Gå til innhold
Arkivverket

[#35007] Ingebret Joensen f 1750, Aal, Buskerud


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

kan noen hjelpe meg med opplysninger om hvem som var foreldrene til Ingebret Joensen f 1750,Aal, Buskerud? Ingebret giftet seg i Aal 1777 med Thuri Helgesdatter.Glad for alle opplysningerPå forhånd takkMed vennlig hilsen Kristin Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Døpt 13 Jan. 1750 i Aal: Jon Knudsen Qvindegaardens b. Ingbret. Faddere: Ole Dok, Arne Herbrandsen Tvete, Lars Iversen Qvindegd., Birgit Knudsd: Houven ?, Sigri Svendsd: Hægset.En side som er nyttig ved slektsforskning i Ål Lenke (Laget av meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo Espen! Takk for dette. Jeg finner på FS en Jon Knudsen som 10 APR 1756 gifter seg med Ragnhild Paalsen i Aal.Samme Ragnhild gifter seg imidlertidig med Asgrim Olsen i 1716. Denne Ragnhild er født i 1691, så hun ville vært 59 år når Ingebret ble født. Dette forteller meg vel kanskje at Jon har vært gift tidligere med Ingebrets mor.Fin informasjonskilde du har laget, skal nå fordype meg.Nå har jeg iallefall noe å jobbe videre med.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Ldv. (Landverner) Ungkar Joen Knudssen Slotten og enke Ragnild Povelsd. Rue ble trolovet 02.11.1755 og gift 10.04.1756 i Hoel sogn i Ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo igjen!Jeg fant fram,så dette blir en spennende kveld, men bare et lite spørsmål til: Finnes det en plass eller gård som het Strand i Aal på den tiden?:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Skjønner ut av ditt innlegg nr.6 at en av mine utfordringer nå blir å finne ut navnet på Joen's første kone, mor til Ingebret. De er sikkert viet og hun død i Aal, så jeg komemr nok i 'mål'Ha en hyggelig førjulskveld. :o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei igjen Kristin!Knud, dpt. 1779 i Torpo sogn i Ål. Foreldre: Engebret Knudsen Sundbreen (Kiødndal) og Thuri Holgersdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Dette må være Turi:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Turri Sex: FEvent(s): Christening: 02 Feb 1749 Place: Aal, Buskerud, NorwayParents: Father: Holge HOLGESENSource Information: Batch Number: C423622 Source Dates: 1744 - 1769 Film or Fiche Number: 123842 Collection Details: Aal; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo Espen!Setter kjempepris på at du bruker så mye av din fritid på å hjelpe meg. Takk.Du skriver at faren til Knut f 1779, er Ingebret Knutsen. Er du da enig med meg at Ingebret her bruker faren Joen Knutsens etternavn, og ikke Joensen som han bruker i andre anledninger.Jeg har hele tiden trodd at Knut var født i Borre, men dette forandrer jo alt.Thuri og Ingebret er mine 3.tippoldeforeldre.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Bare hyggelig å kunne hjelpe!Hvis den Turi Holgesdtr. er den rette, finnes hun her http://www.aal-bygdebok.no/016001-.htm Det står ingen ting om at hun ble gift med Ingebret Jonsen i Bygdeboka, det er det som gjør meg noe usikker. Men det finnes ingen annen Turi Holgesdtr. i kirkebøkene født ca. 1750 som kan være henne.Når det gjelder at Ingebret kalte seg Knudsen, tror jeg likevel at dette er riktig ektepar som er funnet. En ting som gjør det enda mer sannsynlig, er at de døpte barnet sitt i Torpo. Turi, moren, var fra Torpo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Forresten kan jo Knud, f. 1779, være et tidligere født barn enn Knud, f. ca. 1782. Eller det kan være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Bruker sidene dine flittig, men finner ikke gården/plassen Hamarsbøen/Hammarbøen.'Støvsuger' FS og anerekken blir lengere og lengere, mye å arbeide videre med. :o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser jo her på linken at Turis far var Holge Holgeson Ruds mor var fra Hamarsbøen i Hol. Jeg ser at da jeg holdt på med Hamarsbøen i Hol så har jeg notert som kilde bygdeboka 'Folk og Fortid i Hol' bind 6, av Lars Reinton. Jeg har også aner i Hove og Stave lengre bak i tid, men det er vanskelig å si nå om det er forbindelse til disse. Noe kan tyde på det på grunn av navneliket, men jeg vet altså for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for tipset, Anne Lise!Juleferien skal benyttes i Riksarkivet, for nå har jeg mye å bekrefte. Bygdeboken har de helt sikkert der:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter å lese denne tråden igjen. Ser at jeg har registrert en Ingebrigt Jonsen døpt 13.01.1750 med foreldre Jon Knutsen og Anne Knutsdatter(født Skattebøl). Som barn av disse har jeg reigstrert Torkild døpt 1746, Ingeborgt døpt 13.01.1750 og min ane Knut døpt 31.05.1753. Jon Knutsen var bruker i Hove. Kan det være min ane Jon Knutsen som har giftet seg pånytt igjen. Jeg vet ikke når Anne Knutsdatter(f ca 1718 i Skattebøl) døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Så flott, Anne Lise! Dette må være rette familie. Men Jon