. Truleg er dette initialane etter Anne sine foreldre. I skifte kjem det fram at Anne hadde jordegods

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for det!Det var fint å få bekrefta at Torstein Andersen var gift to gonger - og at eg kan finne meir i 2. bandet av Misundboka.Det var interessant at Anne Iversdatter er omtala i Smøla Bygdebok. Skuldast det at barn av Torstein og Anne flytta til Smøla, t.d. Paul og Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ja, sønnen Anders Torsteinsen (Sundbech som de kalte seg) født rundt 1728 død 1811 Smøla, giftet seg med Dorthea Helvig Gustavsdatter Prosch født 1735 Bergen, deres datter Anna Catharina Andersdatter Sundbech giftet seg med Christoffer Knudsøn Echoff deres datter igjen gifter seg til Falch. Disse er omtalt en del i Smøla bygdebøker.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!Ja, eg ser at Smøla bygdebok nr. IX har ganske mykje stoff om Paul og Anders, og etterslekta etter Anders.Det var eit godt tips. Synes som om forfattaren Kjell Fredly har gjort solid arbeid.Diverre kan eg ikkje finne noko om kva for 2 gårdparter Anne Iversdatter ervde frå mor si 'beliggende i Opdahl'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Anne Iversdatter har jeg prøvd å finne litt ut om, men ikke funnet ut noe ennå.Anne Iversdatter er min samboers forfedre, men over nyttår hadde jeg tenkt å se mer på slekten Falch og da er hun en av de forfedrene jeg skal prøve å finne mer ut av, om jeg klarer.Så alt om Anne Iversdatter er jeg også interressert i.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.