Gå til innhold
Arkivverket

[#35018] Hilda Marie (Johansdatter) Iversen, f. 08.01. 1877, Hol, Buksnes


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Hilda Marie var datter av gift mann Johan Iversen og pike Maren Marie Hansdatter. Hun ble født på Kråkli i Hol, og døpt i Buksnes kirke 05.07. 1877. Hun ble konfirmert i Buksnes i 1892. Da er oppholdstedet Bolle. I 1903 får hun en sønn på Fygle, og hun døde ugift i Sjøvegan 13.03. 1962.Dette er stort sett det jeg vet om Hilda, og jeg vet ingenting om foreldrene hennes uten navna, og at faren var gift, mens moren var ugift.Jeg har ikke klart å finne Hilda i 1900-tellingen, og heller ikke noen overbevisende kandidater til Johan Iversen (i noen av tellingene). Jeg har funnet noen Maren'er, men de fleste er tjenestepiker, og da er det vanskelige å plassere dem.Har sjekket døde i Hol fra 1911 til 1924, og ikke funnet Maren Marie eller Johan der.Er det noen som vet noe om disse personene? Blir veldig glad for all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, det var en god kandidat! Jeg tenkte ikke på å sjekke skipslistene. Jeg har sjekket folketellingen med alle mulige varianter av navnet, synes jeg, så jeg tror nok det er den rette du har funnet her. Når jeg får lånt kirkebøkene fra Buksnes, skal jeg sjekke om det finnes noen andre Hilda Johansdatter født på denne tiden, men inntil det noterer jeg henne ned som en sterk kandidat. Tusen takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

