Gå til innhold
Arkivverket

[#34997] Identitet? Lybert el. Lippert, Jacobsdt. Rype el. Isaksdtr.? Bragernes/Kongsberg


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Annichen Mathea Lybert ble født 26.2.1760 i Bragernes og døde 28.12.1812 i Brevik, gift 27.11.1780 i Bragernes m. Christen (Fredrik Christian Ludwig) Hickmann. Hennes foreldre var jf. 'Den trønderske familie Lindeman', Thv. Lindeman, Trondhjem 1924, 'kontrafeyer' (portrettmaler) Søren Lybert g. 4.11.1757 m. Anne Jacobsdtr. Rype (1725-1791, begravet i Drammen 14.9). Silhouetten er av Annichen M. Lybert, kanskje laget av hennes far?Jeg har funnet Anne (Jacobsdtr. Rype)s skifte på Drammens skifteregister i Digitalarkivet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk06021682&gardpostnr=259&personpostnr=1346&merk=1346#ovre>Lenke. Her er hennes patronym ikke medtatt, men en av hennes tre barn er ganske riktig Annichen Mathea Lybert (i København, g. m. Friderich Hichman). De andre to er Andreas Lybert (København) og Isaach Lybert (ved handelen i Grønland). Hennes manns skiftebrev skrives å være fra 11.6.1774, men det har jeg ikke funnet.På nettet fandt jeg en gammel meddelelse fra en av de mange Lybert'ene i Grønland som etterlyste sine norsk-danske aner (etter Isak Lybert) Lenke. Han skrev her at ekteparet het Søren Andersen Lyberth og Anna Isaakdatter, og at de ble gift i Christiania 2.11.1757, altså to dager før den vielsesdatoen som er oppgitt i Lindeman-boka og et annet etternavn for Anne.Med så like opplysninger ville jeg tro det er sannsynlig at det iallfall dreier seg om samme personer. Med dette som utgangspunkt søkte jeg for å se om Søren Lybert var å finne i skifteregisteret for Bragernes hvis en søkte på patronymet Andersen. Riktignok fandt jeg fortsatt ikke Søren Lyberts skifte, men jeg fandt et eldre skifte (sluttet 1747) Lenke med en Søren Andersen LIPPERT, 18 år og hans yngre bror Otto som er med og arver sin morbror Stephen Sørensen, borger, handelsmann og fattigforstander i Bragernes. Foreldrene til Søren og Otto angis som døde (nok før 1744 da skiftet begynte). De het Anders Lippert og Annichen Søfrensdtr. og holdt til i Kongsberg (finner ikke deres skifte på Skifteregister for Kongsberg 1705-1762 Lenke). Jf. FamilySearch ble de gift 21.1.1728 på Strømsø. Anders sto da som Lippelt (se også nedenfor).1. Spørsmålet er da om dette er den samme Søren som senere kalles Lybert, bl.a. her Lenke hvor han omtales som kjøpmann som i 1766 kjøpte et jordstykke på Vestre Linnes i Lier. Hans kone Anne omtales også også i forbinnelse med eierskap av en gårdspart i Nordre Høvik i Lier som madame/fru Anna Lybert Lenke.At det bakover i Søren Lipperts morsfamilie er nevnt en del Annichen (og Marthe) i den direkte linjen, som altså også er navnet på min ane Annichen Mathea kunne peke på det, jf. skiftet og Norsk Slektshistorisk Tidsskift: Brandt, Erik. 'Nils Nilsen Brant.' NST 10 (1946): 255-256 og Finne-Grønn, S.H.: 'Annalistiske og andre optegnelser.' NST 1 (1927): 125-26. Likeså kanskje at det faktisk fandtes en Lybert/Lippert med patronymet Andersen som den grønlandske etterlysningen nevnte. Søren Andersen Lippert må være født 1727/28 og er derfor, uansett om han er identisk med Søren Lybert, hans samtidige. Sistnevnte ble som nevnt gift 1757 og lillebror til Søren Andersen Lippert, Otto, ble jf. FamilySearch gift samme år med en Martha Clausdtr. i Kongsberg.På registeret for Kongsbergskiftene finns en del Lippert (enkelte med varianten Lippelt), deriblandt en som i tema 25707 er nevnt som Christen Libbert. Alle ser ut til å ha tilknyttning til Kongsberg Sølvverk, men ingen har navn som Anders/Andreas eller Otto.2. Om Søren Lyberts kone har hett Anne/a Jacobsdtr. Rype eller Isaksdtr. skulle vel fremgå av begravelsesinnførslen i Bragernes kirkebok 14.9.1791, jf. ovenfor. Kanskje noen har tilgang til denne? Jeg finner iallfall en mulig kandidat blandt døde i Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Finns det ingen med en Lybert eller Lippert (Lippelt/Libbert) i slekta? Eller som vet mer om de som arbeidet på Kongsberg verk i forbinnelse med dette navnet? Kjenner ingen noe til sammenkoplingen mellom en Lippert og slekten etter Niels Nielsen Brant (1630-1688), som