Gå til innhold
Arkivverket

[#35007] Ingebret Joensen f 1750, Aal, Buskerud


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Nå har jeg ikke noe på Jon Knutson mellom 1753 og 1801 foruten at han må ha vært bruker i Varaberg(Søre-Hove), Kvinnegard og Lofthus ut fra det Botolf Baklien skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!Beklager at jeg ikke har vært på banen før når jeg får så god hjelp. Brå sykdom i familien i går kveld satt meg litt ut.Spennende å få 'server' så mange aner og nye grener. Kanskje finner jeg supplement i Lars sine Internettsider, Aal bygdebok .Og skulle det dukke opp en ny hallingdøl med navnet Jon Knutson, hører jeg gjerne om ham Takk til dere begge to.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg sier det samme. Nå kommer jeg sikkert før eller senere til å prøve å få sett flere skifter for Hallingdalen på mikrofilm, og også til å se kirkebøkene igjen, men jeg vet ikke når. Kanskje dukker det også opp noe på Tor Warabergs sider angående Nye Ål Bygdesoge. Han har ikke lagt inn noe om vår under Kvinnegarden iallefall, men han har jo ikke lagt ut alt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner Jon Knutson under Varaberg i Nye Ål Bygdesoge på internett: Han var soldat og brukte Varaberg i ca 1750, og i 1762 brukte han en del av nordre Helling. Han ble av og til kalt søre Hoff, og Tor Varberg i bygdeboka på internett mener at det kanskje skyldes at Jon kanskje bodde i Hove etter han hadde vært bruker i Varaberg eller at hans far kan ha vært fra Hove.I 1773 ble det vitnet om at Jon Knutson og Tolleiv Karistølen(fra Hemsedal?) hadde trengt seg inn på fjellbeitene til Embrik Espegard, Flæfjellet og Lyserbrottfjellet. Embrik hadde forkynt beiteforbud vedlensmannen i Hemsedal, og fremførte et vitne om forkynningen på tinget på Grimsgard Tingstugu på Nes . Ved folketellingen 1801 bodde Jon hos sønnen Knut i Lofthus, og han var da blind almisselem på legd.Nå står ikke Ingbret nevnt som sønn av Jon Knutson Varaberg i bygdeboka på internett, men jeg har nå sendt mail til Tor Varaberg om dette. Det er vel noe han har oversett i kirkeboka. Da jeg holdt på med Jon Knutson Hove med familie hadde ikke Tor Varberg kommet til gårdene han bodde på enda, og jeg spurte han om aner til Jon allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Takk til Anne Lise og Kristin Berthelsen. Jo, Embrik Jonson er tolleg sikkert sonen til Jon Knutson på Varaberg. Han hadde ´gøymt ´seg bort her hjå meg. (Nettsidene er ikkje oppdaterte enno.)Eg har registrert at Embrik Jonson gifte seg 1777 med Turid Holgesdtr. og har barna: Knut 1782- ; Helge 1791- ; Jon 1793-. Jon og familien budde på Løvøya i Borre i 1801.Håpar at Kristin Berthelsen tek kontakt, vil gjerne bli oppdatert på denne familien. Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Thor. Du har ikke fadderne på barna til Jon Knutson og Anne Knutsdatter? Fadderne var jo ofte slektninger, og jeg slurvet tidligere med å notere faddere. Kanskje var noen av fadderne slektninger av Jon Knutson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo og takk for interessen rundt dette temaet!Embrikt/Ingebrikt Joensen og Thuri Holgesdatter var mine 3xtipp. Opplysningene har jeg fått av en tremenning av samme gren, og en historiker i Borre.Barn av Ingebrikt og Thuri: Knud Ingebretsen født 1779 i Torpo sogn i Ål Anna Maria Ingebretsdatter døpt 17 aug 1783 Borre (min ane) Anna Magrete Ingebretsdatter døpt 06 aug 1786 Borre Helvig Ingebretsdatter døpt 10 okt 1790 Borre (står også oppført som Helge) Joen Ingebretsen døpt 14 apr 1793 BorreJeg har foreløpig bare jobbet med min egen ane og hennes familie. Har opplysninger om dette er av interesse.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Jeg lurer på(:Anne Lise har registrert barn av Jon Knutsen og Anne Knutsdatter(født Skattebøl): Ingebrigt Jonsen døpt 13.01.1750 og Ingeborgt døpt 13.01.1750. Er dette riktig, er de tvillinger, eller er Ingeborgt egentlig Ingebrigt?Thor har skrevet at Embrik Jonson og Turid Holgesdtr har sønnen Knut f 1782. Tidligere har jeg fått denne opplysningen fra Espen: Knud, dpt. 1779 i Torpo sogn i Ål. Foreldre: Engebret Knudsen Sundbreen (Kiødndal) og Thuri Holgersdr. Er dette samme person, hvis ikke, så er vel Knut 1779 død som barn.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Thor Warberg