Knutsen g. 1755 m. Ragnhild Povelsdtr. har nok ikke noe med denne familien å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Jeg har tidligere mottat fra Espen: Døpt 13 Jan. 1750 i Aal: Jon Knudsen Qvindegaardens b. Ingbret. Etter hva jeg forsto sto ikke morens navn her. Ser at Anne Lise har en Ingeborg døpt samme dag som Ingebret, og at de tilhørte samme søskenflokk, var disse tvillinger? Ingebret Jonsen er min 3xtippoldefar, så vi er vel i samme slekt, Anne Lise. Vet du mer om Jon Knutsen og Anne Knutsdatter og deres aner?Takk for god hjelp begge to:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også Jon Knutsen Hove som født ca 1716, og kildene er kirkeboka og opplysninger fra Botolf Baklien som jeg hadde brevkontakt med for noen år siden etter min etterlysning i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift(1999-2000?). Muligens er opplysningen om Jon født ca 1716 fra folketellingen 1801. Mulig jeg burde tatt dette opp i det emnet jeg har skrevet tidligere hvor jeg spurte etter aner til Jon Knutsne Hove, men jeg lurer på hvem som var faddere til Jons og Anne Knutsdatters barn og om det var flere enn dem jeg har funnet.Har en del aner på Anne Knutsdatter Skattebøl, og jeg legger inn Anne som nr. 1, foreldrene som nr. 2 osv. :1)Anne Knutsdatter Skattebøl født ca 1718 Foreldre:2)Knut Olsen Skattebøl3)Torand Olsdatter Halvorsgard født ca 1689, og hun ble gravlagt 19.04.1751.Hun var gift 2 med Asle Solveson Helling(ca 1690-ca 1751). Besteforeldre:4)Ola Knutson Skattebøl født i 1650-årene og død ca 1714.5)Birgit Knutsdatter Stave6)Ola Sveinson Halvorsgard født ca 1663, og død 17387)Guri Olsdatter Løkensgard som var født ca 1666, og som døde eller ble gravlagt 19.04.1744.Oldeforeldre:12)Svein Olsson Halvorsgard født ca 1626, men her er det noe som ikke stemmer når det er skifte på han 11.09-1739-10.02.1740. Han ble gravlagt 24.12.1738. Siden han ble far i ca 1663, så er det vel feil årstall på dødsfall og skifte her?14)Ola Olsen Løkensgard15)Anne Eiriksdatter Rime som døde i ca 1710Tippoldeforeldre:24)Ola Sveinson Nedre Sata født ca 159425)Torand Halvorsdatter Stave30)Eivind Eivindsom Rime2 ganger tippoldeforeldre:48)Svein Larsen Nedre Sata49)Rangdi Olsdatter50)Halvor Stave60)Eivind Olson Søre Rime født ca 155061)Anne Magnusdatter Nos født ca 155696)Lars Syverson Sata97)Margit120)Oluf eller Ola Rime122)Magnus Sigurdson Torkjellsgarden Nos født ca 1520 og død ca 1615123)Gunnor Levordsdatter Helling244)Sigurd Engelbrektson Nos født ca 1470 og død ca 1545. Han overtok Nos-Aslaksgården i Ål etter sin far, og fra ca 1500 eide han Nedremyr i Hol. Barn med ukjent kone eller koner:a)Magnus(se anenr. 122 her)b)Embrikc)Hoge født ca 1520d)Syver født ca 1525e)Sigurd som kan være den samme som d.488)Engelbrekt Lavranson født ca 1440. Det har vært diskutert om han var fra Bergen eller fra Gudbrandsdalen. Han er nevnt i 1479-1508, og var edsvoren lagrettemann i Hallingdal, Numedal og Valdres. Han kom til Hallingdalen i ca 1475, og var også tingskriver. Artikkel i Dølaminne 1987 har med en artikkel om han.976)Muligens Lavran Jonson. Det kan være han som var nevnt i et diplom i 1445(Diplomentarium Norvegicum bind 2 diplomnr. 762. Barn:a)Sigurd(se anenr.488)b)Tore som eide Løingen i Hol, og han eide Løingen i Hol i 1545, og betalte skatt av Nedremyr i Hol i 1560. Det er noe usikkert om han var sønn av Engelbrekt Lavranson.977)Gudrun Aslesdatter eller Asgeirsdatter. Hun er nevnt i Dimplomentarium Norvegicum 21, diplomnr.651 som skal være mulig å finne på internett. Dette dipolomet er fra 1491.Her kunne jeg skrevet mer om de enkelte anene og om barna deres, men jeg henviser til 'Hallingslekter' av Botolf Baklien. Har brukt flere kilder, men har dessverre ikke skrevet inn alle kildene i slektsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis noen vet anene på Jon Knutson som var bruker i Hove/Varaberg, så er det fint. Har spurt etter aner på han tidligere her i emne 21 936 uten å få svar. Jeg slurvet med å skrive faddere tidligere, og faddere var ofte slektninger, så derfor skulle jeg gjerne hatt fadderne på barna til Jon og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har letet frem brevene fra Botolf Baklien, og han kaller min ane Jon Knutsen for Jon Knutson Varberg/Kvinnegard/Lofthus. Da tror jeg at vi har funnet de riktige foreldrene til Ingebret iallefall. Vet noen når Jons kone Anne Knutsdatter døde? Døde hun før 1755? Du har rett Espen i at det ikke kan være samme paret som gifter seg i 1755 som foreldrene til Ingbret her, men er det usannsynlig at det da er Kristins og min ane Jon Knutsen som gifter seg pånytt igjen i 1755?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Ja, det er det. I Hol Bygdebok står det ingenting om at Jon var gift to ganger. På 1700-tallet var kommunene Ål og Hol en kommune, en temmelig stor sådan, og at det finnes personer med samme navn betyr ikke at de var samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.