kom fra Århus i Danmark og klarte seg så bra i sitt nye fedreland? Han var sønn av en prest i Århus stift, Hr. Niels Povelsen Brant.Må forresten rette/klargjøre to ting fra 1. innlegg: a. I tredjesiste avsnitt er det snakk om Jakob Rasmussen Rype i Lier - han tenker jeg selvfølgelig på som en farskandidat til Anne Jacobsdatter Rype. Kan noen gi fler opplysninger om denne Jakob - hadde han barn og hvem var hans kone, fx?b. I nestsiste avsnitt skriver jeg om den grønlandske anen - jeg mener jo etterkommer ;-)En eldre Lippert med forbindelse til Kongsberg verk synes å være Gottfried Lippert som det ble skiftet etter i mai 1685 jf. Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700, Kåre Hasselberg og Svein Tore Dahl, Trondheim 1999, s. 87. Gottfried hadde vært fogd i Senja (1669-1674 ) og det nevnes at han tidligere hadde gjort en stor innsats for gruvearbeidet i Kongsberg og at han var sønn av den tidligere visebergmesteren på Kongsberg (NK IV s. 195, NK=Norske Kongebrev). Også nevnt her http://www.winnem.com/siec/nemilie_a_a.htmSkal Annichen Mathea Lybert fortsette uten nå kjente besteforeldre enda en tid ;-)?Mvh. Gine Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Gun! Takk for linkene og interessen! Hadde sett disse opplysningene tidligere, men det er de riktige personene.Uff som det ergrer meg at jeg ikke kan finne et endelig bevis på om Søren Lybert og Søren Andersen Lippert er samme mannen! Da ville iallfall linjen til Annichen Matheas farmors slekt være klar en bit bakover, selv om Anders Lippert og den evt morfaren Jacob Rype er ukjente.Takk og mange hilsener fra Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Gine! Du etterlyser opplysninger om Lippert/Lippelt på Kongsberg. Jeg vet ikke om dette er så nyttig for deg, men den første Lippert ved sølvverket skal ha vært David Lippert som kom til Kongsberg i 1630, - trolig fra Marienburg i Kursachsen. Han begynte som gruvearbeider, men avanserte til underbergmester. Han etterlot seg en stor etterslekt med mange bergverksfolk, men jeg kjenner ikke nevneverdig til familien.David ser ut til å ha hatt en sønn som het Andreas (Anders). Han var født ca. 1673 og var understiger ved sølvverket. Jeg kjenner dessverre ikke navnet på kona hans, men han hadde i alle fall to sønner som het Henrik Christian og Axel. Det er godt mulig at han hadde flere sønner.Jeg vil også nevne at det samtidig med David kom en Nicol Lippolt til Kongsberg. Han var understiger og har også etterlatt seg en etterslekt på Kongsberg som gjerne skrev etternavnet Lippelt. Navnene på barna kan tyde på at Nicol var i slekt med David. [Min kilde til disse opplysningene er: Hühnhauser: Beiträge zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Innlegget mitt forsvant før jeg fikk lagret det her , muligens fordi en annen skrev samtidig.Jeg har Avskjedigelsmantallet for Kongsberg Sølverk 1805 , av Wenche Hervig ( Kongsberg 1993)Her finner jeg noen med Lippert navn:Christen Hansen LippertHans Johanssen LippertJohannes Hansen LippertPeder Hansen Lippert.Om du er interessert i flere opplysninger om noen av disse , sender jeg så gjerne. Her er opplyst om yrke, arbeidsted, bosted, g antall uforsørgede barn, Lønn/ pensjon osv.Jeg fant også en rekke med navnet Bautz, om det er av interesse:Anders Ingebretsen BautzAnders Steenersen BautzBaltzer Danielsen BautzHans Danielsen BautzKnut Danielsen BausNils Christophersen Bautz.Trenger du opplysninger om noen av disse slår jeg gjerne opp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk, Knut og Gunn! Hvis Lybert og Lippert er samme slekten, så er dette noen spennede opplysninger!Knut, den boka, har den opplysninger om Lippert-slekten utover det du har nevnt her? Vil prøve å få tak i den på biblioteket, men i tilfelle det ikke går, så må jeg evt. overveie å kjøpe den og da er det jo bra å vite om det finns mer å gå etter enn det du alt har forsynt meg med. Dette med Lippolt er heller ikke usannsynlig - det ser ut til å være et navn med mange variasjoner. På FamilySearch var en David Liebert gift 1594 med en Barbara Part i Chemnitz i Sachsen, men om det har noe med den David som kom til Kongsberg vet jeg ikke (har ikke umiddelbart oversikt over Sachsen i forhold