Gå til innhold
Arkivverket

[#34997] Identitet? Lybert el. Lippert, Jacobsdt. Rype el. Isaksdtr.? Bragernes/Kongsberg


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

En interessant opplysning, siden det også i Søren Andersen Lipperts morsslekt er en Riber: Thomas Madsen Riber (det kan selvfølgelig bare være at begge kommer fra Ribe i Danmark), Sørens mormors far, hvis jeg teller riktig, jf. skifteregisteret for Bragernes nevnt ovenfor, for Sørens onkel.At Anne het Isaksdtr. og de to sønnene som nevnt Isak og Andreas styrker også at far til Søren Lybert har hett Anders/Andreas. Og at han altså betegnes som kommende fra Bragernes i vielsesinnførslen skulle vel styrke at Søren (Andersen?) Lybert og Søren Andersen Lippert er samme mann. Bare rart at ikke den yngre broren også tok Lybert, men åpenbart fortsatte Lippert-versionen.Den grønnlandske Søren Lyberth som i 1999 etterlyste aner etter Isaach Lyberth hadde iallfall full treff på de opplysningene han alt hadde funnet!Igjen takk - jeg får visst summe meg litt og se hvor dette fører meg!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mulig dette ikke lenger er aktuelt da Anne ikke het Rype, men jeg skriver av hva jeg fant i Liers historie ang. navnekombinasjonen Isak og Nils Brandt:Kulberg gård tilhørte i 1647 Isak Henriksen i Skien, fra 1672 hans arvinger, i 1678 Nils Brandt, i 1691 Anders Jakobsen og fra 1708 Jakob Andersen. Østre Sørum gård: I 1647 og 1655 satt Isak Henriksen i Skien med parten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du kan jo få det lille jeg har om denne familien. Eneste grunnen til min interesse for familien, er at de ble viet i Christiania.Farens yrke er en eneste gang oppgitt ved deres barns dåp, dessuten ved begravelsen. Han står som kjøpmann når 1. barn (Annichen Matthea) døpes 03.03.7159.Morens navn er skrevet Anne Rÿper ved 4. barns dåp. (Marthe Maria 22.08.1763). Hun er ikke navngitt ved de tre første barnas dåp.Søren Lybert dør i 1772, begraves i Bragernes 30.10.1772. Han hadde da tilknytning til takséringer, men min film er ganske uleselig efter ”Taxadör=….” (jeg har ikke fått lest originalen her, men den burde være lettlest, kun svak skrift på filmen). Alder 44 år, 3 uker, 6 dager. Siste ”aktivitet” jeg har sett av Søren Lyberg var som fadder 02.06.1767, men jeg har ikke lett etter ham så dette har ikke all verdens verdi som informasjon.Jeg har bare de 4 barna (Anna Matthea-Andreas-Isach-Marthe Maria), alle døpt i Bragernes.Barnas faddere: Annichen Matthea. Et barn af Søren Lybert Kiøbmand. Fadderer: Maren Bech, Rebecca Thorne, Jacob Boy, Joh: Galschioøth, Knud Bech.Søren Lybertes Barn Andreas. Fadd: Mad: Dorthe Aalton, Jomf. Helle Hein, Christian Astrup, Tomes Sørensen, Christian Westergaard.Søren Lyberts Barn Isach. Fadd: Mad: Astrup, Jomf. Robsahm, Andreas Hellbach, Michel Cappelen, Søren Thomesen.Søfren Lyberts og Anne Rypers Barn Navnlig Marthe Maria. Fadderer: Marthe Jacob Heins, Gunil Maria Povels Datter, Ole Aalton, Christen Lorhman og Abraham Tomle.Kontrafeier, tja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei! Beklager jeg ikke har sett de siste 2 innleggene før nå - flotte greier! Har ikke hatt adgang til datamaskin før nå.Til Berit, innlegg 28: Jeg har søkt litt på denne Isak Henriksen fra Skien og muligens er han identisk med kirkevergen i Skien, Isach Henrichsen Groll som også eide en sag i Skien sammen med Arne Bartholomeussen, begge deler tatt fra debatten om Groll i Grenland Ættehistorielags slektsforum [url="http://www.grenlandslekt.no/phorum-3.3.2c/read.php?f=1&i=2719&t=2701>Lenke. Deltagerne der vet sikkert bedre om det er den samme personen som du har funnet. Det finns også en Isach Post på den tiden der, men hans patronym kjenner jeg ikke. Begge er naturligvis for gamle til å være far til Anne Isachsdtr. Riber/Ryper som er født ca. 1725 jf. alder ved begravelsen som Geir fandt i innlegg 25. Men at det kunne være snakk om en bestefar, evt. oldefar ved navn Isach som krysser spor med Niels Brandt er jo ikke umulig. Må nok