I FT1875 finner jeg en Johan Iversen i Flakstad fd 1830. Du burde jo finne noe i Konfirmasjonsprotokoll, i alle fall hvor foreldrene er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Dere har selvfølgelig rett i at det burde stå noe mer ved hennes dåp eller konfirmasjon. Jeg har ikke selv sett hennes dåp, men fått disse opplysningene fra en annen. Jeg hadde tenkt å låne avskriften av kirkebøkene, men det er nok sikkert bedre å få tak i mikrofilmen, eller evt vente til den blir scannet her.Den Maren du forslår, Terje, kan nok være 'min' Maren. Jeg tror det er henne man finner som gift på Vik i 1900, men hun kan jo likevel ha fått ei datter før ho gifta seg.Her er de andre alternativa til Maren jeg har funnet i Buksnes:Det er en Maren Hansdatter som er budeie på Nedre Stene i 1875. Hun er født 1849 i BuksnesI 1865 er det en tjenestepike på Østre Buksnes gård, som heter Maren Hansdatter og er 23 år.I 1900 finner man en Maren Hansen på Nordre Leirosen. Hun er tjenestepike og ugift, født i 1850 i Buksnes. I 1925 er det begravet ei Maren Hansdatter på Petvik gravsted i Hol. Hun er født i 1850, oppholdsted: Hag. Det er vel mulig at det er den samme. Hun kan også være identisk med henne som er budeie på Steine.Og ei utenfor Buksnes:Det er ei Maren Marie Hansen som er begravet på Helligvær i Bodø 07.04. 1947, død 30.03. (Sogn: Domkirken, Bodø)De to siste har jeg funnet på DIS sin database over gravplasser.Når det gjelder Johan, kan man jo ikke utelukke at det er han i Flakstad, men da må han i så fall rekke å gifte seg med ei, og få barn med en annen, i løpet av to år eller mindre.I 1865 finner man en mann ved navn Johan Iversen på Graadal i Buksnes. Han er 50 år og gift. Jeg tviler vel på at det er han, både pga. alderen, og det faktum at jeg ikke kan finne ham i 1875-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har KB for Buksnes på microfich. Det står om Hilda'e foreldre: pige Maria Hansdtr. Kraglid og gift mand Johan Iversen af Lek?. (hendes første leiermaal).'Lek' er rett frem, fjerde bokstaven (?) kan være e,o,a med et lite strek over. Jeg tenkte først på at dette var en forkortelse for Leknes - men det passer ikke helt med det streket som står over bokstaven, event. Leka - men hvorfor det lille streket over.Fadderne er NN Eriksen Kraglid, Edvard Ellingsen, ibid, Johan Ellingsen, ibid, Mette Andersdtr., ibid, Nina Olsdtr, Lovise Hansdtr., Fygle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg finner Hilda Marie Iversen konfirmert 24.07.1892. Hun står som nr.6 på kirkegulvet og har 'god' kristendomskunnskap.Fødested er Hol-Kraglid og bopel Buksnes-Bolle. Foreldrene er Ind.ukrm. Johan Iversen, pige Maren Maria Hansdtr. 'Ind' betyr inderst, men kjenner ikke til forkortelsen 'ukrm'.Det kan tenkes at Lovise, Fygle, er Marens søster (ihverfall en hypotese).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for disse opplysningene! Da er det vel tenkelig at Maren Maria Hansdatter står oppført som Maria (evt. Marie) Hansdatter i folketellingen for 1875,siden dette navnet brukes ved Hildas fødsel to år etter. Må kikke litt nærmere på det etterpå!Jeg vet heller ikke hva ukrm. står for, men tenkte litt på om det kunne bety ukonfirmert? Det virker vel utenkelig, kanskje? Jeg får søke litt og se om jeg finner noe ut av det stedsnavnet som begynner på Lek. Takk igjen for opplysningen. Dette var veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg har funnet en veldig god kandidat til Johan.Jeg så i folketellingene at Leka har blitt skrevet Lekø tidligere, så om den siste siste bokstaven er en o, der prikkene over har blitt til en strek, er det godt mulig at Johan er derfra.Da jeg leste forkortelsen ukrm , tenkte jeg at om man stokker bokstavene, kan det stå for urmaker. Det kan jo hende presten ikke var så god til å stave!Det må jo være gode muligheter for at dette er riktig mann? .:LenkeMin mors kontanta forslag var at ukrm. stod for 'ukristelig mann' ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Mht. Maren's opphav så er en interessant kandidat Maren Maria Hansdtr. 19 år (ved konfirmasjonen i Buksnes i 1860), født 20.07.1841 (litt usikker på dato'en) fra gården Skaftnes i Hoel. Jeg har problemer med Hans etternavn som kan være Elevesen, Clavesen, Olavesen. Morens navn er Maren Maria Jonasdtr.Det finnes bygdebok for Hol - så hvis noen kunne slå opp på gården Skaftnæs.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Det hørtes interessant ut, ja. Det var et innlegg her for noen dager siden der en tilbød seg å slå opp i Hol bygdebok. Jeg skal se om jeg finner det igjen, og legge inn et spørsmål der. Takk for at du hjelper meg!Fikk forøvrig bekreftet av min tante at Hildas far var urmaker (kom plutselig på at hun hadde nevnt noe på det en gang). Hilda fikk ei klokke av ham til sin konfirmasjon. Så da kan man vel trygt gå ut fra at det er det forkortelsen stod for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Det må vel være dette ekteparet her som er foreldrene til den Maren Maria du fant som var født i 1841.LenkeDe befinner seg på Fyglesjøen, og har en datter som heter Lovise, så dette ser lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Alderen på denne Lovise tilsier at det er den samme som befinner seg på Kraglid i 1875:LenkeHilda ble jo født på Kragli to år senere, og det er vel ikke utenkelig at Lovises søster Maren Maria kan ha vært tjenestepike der på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Og ikke nok med at Lovise og Maren Maria var søstre, deres bror Hans Hansen er også tjenestegutt på Kråkli. Og i tillegg til dette er Guren Jonasdatter (kona på gården) deres moster - tante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Så bra da! Da tror jeg man med sikkerhet kan fastslå at dette må være Hildas mor. Vet du kanskje hvem som var foreldre til Maren og Guren Jonasdøtre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Er det noen som vet hvem Maren Maria Hansdatters far Hans Clausen var sønn av?Jeg har funnet en Hans Claussen på Offersøen i 1824 og -25. (militærrullene) Alderen stemmer sånn nogenlunde, iallefall, og han skal være født i Buksnes. Denne Hans er stesønn av en Peder Arntsen. Regner med at det er den samme Hans som er dreng på Lille Eide i 1826. Året etter er han på Leknes. Der finner man også en Peder Claussen. Mulig dette er broren?Nå er det jo ikke så mange som heter Claus, da. I militærrullene har jeg funnet en Claus (Chlas) Jacobsen, f. på Helgeland. Han er registrert på Steine i 1806 og på Kylpesnes i 1808. Er da i 50-årene. Har en sønn som heter Jacob. Kan dette være faren til Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tror jeg må ha hatt en aldri så liten kortslutning da jeg kikka i militærullene (ikke at det er noe nytt!). Jeg må ha blingsa litt på alderen til Claus Hermandsen, og avskrev ham dermed som far til Hans Claussen.Slik som du legger det fram, er han et meget logisk forslag. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.