Kristin Bertelsen. Ja, takk. Eg vil gjerne bli oppdatert på dette: $Jeg har foreløpig bare jobbet med min egen ane og hennes familie. Har opplysninger om dette er av interesse.§Helsing Thor PS. Knud, dpt. 1779 i Torpo sogn i Ål. Foreldre: Engebret Knudsen Sundbreen (Kiødndal) og Thuri Holgersdr. DENNE karen er framleis under utgreiing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser på fadderne til Ingebret i innlegg 3 her, ser jeg jo at Birgit Knutsdatter Haouven er fadder. Kan dette være Birgit Knutsdatter Hove og søster til vår ane Jon Knutson? Hvem var de andre fadderne og hvem var de gift med? Å følge opp faddere har av og til vist seg å være bra for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei! Enig, det er naturlig å tro at Jon har brukt sin søster som fadder. Jeg har dessverre ikke mulighet for tiden til å være i Riksarkivet, så trenger en feriedag for å jobbe videre med dette. Men, kommer sterkere tilbake.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal se litt mer i bygdeboka som Thor Varaberg har lagt ut på internett senere, og også i gamle Ål Bygdesoge. Jeg får ikke gjort noe før etter 16.02. Reiser om 30 minutter på besøk til familien i Trøndelag(det skal være trygt å reise med tog nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Anne Lise! Det fantes en Turid Holgesdtr. Tangen f. 16.12. 1759. Foreldre: soldat Holge Halsteinson Årset (Hol) og jente Birgit Knutsdtr. Tangen.Det kan jo da være moren til Thuri som er fadder til Ingebret. Plassen Tangen er ikke utredet av Thor Warberg ennå, så her får man vente tålmodigMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært bortreiste en stund og har derfor ikke sett svaret ditt Kristin før nå. Ble Birgit og Holge gift senere? Kanskje står det noe mer om Birgit under Årset i Hol, hvis hun og Helge ble gift? Jeg har vært så heldig å få bind 3 av bygdebok for Hol i julegave, men mangler de andre bindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Denne Turi H. Tangen som du nevner Kristin, er ikke rett person. Din ane Turi Holgesdtr., dpt. 02 Feb 1749 i Torpo, var datter av Holge Holgesen Rud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Espen! Det er 'din' Thuri jeg hadde først, men da jeg oppdaget at det var en Birgit Knudsdatter som var fadder til Ingebret + at soldaten Holge holdt til på plassen Strand ved Strandafjorden. Når Ingebret giftet seg i 1777 bruker han etternavn Strand. På bakgrunn av dette ble jeg usikker.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg skjønner hvorfor du er i tvil. Strand og Tangen er jo nærme hverandre. Men så har du argumentene mot:- I 1801 angir Turi seg til å være 50 år. Det vil si født ca. 1750. Turi Holgesdatter Rud ble døpt 1749. Turi H. Tangen ble døpt 1759. Litt for stort årssprik.- Holge og Turi ble gift i Torpo, og det var der Turi var fra. Deres første barn ble også døpt i Torpo.- Mor til Turi H. Rud/Gåsterud var Anne Aslaksdtr. Hove, og ettersom Birgit Knudsdatter het Hove til etternavn, er det mulig der slektskapet ligger. Se http://www.aal-bygdebok.no/016001-.htmEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Espen: Så du ser altså bort fra muligheten til at Birgit Knutsdatter Hove kan være søster av Jon Knutson Hove? Ser forøvrig at Ingebrigts mor Anne Knutsdatter Skattebøl har en søster som heter Birgit og er født i 1717, men hun ble gift med Asle Sveinson Ulshagen. Jeg har iallefall ikke skrevet noe om at disse var brukere i Hove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else M. Haug Olsen

En av mine forfedre heter Jon Knutson Varberg - Kvinnegard født ca 1716 død 1802 beg. 11.03.1802 Aal, kone Anne Knutsdtr Skottebøl født ca 1716/1718 død 1761 beg. 04.10.1761 AalHermann Knutson Varberg er nok en bror av JonFar til Jon og Hermann er Knut Hermandson Varberg født ca 1675 beg. 24.05.1751 Aal 76 år Mor Marte ØstensdtrNår det gjelder den ene sønnen til Jon og Anne hans navn Knut Jonson Nos født 1753 gift med Birgit Larsdatter Lien født 1753 har jeg skrevet Strandafjord i parangtes men husker ikke hvorfor. Det er en stund siden jeg jobbet noe med denne siden av slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Jeg prøvde tidligere å se etter dødsfallet på Jon Knutson Hove etter 1801 uten å finne ha, da jeg hadde mikrofilmen med kirkebok på fjernlån. Det var kanskje skifte på Knut Hermandson Varberg?Skal du også Else videre på Jon Knutson og Anne Knutsdatters sønn Knut? Jeg skal videre på Knuts og Birgit Larsdatters datter Lukrids født 1780. Da var familien i Lofuthus ved hennes dåp, og i 1785 da datteren Ingeborg ble døpt har jeg notert at de var i Ulshagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.