lese opp igjen på Niels Brandt igjen. Noen som vet om andre kilder til ham enn de to nevnte NST-artiklene, nevnt i innlegg 1?En annen og litt nyere Isak som hørte til på Bragernes er jf. Vigerust-Nets fornavneregister for Bragernes http://www.vigerust.net/by/bragernesfornavn.html 'Isak Pedersen Bek (Bech, Bæk), også kun kalt Isak Bek, bor på Landfaldøen, borger uten bevart borgerbrev 1720, driver 1722 med en husnæring og endel lastegods, lignet 1729 til rd 4-0.' Antakelig samme mann har jf. FamilySearch giftet seg med en Lisbet Olsdtr. i 1713 Lenke (prøver Gunns forskrift lenger oppe om å lenke til FamilySearch). Desverre finner jeg ham ikke i skifteregisteret for Bragernes og kan derfor ikke se om han i det hele tatt hadde barn, så der står jeg foreløpig fast, medmindre noen kan finne Anne Isaksdtr.'s dåp i kirkeboka for Bragernes.Men denne Isak forklarer jo ikke umiddelbart Annes tilnavn/slektsnavn Riber/Ryper som hun jf. Geir iallfall har brukt ved vielsen og yngste datters fødsel.Og det leder meg til også å takke Geir for flotte utfyllende informasjoner i innlegg 29. Det forstyrrer jo litt at en Anna-Mattea er døpt så tidlig som 3.3.1759, når Lindeman-boka (se innlegg 1) skriver at min ane Annichen Mathea ble født  26.2.1760. Da den danske FT1801 ble tatt var hun i København og var 41 år gammel, dvs. utfra det født ca. 1760 (kan ikke lenke til den Hei! Beklager jeg ikke har sett de siste 2 innleggene før nå - flotte greier! Har ikke hatt adgang til datamaskin før nå.Til Berit, innlegg 28: Jeg har søkt litt på denne Isak Henriksen fra Skien og muligens er han identisk med kirkevergen i Skien, Isach Henrichsen Groll som også eide en sag i Skien sammen med Arne Bartholomeussen, begge deler tatt fra debatten om Groll i Grenland Ættehistorielags slektsforum Lenke. Deltagerne der vet sikkert bedre om det er den samme personen som du har funnet. Det finns også en Isach Post på den tiden der, men hans patronym kjenner jeg ikke. Begge er naturligvis for gamle til å være far til Anne Isachsdtr. Riber/Ryper som er født ca. 1725 jf. alder ved begravelsen som Geir fandt i innlegg 25. Men at det kunne være snakk om en bestefar, evt. oldefar ved navn Isach som krysser spor med Niels Brandt er jo ikke umulig. Må nok lese opp igjen på Niels Brandt igjen. Noen som vet om andre kilder til ham enn de to nevnte NST-artiklene, nevnt i innlegg 1?En annen og litt nyere Isak som hørte til på Bragernes er jf. Vigerust-Nets fornavneregister for Bragernes http://www.vigerust.net/by/bragernesfornavn.html 'Isak Pedersen Bek (Bech, Bæk), også kun kalt Isak Bek, bor på Landfaldøen, borger uten bevart borgerbrev 1720, driver 1722 med en husnæring og endel lastegods, lignet 1729 til rd 4-0.' Antakelig samme mann har jf. FamilySearch giftet seg med en Lisbet Olsdtr. i 1713 Lenke (prøver Gunns forskrift lenger oppe om å lenke til FamilySearch). Desverre finner jeg ham ikke i skifteregisteret for Bragernes og kan derfor ikke se om han i det hele tatt hadde barn, så der står jeg foreløpig fast, medmindre noen kan finne Anne Isaksdtr.'s dåp i kirkeboka for Bragernes.Men denne Isak forklarer jo ikke umiddelbart Annes tilnavn/slektsnavn Riber/Ryper som hun jf. Geir iallfall har brukt ved vielsen og yngste datters fødsel.Og det leder meg til også å takke Geir for flotte utfyllende informasjoner i innlegg 29. Det forstyrrer jo litt at en Anna-Mattea er døpt så tidlig som 3.3.1759, når Lindeman-boka (se innlegg 1) skriver at min ane Annichen Mathea ble født  26.2.1760. Da den danske FT1801 ble tatt var hun i København og var 41 år gammel, dvs. utfra det født ca.1760 (kan ikke lenke direkte hertil, men det kan finnes via http://www.ddd.dda.dk). Nå kan det sikkert tenkes at enkelte barn døde og Geir har ikke satt dato på de øvriges dåp, utover at den yngste som må ha vært død før skiftet etter moren. Jeg får vel også bare innse at Lindeman-boka må tas med en klype salt når det gjelder de mer perifere slektslinjene, som dette med feil vielsesdato og det uforklarlige med kontrafejer for kjøpmann Søren