til Kursachsen ;-)). Men den David du nevner må vel antakelig være han som er far til den Gottfried Lippert som kom fra Kongsberg, men ble fogd i Senja, han jeg nevnte ovenfor i innlegg 2. At det er en Anders/Andreas i slekten er jo også et godt tegn, selv om den Anders må være for gammel til å ha en sønn i 1720-årene. Jeg fandt forresten en Anders Lybert som far til en sønn Casper døpt 1702 i Holmens kirke i København, så navnet har også vært i Danmark.Gunn, vet du når de Lippert'ene du nevner i innlegg 6 er født? Antakelig er de alle for unge til å være far til en født i 1727/28, selv om de kan være slekt. Tror noen av dem kan være de samme som de jeg - og også du - fandt i skifteregisteret for Kongsberg. Den Annechen du fandt er niese til 'min' Lippert, Søren Andersen Lipperts yngre bror het Otto Andreas (antakelig egl. Andersen) Lippert, så hun er i tilfelle kusine til min Annichen Mathea Lybert, forutsatt som sagt at det er den samme personen som opptrer som Søren Andersen Lippert fra Kongsberg som 18-årig på skifte i Bragernes og som kjøpmann Søren Lybert senere på 1700-tallet i Bragernes med eiendom i Lier.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Alder på Lippert familie 1805 mantallet:Christen Hansen Lippert f. 1773Hans Johannesen Lippert f. 1766Johannes Hansen Lippert f. 1791Peder Hansen Lippert f. 1771Det er år som er oppført i Avskjedigelsesmantallet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka til Huhnhäuser er stort sett basert på kilder som har med Kongsberg Sølvverk å gjøre. Det er nevnt en god del personer med Lippert og Lippolt/Lippelt som etternavn, men slektskapsforholdene er bare unntagelsesvis nevnt. Gottfred Lippert er også nevnt, men uten at det er vist til noen forbindelse med de øvrige Lippertene.I stedet for å kjøpe boka, er det kanskje bedre at jeg sender deg et par scan? F.eks. titelblad og et par sider fra selve boka? Hvis dette er aktuelt, så sende meg en epost: knbrynkrøllalfaonline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei..Jeg vet at det finnes en slektsbok om Lippert. Kan ikke si at jeg husker hvor langt den gikk tilbake, men tror det var ganske langt. Kan ta meg en tur på biblioteket i Drammen å høre om de kan få tak i den.. Blir kanskje etter jul vis du ikke får svar førEller høre med søstern min som er gift med en Lippert, om de vet noe.Den slektsboka inneholdt mange forskjellig skrivemåter av Lippert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hvis du tenker på Tullik Pettersens slektsbok, så omhandler den én av de to glassverksslektene Lippert(den som har glassblåseren Peter Ahrend Lippert som den første i Norge). Boka har også med et lite avsnitt om Kongsberg-slekten Lippert, men går ikke lengre tilbake enn til Hans Johansen Lippert f. ca 1764. Det er ikke noe som tyder på at det er noen forbindelse mellom glassverksslektene og Gines Lippert/Lybert-slekt.Lippert er et svært vanlig slektsnavn i Tyskland. Jeg tror opprinnelsen til navnet er området Lippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Her var det skjedd mye aktivitet på kort tid - tusen takk til alle!Knut; mail er avsendt med takk!Gunn; Ja, denne karen er også sønn til Otto Andreas Lippert, altså søster til den Annechen du fandt før, så du beveger deg fortsatt blandt de riktige Lippertene. En ting - hvordan får du til å lenke til disse sidene fra FamilySearch? Jeg får bare frem spørresiden når jeg siden prøver lenker jeg har laget!Magne; Du må gjerne slå opp i den slektsboka for meg, hvis du får tid - om Anne har rett og det ikke har noe med min slekt å gjøre, så får jeg iallfall noen fler alternative variasjoner av navnet. Og en familieforbinnelse til en Lippert høres spennende ut!Anne; Det er sikkert mest sannsynlig at glassblåserslekten ikke er relatert til mine Lippert (og boka går åpenbart ikke langt nok tilbake heller), men jeg har alt vært innom mye som viste seg IKKE var relevant i denne jakten fordi jeg ikke kan komme til de mest relevante kildene:1. Vielsen til Søren Lybert og Anne Jacobsdtr./ Isaksdtr. enten 2. el. 4. november 1757, antakelig i Christiania ,2. begravelsesinnførslen til Søren Lyberts enke Anne Jacobsdtr. (evt. Isaksdtr.) d. 14.9.1791 i Drammen og hennes manns, som vel har foregått ikke så lenge før det nå forsvundne (?) skiftet fra 11.6.1774 , nok også i Drammen.3. Det hadde også vært interessant å se om man kunne finne Anne Jacobsdtr. Rype født/døpt i 1725 i Lier, på gården Rype.Tusen takk igjen for engasjementet!