Lybert, fx.Jf. Søren Lyberts aldersangivelse ved hans begravelse, så må han være født ca. 1718 - dvs. helt samtidig med Søren Andersen Lippert. (Se også mine kommentarer i innlegg 27).Når en så studerer Geirs liste over faddere til Søren Lyberts barn (har slått opp de jeg kunne i skifteregisteret for Bragernes til en begynnelse) finner vi antakelig morbror til Søren Andersen Lippert, Tomes Sørensen Lenke. Og i 3. barnedåp nevnes Mad. Aalton (mannen Ole Aalton er fadder i 4. barnedåp). Hun het før ekteskapet Dorothea Sørensdatter og er antakelig moster til Søren Andersen Lippert, jf lenken ovenfor og Lenke. Johannes Galschiøt som er nevnt som fadder ved 1. barnedåp er jevngammel med dåpsbarnets foreldre og kommer fra Kongsberg, så det er også forbinnelse dertil. Alt i alt syns jeg at det nå har bygget seg opp så mye materiale at det må være nesten 100% sikkert at Søren Andersen Lippert og Søren (ant. Andersen) Lybert er samme mann.I 1. dåp i 1759 er en Maren Bech (født Grønbech) som evt. kan være relatert til Isach Bech via sin mann major Bech (fornavn ikke angitt Lenke), likeså en Knud Bech som nok ikke er Marens mann da en major nok ville bli titulert som sådan i en fadderliste. Knud kan jo være en bror til Isach - og evt. til major Bech.Fadderne ser ut til å være blitt tatt blandt familie og venner/kolleger. det ville derfor være fint å få flest mulig identifisert, fx Christian Westergaard, Michel Cappelen og Abraham Tomle som jeg ikke har greid hidtil.Enda engang takk til de som innvolverer seg i debatten min!Mvh. Gine. Nå kan det sikkert tenkes at enkelte barn døde og Geir har ikke satt dato på de øvriges dåp, utover at den yngste som må ha vært død før skiftet etter moren. Jeg får vel også bare innse at Lindeman-boka må tas med en klype salt når det gjelder de mer perifere slektslinjene, som dette med feil vielsesdato og det uforklarlige med kontrafejer for kjøpmann Søren Lybert, fx.Jf. Søren Lyberts aldersangivelse ved hans begravelse, så må han være født ca. 1718 - dvs. helt samtidig med Søren Andersen Lippert. (Se også mine kommentarer i innlegg 27).Når en så studerer Geirs liste over faddere til Søren Lyberts barn (har slått opp de jeg kunne i skifteregisteret for Bragernes til en begynnelse) finner vi antakelig morbror til Søren Andersen Lippert, Tomes Sørensen Lenke. Og i 3. barnedåp nevnes Mad. Aalton (mannen Ole Aalton er fadder i 4. barnedåp). Hun het før ekteskapet Dorothea Sørensdatter og er antakelig moster til Søren Andersen Lippert, jf lenken ovenfor og Lenke. Johannes Galschiøt som er nevnt som fadder ved 1. barnedåp er jevngammel med dåpsbarnets foreldre og kommer fra Kongsberg, så det er også forbinnelse dertil. Alt i alt syns jeg at det nå har bygget seg opp så mye materiale at det må være nesten 100% sikkert at Søren Andersen Lippert og Søren (ant. Andersen) Lybert er samme mann.I 1. dåp i 1759 er en Maren Bech (født Grønbech) som evt. kan være relatert til Isach Bech via sin mann major Bech (fornavn ikke angitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For sikkerhets skyld, dåpsdagene for barna, alle i Bragernes:Døpt 03.03.1759, Annichen Matthea Døpt 06.05.1760, Andreas Døpt 05.01.1762, Isach Døpt 22.08.1763, Marthe MariaMichel Cappel, det er vel en mulighet for at dette er en sønn av etatsråd Jørgen von Cappelen (1715-1785), født og død i Bragernes.Abraham Tomle er muligens Abraham Iversen Thomle. gift med Maren Andersdatter Vold (fra Bragernes).Men jeg har ikke studert Bragernes eller denne familien spesielt. Dåpsdatoene er dog fra kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk igjen, Geir! Så er de 4 iallfall på plass. Og da er det egl ikke tid til en Annichen Mathea døpt februar 1760 pga. sønnen Andreas døpt noen måneder senere, selv om alderen ville passet med den danske folketellingen for 1801 hvis hun var født 1760. Men folketellinger og alder er jo ikke det mest nøyaktige parløpet som finns.Det var virkelig et gjennombrudd med opplysningene dine! Takk!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.