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg ser at du også har problemer med lenker til F.S. Denne oppskriften som jeg har fått fra en annen deltager i debatt, fungerer:Det du må gjøre er ; IKKE åpne den aktuelle personen ved et vanlig klikk.I stedet må du HØYREKLIKKE på lenken for personen. Da får du opp et vindu, Velg Kopier snarvei/ Copy shortcut så kan du lime lenken inn i et innlegg.Dette fungerer for meg i alle fall! Det er sikkert flere metoder.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Ifølge Ovenstads militærbiografier fandtes en Albert Lippert som var militærmann i siste del av 1600-tallet (ca. 1657-1670). En sønn (?) Albert Albertsen Libbert var borger i Stavanger og døde, jf. NST 16, s. 348, i 1697. Han var gift med Idchen Jensdtr. Hans andre hustru var Sissel Olsdtr. (ca. 1665-1706), søster av admiral Cornelius Creutz jf. NST 11, 1948, s. 351.Vet noen noe om disse?Om de Lippert/Libbert'ene hører til historien her vet jeg ikke, men det er iallfall tydelig at min kjøpmanns-ane (og portrettmaler jf. 1. innlegg) Søren Lybert og hans kone hører til borgerskapet i Bragernes, likeså må antakelig Søren Andersen Lippert (enten han er eller ikke er identisk m. Søren Lybert) og hans foreldre ha hørt til denne samfunnsklassen - hans far Anders Lippert giftet seg som nevnt inn i slekten etter Niels Nielsen Brant (nevnt i 1. innlegg) som var sønn av en prest fra Århus i Danmark og gjorde det stort i Drammen. Jeg vet ikke hvor de som arbeidet i gruvene sto rent sosialt? Her er lenke til de Lippert/Lippelt som jeg fandt i skifteregisteret for Kongsberg Lenke.Som nevnt finner jeg ikke noe skifte etter Anders Lippert/Lippelt og hans kone Annichen Sørensdtr. (Brant) i Kongsberg hvor de skal ha bodd til sin død senest i 1740-årene. De ble altså gift 21.1.1728 på Strømsø og Anders sto da som Lippelt, jf. FamilySearch. Jeg mangler da som sagt evt. opplysninger om dette giftermålet, likeså om begravelsesinnførslen til Søren Lyberts enke Anne Jacobsdtr. (evt. Isaksdtr.) d. 14.9.1791 i Drammen og hennes manns, som vel har foregått ikke så lenge før det nå forsvundne (?) skiftet fra 11.6.1774 (nok også i Drammen). Hvis det finns noen 'der ute' som har tilgang til å kunne slå dette opp for meg ville jeg få en glad jul!Mvh. Gine Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gine berører bergverksfolkets sosiale status. Om det kan ganske grovt sies at det gikk et viktig skille mellom understiger og overstiger. Overstigerne var regnet som funksjonærer og kunne godt 'måle seg med' kjøpmennene. En understiger var i det øverste arbeiderklassesjikt (om det går an å si det slik). Når dette er sagt, så må det legges til at det slett ikke var vanntette skott mellom de sosiale sjiktene i bergverksmiljøet. Det er flere eksempler på at dyktige arbeidere avanserte til funksjonærer. Sønner av folk fra funksjonærsjiktet, eller den øverste overklasse for den del, kunne godt ta arbeid som gruvearbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hjertelig takk, Knut, for nyttige opplysninger! Dette med bergverksfolk er et helt nytt felt for meg.Ser for øvrig at det ikke står årstal på de ellers utmerkede kopiene du sendte - antar utfra hva som står at de er utgitt under krigen?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (16): Vielsen var 02.11.1757 'i Huuset' i Vor Frelsers Menighet i Christiania, begge fra Bragernes (Mini 4 p.59)Til (21) : 14.09.1791 begraves (ikke død denne dato) i Bragernes 'Hr Søren Lybertes Enke Anne Isaachsd: 66 aar' (Mini I 6 p.726).Søren Lyberts begravelse har jeg ikke lett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk, så fint at du ville ha bryet! Nå har jeg litt ekstra å skrive i de siste familiejulekortene også ;-)Det blir sikkert mindre mas på dere som har tilgang til kirkebøkene på forskjellig vis når de eldre av slagsen begynner å dukke opp her på Digitalarkivet. Jeg gleder meg iallfall.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.